• Innuendo

Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?

Jag skapade den här tråden i eftermiddags, men klantade till det och placerade den fel. Tänkte att den kanske skulle få mer respons här.

Som frågan lyder, jag undrar hur många här som varit på utredningshem. Jag är i första hand intresserad av att höra av de som varit på Bromstensgården i Spånga, men även andra är välkomna att höra av sig. Jag vill veta om ni upplever att utredningarna gått felaktigt till, vilket resultat utredningen ledde till o s v.

Vidare skulle jag vilja komma i kontakt med folk som fått sina barn omhändertagna, antingen enligt SoL eller LVU. Jag är intresserad av grunderna för omhändertagandet, och om ni upplever att socialen gjort stora misstag i utredningarna.

Erfarenheter av LVU-rättegångar är också av intresse! 

Anledningen till mitt intresse är inte ren och skär nyfikenhet, men jag vill inte gå in på en massa detaljer här. Jag berättar mer för de som eventuellt hör av sig!  

Hör av er till linlin70@hotmail.se!  

Diskussioner här är självklart också välkomna. 

De största pessimisterna finner man bland tidigare optimister
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 23:35
    Jag är så ledsen att jag bara "försvann" från tråden, jag var borta från FL helt och hållet en längre period, och sedan hade tråden flyttats. Jag blev glad när jag såg att det kommit flera svar, jag hoppas att tråden kan "vakna till liv igen" nu. Jag är fortfarande intresserad av att komma i kontakt med er som:

*Varit på utredningshem (främst Bromstensgården, men ni som varit på andra ställen får också gärna höra av er)
    *Varit utsatta för socialens "omsorger"
    *Fått barn omhändertagna

Ni som har information om utredningshem (återigen, främst Bromstensgården men även andra) är också hjärtligt välkomna att höra av er, likaså ni som inte haft någon egen kontakt med varken soc eller utredningshem men som är kritiska till hur socialtjänsten arbetar. Mailadressen står ovanför!
  • Svar på tråden Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?
  • Anonym

Ska försöka göra det hela tydligare om det går...  Går det inte fram, så ställ frågor och det gör det möjligare att få detta ännu tydligare.

Vad jag menar med en bild och inte reell bild. Handlar om att man endast lyfter det som man tycker brister är fel. Alltså inte vad man kan förväntas sig eller man tittar inte heller på de delar som fungerar och vad som kan göras för att få helheten att fungera. Utan man lyfter, tittar endast på felen och bristerna och en helhetssyn existerar inte.

Man utgår inte utifrån en barnsperspektiv. Inte heller ett barnperspektiv. Utan rakt av oftast ur ett vuxenperspektiv. Då tolkas väldigt mycket utifrån vad en vuxen kan, klarar av och förväntas klara av. Handlar inte heller om att man tar förälderns perspektiv i det hela, utan mer översätter ett barnsperspektiv rakt av mot ett vuxenperspektiv.

Det är skillnad mellan barnperspektiv och barnsperspektiv. Barnperspektiv tolkar man barnet. Barnsperspektiv, gör man inget utan det stannar vid ett barns perspektiv. Vuxetperspektiv så översätter man det som barnet berättar, har det mot vad den vuxnas.

Ja, lite rörigt men något att läsa mer om. Alltså de olika perspektiven.

I och med att man har ett vuxetperspektiv kring vad som är det bästa för barnet. Behöver inte barnet vara en del av utredningen. För vuxna vet bäst vad som är det bästa för barnet.

Här har forskningen visat att det många gånger inte ens låter barnet få vara del av utredningen. Ibland så låter man barnet får berätta, men man översätter det barnet berättar mot det vuxnaperspektivet. Man tolkar en hel del och tar upp saker som man tror finns mellanraderna, läser in saker som inte egentligen existerar.

Här finns det olika scenarios från en forskning som gjorts, att många barn upplever att de aldrig blev frågade eller lyssnade på under utredning eller innan de blev omhändertagna. Här genom forskningen har det lyfts att det är väldigt få barn som har upplevelsen att de har fått vara delaktiga, vad de har sagt har varit en viktig del etc..

