Inlägg från: AnooYoo |Visa alla inlägg
  • AnooYoo

Någon här som är HELT emot abort?

Anonym (Många) skrev 2013-03-14 14:07:14 följande:
    Ja,jag är är emot abort utom vid fara för mammans liv och möjligen vid incest om mamman är under 15. Det finns helt enkelt inga andra godtagbara skäl till abort! Livet börjar vid befruktningen,så enkelt är det. Man man inte påstå att livet börjar senare. Och vi är väldigt många som tycker så här,inte alls nån försvinnande minoritet utan tvärtom en växande skara.
    Menar du att du föredrar att de kvinnor som inte vill ha barn ska använda galgar och andra stickobjekt när de är oönskat gravida? Det är det som är alternativet.
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 12:50:43 följande:
    Jag är kritisk till den rådande abortlagstiftningen. Tycker, för det första, absolut inte att det ska vara okej fram till vecka 18!

Sedan tycker jag att det helst ska råda speciella omständigheter om man ska få en abort. Tycker heller inte att man ska få det om man slarvat med preventivmedel. 

Oavsett vad som anses om fostrets livskapacitet inne i livmodern, så är det ett faktum att det sannolikt kommer att födas levande om det inte aborteras. I alla fall då man gått så pass "långt" att man kan ta ett graviditetstest. Alltså, så är det att ta ett liv och att beröva någon chansen till en plats i den här världen. 
    Tänker du att det är bättre att ett foster utvecklas till en människa som får växa upp oönskad så länge den som slarvat straffas?
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 12:53:22 följande:
    Om man är i en sådan hemsk situation att man är beredd att använda sådana metoder, tycker jag att man borde få hjälp och stöd av samhället.

Är man i en sådan situation att man har en våldsam man, att man hotas eller att man inte har några pengar alls... då tycker jag att man har rätt till bra hjälp och stöd att komma ur den jobbiga eller hotfulla situationen.
    Om man bara inte vill ha barnet då?

Är den bästa lösningen för alla inblandade att kvinnan tvingas bli förälder och barnet får växa upp oönskat?
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 13:03:47 följande:
    Ser det inte som ett straff. Barnet ska däremot inte berövas en chans till livet endast för att föräldrarna inte vill ta hand om honom/henne.

Om barnet växer upp i en hemsk miljö, ska åtgärder vidtagas så att barnet slipper leva i denna miljö. Om barnet tvingas växa upp och må dåligt har samhället misslyckats att ge den hjälp som behövs.

Tycker även att föräldrarna ska ha rätt till hjälp och stöd i en sådan här situation. 
    Att genomgå en graviditet och tillhörande förlossning mot sin vilja är ett straff.

Att ha ett barn man inte vill ha är också ett  straff.

Framför allt är det ett straff att födas oönskad.  inte ens alla önskade barn som växer upp i en hemsk miljö kan få hjälp. Hur tänker du dig att det ska administreras att alla oönskade barns hemmiljö kontrolleras?

• AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 13:05:21 följande:
    Då ska möjligheten finnas att adoptera bort barnet.

Tror att barnet mår bättre "oönskat" än dött. I alla fall om det ges hjälp och stöd. 
    Alltså ska de som inte vill behålla foster få göra abort. Vad är det då du är emot?

Jag är helt säker på att ett foster som inte existerar har det bättre än ett barn som lever tillsammans med föräldrar som inte vill ha det.
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 13:05:21 följande:
    Då ska möjligheten finnas att adoptera bort barnet.

Tror att barnet mår bättre "oönskat" än dött. I alla fall om det ges hjälp och stöd. 
    Hoppsan, jag läste nog fel. Adoptera bort?

Menar du att kvinnor som blir oönskat gravida ska tvingas genomgå hela graviditeten och förlossningen? När får de i så fall tillbaka bestämmanderätten över sin kropp? Måste de amma? När få de sluta med det?
  • AnooYoo
    Uffesson skrev 2013-03-15 13:25:47 följande:
    Detta är endast mina åsikter, och ingen generell lag. Men jag tycker inte att de ska behöva amma då, utan att barnet ska kunna tas om hand av någon annan redan efter födseln.

Om ett barn far illa ska det kunna hjälpas. Det finns barn idag som är illa omtyckta av sina föräldrar.

Jag tycker inte att man ska få rätten att döda en levande varelse för att man slarvat med preventivmedel.

Men de ska tvingas genomgå graviditet och förlossning?

Att ett barn ska kunna hjälpas innebär inte att det är så. Om barnet är oönskat redan från början är inte en särskilt bra start på möjligheten att få det bra.
  • AnooYoo
    Dr Mupp skrev 2013-03-15 14:23:27 följande:
    OCh vem ska ta ansvar för de skador som amman utsätts för under graviditet och förlossning. Vem ska hålla koll på mamman så hon inte kan göra nått för skada barnet. 

Kan ju säga att om jag tvingades föda barn mot min vilja hade jag med största sannolikhet gjort en hemma abort eller begått självmord.  
    Det hade jag också.
  • AnooYoo
    liv skrev 2013-03-18 11:53:55 följande:
    Hur patetiskt är det inte att jämföra att avbryta ett liv med att äta på burger king? Oavsett var man står i frågan. 
    Jag är inte helt säker på att jag hellre skulle äta på Burger King.
  • AnooYoo
    liv skrev 2013-03-18 13:20:38 följande:
    Anledningen till att man är helt emot abort= det är ett fullvärt människoliv. Inte ett foster eller embryo. Det är ett barn.

Scenario ett: En mamma riskerar sitt eget liv om hon behåller barnet i magen

Scenario två: En mamma och ett fött barns liv står på spel. Mamman kan välja att rädda sig själv eller barnet.

De flesta skulle anse att mamman i scenario två borde offra sig för barnet.

Om både det ofödda och det födda barnet har samma värde så borde alltså mamman i scenario ett också offra sig. Eller hur?

Varför borde mamman offra sig? Av vilken anledning är barnets liv värt mer än hennes?
  • AnooYoo
    liv skrev 2013-03-18 13:39:52 följande:
    Som mamma är det ju inte helt ovanligt att man sätter sina barn för sig själv. Om man är frisk.
    Frågan var varför du tycker att en mamma ska göra det.

Att de flesta skulle göra det, eller att du skulle göra det är ju inte samma fråga som varför du anser att hon ska göra det.
  • AnooYoo
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:40:55 följande:
    många anser nog att i hennes ögon borde det vara det...
    Jag har förstått det. Varför?
  • AnooYoo
    Felicia111 skrev 2013-03-18 13:56:11 följande:
    modersinstiskter, att man är villig att offra allt för sitt barn.. en resa man ger sig in på från dagen man  blir gravid .
    Menar du att det är så DU känner eller att det är så alla borde känna?
Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?