Måste brösten ömma när mjölken strömmar till?
Mina bröst blev som sprängfyllda bomber tre dagar efter förlossningen, det försvann sedan efter något dygn. Fick veta att det var för att det övergick till att bli den mer mogna mjölken. Däremot är det inte alla som får så ont som jag fick.
Det verkar ju som att din produktion kommit igång och då behöver det inte ömma.
Min dotter är nu 10 veckor och för mig ömmar det bara på sen natt/tidig morgon eftersom min dotter sover hela nätterna. Då märker jag att brösten känns fulla och spända, ibland börjar de läcka. Men då har hon ju inte ätit på 6- 7 timmar heller.
Min dotter gick ner i vikt första två veckorna, men jag tänkte aldrig tanken på att börja ge ersättning. BVC-sköterskan tyckte det var bra att jag inte stressade med att börja med ersättning heller. Hon sa att så länge barnet är intresserat av att äta och verkar pigg är det bara onödigt att börja med ersättning.
Hur går det för er nu? Vill du amma tycker jag du ska ta upp det med BVC-sköterskan. Det kanske inte gör så mycket om din bebis går ner lite i vikt under någon vecka bara för att ni ska få amningen att fungera ordentligt.