Utan här har det även gått att utläsa när ett omhändertagande har skett, i den akt som politikerna får ta del av, är inte ens barnens röst med alls. Utan endast den del som sociala har kommit framtill och deras översättande och tolkning.

Ett linjärt sätt att se, är att man tittar efter en satt utvecklingskurva för barnen. Att ett barn förväntas klara av vissa saker vid en viss ålder. Finns inte detta som förväntas lyfts detta som ett fel eller brist. Här behöver man inte heller ta med det som barnet kan, för det är inte ens relevant. Om ett barn stannar i sin utveckling i en del och utvecklas kraftigt i en annan, så lyfts endast det som har stannat. Resten är som jag sa, inte av intresse.

Ett barn utvecklas inte linjärt. Utan den utvecklas som ett stort kaos, lite här och lite där. Ibland utvecklas språket enormt mycket och det motoriska inte alls.

Då med ett linjärt tänkande, så ses det motoriska som en brist hos barnet. Ett fel som föräldern har gjort.

Alltså mycket av detta går att läsa mer om, googla om modernistisk och poststrukturellt. (om jag kom ihåg termerna rätt)

Linjärt sätt att se, är även väldigt influerat av de politisk underströmningarna. Detta blir som sagt tydligt om man tittar generellt på den statistik som finns. I de blå kommunerna, där borgarna styr, så omhändertas fler barn, mot det röda kommunerna. Ju rödare en kommun är mindre omhändertagande görs och sker. En fråga som man kan ställa. Varför skillnad?

Så man tittar efter faktorer som fel och brister. Med ett linjärt sätt att se, tolka och översätta så behöver man inte ta med de delar som fungerar. Utan det räcker med de fel och brister som de kan tolka fram.

De fel och brister som är, behöver inte ens vara reella, verkliga. Utan för mig handlade om hur ofta jag städade, jag fick storstäda två gånger i veckan. Gjorde jag inte det, så var det en brist. Fast ser man det hela inte ur i ett linjärt tänkande och då mer poststrukturellt, så skulle man se det hela i ett större perspektiv, hur oftast städas det hemma generellt i alla hem? Storstädar alla två gånger i veckan, är det något som kan förväntas av någon? Ett annat fel som jag gjorde, var att jag inte diskade alla leksakerna en gång i veckan och tvättade alla gosedjur en gång i veckan. Reellt? Långt ifrån. Använde jag pampers och inte libero så gjorde jag som sagt fel. Alltså ett fel i mitt omhändertagande av mitt barn och hade då inte mitt barns bästa i tankarna. Spelade ingen roll om mitt barn var allergisk emot libero...

Många gånger är det lättare att se fel och brister. Lättare att vi accepterar att andra gör så emot en själv. För så såg man förr. Något som forskningen och många vill att  vi ska lämna. För de delar som fungerar ska då inte ta plats eller få vara med.

Så barn är de minst lyssnade på. Vi lyssnar inte på barnen alls. Många gånger blir tänket för barnets bästa i sig själv ett övergrepp på barnet.

• Fridafin
    Anonym skrev 2013-03-23 08:07:19 följande:
    Ska försöka göra det hela tydligare om det går...  Går det inte fram, så ställ frågor och det gör det möjligare att få detta ännu tydligare.

Vad jag menar med en bild och inte reell bild. Handlar om att man endast lyfter det som man tycker brister är fel. Alltså inte vad man kan förväntas sig eller man tittar inte heller på de delar som fungerar och vad som kan göras för att få helheten att fungera. Utan man lyfter, tittar endast på felen och bristerna och en helhetssyn existerar inte.

