Inlägg från: liv |Visa alla inlägg
  • liv

Någon här som är HELT emot abort?

Jag tycker väl lite att antingen så är man emot abort alltid eller aldrig. Antingen så är det ett människoliv och då är det alltid fel oavsett omständigheter annars är det inte det och då kan man göra hur många aborter som helst. Förstår inte riktigt hur det kan vara okej ibland. I så fall borde det alltid vara okej. 

Jag är väl egentligen mot. MEN. Jag är för att andra ska få välja själva. Om jag fick bestämma skulle jag bestämma att alla får välja själva. Däremot så äcklar det mig att man får göra abort så sent som vecka 22. REdan i vecka 18 då det fortfarande är fri abort suger bebisen på tummen osv... Usch... Och alla de här sena aborterna där fostret lever efteråt.... Fy! 

• liv
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 08:45:04 följande:
    Ja fy fan rent ut sagt. Därför blir jag lite "lätt" irriterad på de som är helt emot aborter...
    Nu var det här ett döende/dött barn i magen så det kan väl i så fall jämföras med att stänga av maskiner på folk som ligger i koma. Typ. Om ens det. Men poängen med att vara helt emot abort är att man anser att det är ett liv. Ett barn alltså. Om man har den synen så blir det ju väldigt sjukt att välja att döda sitt barn. Om du var tvungen att välja att du skulle dö eller din femåriga dotter. Vem skulle du välja? 
  • liv
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 10:59:06 följande:
    Helt sant att barnet var döende men endast döende och inte dött  och därför fortfarande ett liv.
    Därför skulle det ha varit en abort och frågan är således högaktuell.

Är man helt emot abort kommer sådant här i kölvattnet därför är frågan helt relevant i sammanhanget och inte din jämförelse med att stänga av livsuppehållande maskiner för rent tekniskt är mamman en maskin i sammanhanget som stängdes av...

Däremot är din jämförelse med ett levande 5-åtrigt barn totalt irrelevant i sammanhanget.

Nej det är precis det det inte är om man anser att det är ett levande barn som har samma människovärde som vilket annat barn som helst. Skulle du välja att rädda ditt eget liv elelr ditt barns om det var ett fött barn?
  • liv
    traveler skrev 2013-03-18 11:42:33 följande:

Här är en liten video om abort. Titta gärna den är bara 2 och en halv minut lång.

" rel="nofollow" target="_blank">

Hur patetiskt är det inte att jämföra att avbryta ett liv med att äta på burger king? Oavsett var man står i frågan. 
  • liv
    traveler skrev 2013-03-18 12:30:16 följande:
    Det är väl tänkt att man skall skratta åt det:)
    Det finns ju saker som är mindre roliga att driva med...
  • liv
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 13:15:22 följande:
    Vad är det du syftar på?
    Inlägget blir ganska förvirrande så kan du förtydliga?
    Eller så är det bara jag som är otroligt trött och har svårt att förstå vad du menar...
    Anledningen till att man är helt emot abort= det är ett fullvärt människoliv. Inte ett foster eller embryo. Det är ett barn.

Scenario ett: En mamma riskerar sitt eget liv om hon behåller barnet i magen

Scenario två: En mamma och ett fött barns liv står på spel. Mamman kan välja att rädda sig själv eller barnet.

De flesta skulle anse att mamman i scenario två borde offra sig för barnet.

Om både det ofödda och det födda barnet har samma värde så borde alltså mamman i scenario ett också offra sig. Eller hur?

• liv
    traveler skrev 2013-03-18 13:25:29 följande:
    Jag väljer nog hellre mamman än barnet. Barnet har ingen livsuppfattning än även om du kalla det för enmänniska.
    Men visst skulle det vara konstigt om en mamma valde sitt eget liv före sitt barns. Om man nu själv har den uppfattningen menar jag.
  • liv
    AnooYoo skrev 2013-03-18 13:28:22 följande:
    Varför borde mamman offra sig? Av vilken anledning är barnets liv värt mer än hennes?
    Som mamma är det ju inte helt ovanligt att man sätter sina barn för sig själv. Om man är frisk.
  • liv
    Regnig måndag skrev 2013-03-18 13:31:33 följande:
    Men tack för att du försökte i alla fall! {#emotions_dlg.flower}
    Det är jag som är rörig.. Får inte till det bättre än så(A)
Svar på tråden Någon här som är HELT emot abort?