• Myroom

Måste det ha gått 1år innan utredning?

Hej! Jag undrar om det måste ha gått 1år ( att försökt bli gravida) innan man kan göra en utredning hos en privat klinik? Jag och min sambo har funderat på att göra en makeinsemination i umeå på ivf kliniken, alltså inget ivf försök. Måste vi ha försökt 1år innan vi får göra en sådan inseminering?

• Svar på tråden Måste det ha gått 1år innan utredning?
  • Zinfandel

Oavsett vad så är det bara ni som vet när det året började.....Tänk på er själva i första hand!!

• Myroom

Mås

Zinfandel skrev 2013-03-13 21:12:43 följande:
    Oavsett vad så är det bara ni som vet när det året började.....Tänk på er själva i första hand!!

Zinfandel skrev 2013-03-13 21:12:43 följande:

Tar inte privata kliniker upp journal från ex sjukhus/lansting? Vi har varit till kvinnoklinken på lokal sjukhuset och där har de uppdatterat när vi började plannera barn. Men måste det ha gått 1år för att få göra en makeinsemination? Med ivf vet jag att det måste ha gått 1år.
  • Ylle99

Utredning efter ett år. Ivf-remiss beroende på resultatet av er utredning. Sen står ni i kö. Ni gör ju insemination om det är det som passar just era förutsättningar att bli gravida.

• Ylle99

Lägger till lite - utredning efter ett år om du är över 30 ( iallafall i mitt landsting). Annars två år.

• Myroom
    Ylle99 skrev 2013-03-13 21:28:43 följande:
    Utredning efter ett år. Ivf-remiss beroende på resultatet av er utredning. Sen står ni i kö. Ni gör ju insemination om det är det som passar just era förutsättningar att bli gravida.

Okej, då måste vi vänta 1år då. Trodde inte att man behövde det när "bara" skulle ta att inseminera från sin sambo. Någon som har erfarenhet av ivf kliniken i umeå? Med väntetid och så? De skulle skicka hem papper till oss och vi skulle skriva ett personligt brev och läkaren skulle göra en bedömning.
  • semlorna

Vill ni inte betala själva så är det utredning efter ett år och insemination får ni ställa er i kö till när utredningen är klar. Här är det utredning efter ett år och IVF efter två. Sen kan ni såklart finansiera det själva.

Förstår inte riktigt varför ni bestämt er för insemination redan innan utredningen är gjord? Då vet ni ännu inte om/vad som är fel och heller inte vad åtgärden behöver bli? 

• Eerie
    Ylle99 skrev 2013-03-13 21:30:08 följande:
    Lägger till lite - utredning efter ett år om du är över 30 ( iallafall i mitt landsting). Annars två år.

det där varierar, i skåne är det tex alltid ett år, vad jag vet.
  • Myroom
    semlorna skrev 2013-03-13 22:13:49 följande:
    Vill ni inte betala själva så är det utredning efter ett år och insemination får ni ställa er i kö till när utredningen är klar. Här är det utredning efter ett år och IVF efter två. Sen kan ni såklart finansiera det själva. Förstår inte riktigt varför ni bestämt er för insemination redan innan utredningen är gjord? Då vet ni ännu inte om/vad som är fel och heller inte vad åtgärden behöver bli? 

Jag har redan blivit undersökt, hade inget fel på mig utan det är i min sambos spermie. Vi kommer att kosta på det själva.
Svar på tråden Måste det ha gått 1år innan utredning?