Man utgår inte utifrån en barnsperspektiv. Inte heller ett barnperspektiv. Utan rakt av oftast ur ett vuxenperspektiv. Då tolkas väldigt mycket utifrån vad en vuxen kan, klarar av och förväntas klara av. Handlar inte heller om att man tar förälderns perspektiv i det hela, utan mer översätter ett barnsperspektiv rakt av mot ett vuxenperspektiv.

Det är skillnad mellan barnperspektiv och barnsperspektiv. Barnperspektiv tolkar man barnet. Barnsperspektiv, gör man inget utan det stannar vid ett barns perspektiv. Vuxetperspektiv så översätter man det som barnet berättar, har det mot vad den vuxnas.

Ja, lite rörigt men något att läsa mer om. Alltså de olika perspektiven.

I och med att man har ett vuxetperspektiv kring vad som är det bästa för barnet. Behöver inte barnet vara en del av utredningen. För vuxna vet bäst vad som är det bästa för barnet.

Här har forskningen visat att det många gånger inte ens låter barnet få vara del av utredningen. Ibland så låter man barnet får berätta, men man översätter det barnet berättar mot det vuxnaperspektivet. Man tolkar en hel del och tar upp saker som man tror finns mellanraderna, läser in saker som inte egentligen existerar.

Här finns det olika scenarios från en forskning som gjorts, att många barn upplever att de aldrig blev frågade eller lyssnade på under utredning eller innan de blev omhändertagna. Här genom forskningen har det lyfts att det är väldigt få barn som har upplevelsen att de har fått vara delaktiga, vad de har sagt har varit en viktig del etc..

Utan här har det även gått att utläsa när ett omhändertagande har skett, i den akt som politikerna får ta del av, är inte ens barnens röst med alls. Utan endast den del som sociala har kommit framtill och deras översättande och tolkning.

Ett linjärt sätt att se, är att man tittar efter en satt utvecklingskurva för barnen. Att ett barn förväntas klara av vissa saker vid en viss ålder. Finns inte detta som förväntas lyfts detta som ett fel eller brist. Här behöver man inte heller ta med det som barnet kan, för det är inte ens relevant. Om ett barn stannar i sin utveckling i en del och utvecklas kraftigt i en annan, så lyfts endast det som har stannat. Resten är som jag sa, inte av intresse.

Ett barn utvecklas inte linjärt. Utan den utvecklas som ett stort kaos, lite här och lite där. Ibland utvecklas språket enormt mycket och det motoriska inte alls.

Då med ett linjärt tänkande, så ses det motoriska som en brist hos barnet. Ett fel som föräldern har gjort.

Alltså mycket av detta går att läsa mer om, googla om modernistisk och poststrukturellt. (om jag kom ihåg termerna rätt)

Linjärt sätt att se, är även väldigt influerat av de politisk underströmningarna. Detta blir som sagt tydligt om man tittar generellt på den statistik som finns. I de blå kommunerna, där borgarna styr, så omhändertas fler barn, mot det röda kommunerna. Ju rödare en kommun är mindre omhändertagande görs och sker. En fråga som man kan ställa. Varför skillnad?

Så man tittar efter faktorer som fel och brister. Med ett linjärt sätt att se, tolka och översätta så behöver man inte ta med de delar som fungerar. Utan det räcker med de fel och brister som de kan tolka fram.

De fel och brister som är, behöver inte ens vara reella, verkliga. Utan för mig handlade om hur ofta jag städade, jag fick storstäda två gånger i veckan. Gjorde jag inte det, så var det en brist. Fast ser man det hela inte ur i ett linjärt tänkande och då mer poststrukturellt, så skulle man se det hela i ett större perspektiv, hur oftast städas det hemma generellt i alla hem? Storstädar alla två gånger i veckan, är det något som kan förväntas av någon? Ett annat fel som jag gjorde, var att jag inte diskade alla leksakerna en gång i veckan och tvättade alla gosedjur en gång i veckan. Reellt? Långt ifrån. Använde jag pampers och inte libero så gjorde jag som sagt fel. Alltså ett fel i mitt omhändertagande av mitt barn och hade då inte mitt barns bästa i tankarna. Spelade ingen roll om mitt barn var allergisk emot libero...

Många gånger är det lättare att se fel och brister. Lättare att vi accepterar att andra gör så emot en själv. För så såg man förr. Något som forskningen och många vill att  vi ska lämna. För de delar som fungerar ska då inte ta plats eller få vara med.

Så barn är de minst lyssnade på. Vi lyssnar inte på barnen alls. Många gånger blir tänket för barnets bästa i sig själv ett övergrepp på barnet.
    Ok. Jag vet inte om jag förstod mer nu. Jag tror inte jag behöver googla poststrukturell, menar du att barnet så att säga reagerar på sin omgivning, att barnet har olika roller beroende på sammanhang? Men en modernistisk syn förstår jag inte riktigt. I'm googling it .

Men...förstår jag dig rätt om du menar att din upplevelse är att barnen inte öht får komma till tals? Eller att det de säger tolkas utifrån ett vuxenperspektiv? För så är det ju iofs, vet inte riktigt hur det ska gå att komma runt det dilemmat. De flesta barn VILL vara kvar hos sina föräldrar, hur illa det än är ställt. Det är ju inget någon inte förstår eller påstår. 

Ja, varför är det skillnad mellan kommunerna beroende på politiskt styre? Ingen aning, var har du hittat de siffrorna? Intressant.

Tråkigt (minst sagt) att du fick ditt barn omhändertaget!  
    Det finns mycket jag inte förstår. Jag är vis nog att förstå det.
  • Anonym
    Modernistiskt synsätt,
    - Man utgår från ett vuxenperspektiv. Barnets upplevelse är inte viktig
    - Man utgår inte från en helhet eller ser det som fungerar. Förr var det vanligt med checklistor, något som faktiskt förekommer hos sociala än idag. Tex håller de pennan rätt vid tre års ålder. Talar barnet med två ordmeningar vid två års ålder. Kan barnet vid två års ålder ta sig upp och nere från matstolen själv. Hur är barnets kontakt förmåga med andra. Etc etc... Många gånger så ses och kontrolleras inte detta i någon adekvat miljö. Eller det tas inte heller hänsyn till barnets personlighet. Har man en filosof till barn, som mer aktiv kollar in saker och andra. Kan detta ses som en brist och inte som en inlärningsfas.

Poststrukturalistiskt synsätt,
    - Man utgår från ett barnsperspektiv eller barnperspektiv. Den upplevelse barnet har är av vikt och även att man lyssnar till det som barnet berättar. Ja, har alltid vuxna rätt? Visst upplever ett barn sina föräldrar som viktigast men ett barn vet och förstår när det inte heller är bra.
    - Här utgår man från en helhet och lägger större vikt på det som fungerar. Här försöker man få det som fungerar sämre att fungera bättre. Tex behöver föräldern stöd och då vilken form av stöd? Hur kan man gå tillväga, kan det vara så att familjen behöver ett större stöd av förskola/skola? Eller kontaktperson? Många andra faktorer...

Visst ibland behövs ett barn omhändertas. De föräldrar som har mötts av ett poststrukturellt synsätt känner sig inte lika kränkta, inte heller barnen vid ett omhändertagande. Här är det även lättare att få behålla en fungerande kontakt mellan föräldrar och barn vid ett omhändertagande.

Mycket av skillnad har jag fått ta del av under min utbildning till specialpedagog och som politiker.

Mitt barn blev aldrig omhändertaget. För jag överklagade socialens beslut, då med frågeställningen att de punkter och annat som låg till grund. Var då reella i fråga för ett omhändertagande. Det svar jag fick att det inte räcker med att man väljer hemlagad mat framför burkmat. Räcker inte med att man väljer en annan blöjsort. Räcker inte heller med att... Det var många punkter som föll och jag tror allt föll. Jag fick som sagt rätt. Fast sociala la aldrig ner utan fortsatte att leta efter fel och brister. Här träffade jag tillslut en förskollärare som sa ifrån. Då med att de kommer att höra av sig om de ser eller upplever att något brister. För förskolan såg aldrig något och de hjälpte mig stärka min relation till mitt barn, istället för att försöka jaga allt detta som sociala såg som viktigt. Ja, deras sätt påverkade anknytningen negativt. För det var inte det som sociala såg som viktigast, utan mer materiella saker och annat som inte ens var reella.

Jag ställde efter ett par år handläggarna mot väggen och frågade varför de satte igång denna hetsjakt. Speciellt när det inte fanns något som kunde ligga till grund för oro. Det svar jag fick var mer att de tappade kontakten med vad som var viktigt och såg bara en bild om vad som skulle kunna vara det bästa för mitt barn och genom detta filter så såg de inte heller att jag uppfyllde de krav som de egentligen ställde. Så egentligen hade jag kunnat få slippa alla dessa sju år av utredning som olämplig mamma. Sju år höll de på att leta efter saker som kunde stärka ett omhändertagande. Önskar ibland att jag kunde få tillbaka dessa sju år, då våra första sju år.
  • Anonym (Jobbet)

Jag hade faktiskt kontakt med dom genom jobbet för c:a tio år sedan (jag jobbade inte där själv men hade anledning att besöka en mamma där). Så det är ett tag sedan. Det konstigaste var att en kille som jobbade där var son till en kvinna som ägde ett HVB-hem i Finspång som hette Nanolfsvillan. Flera familjer placerades genom hans inrådan på det hemmet för "behandling" efter utredningstiden på Bromstensgården. Han raggade alltså kunder till familjeföretaget! Självklart kan det ha påverkat bedömningarna också. Att han _ville_ att familjerna skulle vara i behov av behandling efteråt...

Men han sa inte att det var hans mamma som ägde det! Det fick familjerna veta först när han kom till Nanolfsvillan - han jobbade nämligen extra där också. (Eller hur det var - han kanske bara var hemma och hälsade på sin mamma och hade lite kontakt med de boende i samband med det. Men det var i alla fall han som tog över Nanolfsvillan senare när mamman gick i pension.) Jag tror inte att någon som arbetade på Bromstensgården kände till detta med jävförhållandet heller.

Annars hörde jag inte så mycket negativ om Bromstensgården, och jag tyckte att personalen var trevliga och vettiga när jag mötte dom i alla fall. Det blev i så fall värre på Nanolfsvillan just för att den var privat och dom hade ett vinstintresse. (Bromstensgården var åtminstone vid denna tid kommunalägd av Spånga-Tensta.) Till exempel så skrevs ingen ut när det var låg beläggningsgrad. Utan då letade de fel och till och med hittade på saker till soc så att familjerna skulle bli kvar. Min klient uttryckte det så här: "Det är märkligt när ens familj ses som en pengasäck".

Det blir ju enormt dyrt för samhället med de långa behandlingstiderna. Vid denna tid kunde familjer få stanna där i flera år, och en vanlig behandlingstid var mellan 18 månader och två år.   

• Anonym (Jobbet)
    Anonym (Jobbet) skrev 2013-03-28 12:20:29 följande:
    Jag hade faktiskt kontakt med dom genom jobbet för c:a tio år sedan (jag jobbade inte där själv men hade anledning att besöka en mamma där). Så det är ett tag sedan. Det konstigaste var att en kille som jobbade där var son till en kvinna som ägde ett HVB-hem i Finspång som hette Nanolfsvillan. Flera familjer placerades genom hans inrådan på det hemmet för "behandling" efter utredningstiden på Bromstensgården. Han raggade alltså kunder till familjeföretaget! Självklart kan det ha påverkat bedömningarna också. Att han _ville_ att familjerna skulle vara i behov av behandling efteråt...

Men han sa inte att det var hans mamma som ägde det! Det fick familjerna veta först när han kom till Nanolfsvillan - han jobbade nämligen extra där också. (Eller hur det var - han kanske bara var hemma och hälsade på sin mamma och hade lite kontakt med de boende i samband med det. Men det var i alla fall han som tog över Nanolfsvillan senare när mamman gick i pension.) Jag tror inte att någon som arbetade på Bromstensgården kände till detta med jävförhållandet heller.

Annars hörde jag inte så mycket negativ om Bromstensgården, och jag tyckte att personalen var trevliga och vettiga när jag mötte dom i alla fall. Det blev i så fall värre på Nanolfsvillan just för att den var privat och dom hade ett vinstintresse. (Bromstensgården var åtminstone vid denna tid kommunalägd av Spånga-Tensta.) Till exempel så skrevs ingen ut när det var låg beläggningsgrad. Utan då letade de fel och till och med hittade på saker till soc så att familjerna skulle bli kvar. Min klient uttryckte det så här: "Det är märkligt när ens familj ses som en pengasäck".

Det blir ju enormt dyrt för samhället med de långa behandlingstiderna. Vid denna tid kunde familjer få stanna där i flera år, och en vanlig behandlingstid var mellan 18 månader och två år.   
    Glömde en annan otäck sak med Nanolfsvillan. Dom hade en konstig psykiatriker knuten till sig. Alla måste gå till honom för utredning. Och han hittade ALLTID någon läskig diagnos på alla - även personer som aldrig haft någon kontakt med psykvården förut och aldrig fått höra att de skulle ha någon psykisk sjukdom. Det var många som trodde att han helt enkelt var köpt av HVB-hemmet för att skriva läskiga utredningar till soc, för att motivera de långa behandlingstiderna... Men dom diagnoserna borde hela boendet ha varit ett dårhus, men det var det liksom inte...
  • Anonym (Jobbet)

"Sverige har kritiserats i EU-domstolen vid ett flertal gånger för felaktiga omhändertaganden, detta borde ju vara en "väckarklocka" för samhället men alldeles för många har alldeles för stark tilltro till socialtjänsten och tror att alla barn som blir omhändertagna har misshandlats/vanvårdats/utnyttjats."

Ja, och detta gör det extra jobbigt för föräldrar som fått sina barn omhändertagna. Att omgivningen tror att det måste ligga fruktansvärda saker bakom, och därför tar avstånd från föräldrarna. I själva verket är det sällan något i ett LVU-mål som skulle hålla hos polis och åklagare (eller som har varit uppe där).

Tyvärr vet jag folk som jobbar på soc som sprider den missuppfattningen. "Ni aaaaaanar inte hur oooooooerhört hemska förhållandena i hemmet måste vara innan man får igenom ett LVU"   

• Snöviolen
    Anonym (Jobbet) skrev 2013-03-28 12:36:10 följande:
    "Sverige har kritiserats i EU-domstolen vid ett flertal gånger för felaktiga omhändertaganden, detta borde ju vara en "väckarklocka" för samhället men alldeles för många har alldeles för stark tilltro till socialtjänsten och tror att alla barn som blir omhändertagna har misshandlats/vanvårdats/utnyttjats."

Ja, och detta gör det extra jobbigt för föräldrar som fått sina barn omhändertagna. Att omgivningen tror att det måste ligga fruktansvärda saker bakom, och därför tar avstånd från föräldrarna. I själva verket är det sällan något i ett LVU-mål som skulle hålla hos polis och åklagare (eller som har varit uppe där).

Tyvärr vet jag folk som jobbar på soc som sprider den missuppfattningen. "Ni aaaaaanar inte hur oooooooerhört hemska förhållandena i hemmet måste vara innan man får igenom ett LVU"   
    Precis de gör en höna av en fjäder många gånger.
  • Anonym
    Snöviolen skrev 2013-03-28 19:04:02 följande:
    Precis de gör en höna av en fjäder många gånger.
    Det var precis det som sociala gjorde mot mig. Det fanns inget och det kom heller aldrig att finnas något.
  • Anonym (Soc)

Hur vet du att okynnesanmälningar är vanliga? Har du jobbat i mottagningsgrupp eller socialjour på olika orter under ett par decennier? Okynnesanmälningars vanlighet är en myt oavsett vad du hävdar. Likaså dumheter som att kommuner skulle vinna ekonomiskt på att lvu barn, att man tar barn för att ge sina barnlösa vänner ,att det finns kvoter på barn som ska omhändertas varje år och andra galenskaper man läser här på FL. Visst begås fel, visst finns det olämpliga handläggare precis som inom alla andra yrken. Men att dessa avvikelser på nåt vis skulle vara norm är ju bara superknäppt att på allvar tro.

• MikuAndSaraLi
    Innuendo skrev 2013-03-22 20:11:52 följande:
    Fast jag har väl inte någonstans stämplat personalen som oproffesionell och outbildad? Jag är medveten om att många som berättar om hur hemskt och orättvist de behandlats av exempelvis socialtjänsten faktiskt har stora brister som påverkar deras barn negativt. Man ser inte alltid sina egna brister, som bekant...  

Naturligtvis måste man kunna gripa in och omhänderta barn som far illa. Men som det fungerar nu händer det att barn blir omhändertagna helt utan anledning (eller, anledning finns naturligtvis men frågan är om den är "tillräcklig).

Sverige har kritiserats i EU-domstolen vid ett flertal gånger för felaktiga omhändertaganden, detta borde ju vara en "väckarklocka" för samhället men alldeles för många har alldeles för stark tilltro till socialtjänsten och tror att alla barn som blir omhändertagna har misshandlats/vanvårdats/utnyttjats. Många har också den helt felaktiga uppfattningen att när soc gör utredningar är man alltid opartisk och "rättvis", när det i själva verket är så att en socutredning är helt skev och enbart tar upp saker som är till nackdel för föräldrarna.

Jag vet att socialtjänsten både vrider till fakta och ibland ljuger, men detta är något många inte tror på.

Man måste ändra "systemet" så att risken för att barn omhändertas felaktigt minimeras, och en viktig del i det är att ta bort möjligheten att göra anonyma anmälningar. Jag vet att det finns en del som hävdar motsatsen (bland annat en här på FL som brukar vara anonym och kallar sig "Soc") men okynnesanmälningar är inte alls ovanliga. Folk anmäler andra som hämnd, som "slagträ" i vårdnadstvister, för att j*vlas mm, och det måste man få ett stopp på. Självklart måste den som anmäler kunna vara anonym gentemot den de anmäler, för är det "skarpt läge" så att säga kan ju en som anmäler någon råka väldigt illa ut för detta, men gentemot socialtjänsten ska man inte få vara anonym. Att ta bort den möjligheten medför att man inte kan använda soc som ett slagträ eller som hämnd.

Men förlåt, jag skenar visst iväg en smula. Detta är ett ämne som ligger mig mycket varmt om hjärtat, det märks kanske?  

Det är just dendär "ingen rök utan eld" åsikten som gör att det blir svårt att få folk att lyssna.

Jag har läst rapporter där orsaken till LVU-ansökningar varit befängda.

Ex. Att personen har hund.

Eller en diagnos.

Eller helt enkelt bett om hjälp för att kunna flytta någon annanstans, stod det i en rapport jag läste härom veckan.

Dom LVUade barnet (5 år) och skickade det till en jourfamilj i Skåne.

Och socialens personal är så outbildade att dom lyssnar mer till fördommar än något annat.

För alla stora hundar vill givetvis riva ut halsen på alla dom möter. Kamphundar, hela bunten.

Att ha en diagnos innebär att du när som helst kan slunga ditt barn in i väggen. Man är psykopat och eventuell seriemördare, vilket är oroande.

Dethär har jag själv läst i rapporter, samt fått höra från socialarbetare.
Svar på tråden Varit på utredningshem? Fått ditt barn omhändertaget?