• JulHoj

Hjälp!!!! Jag är helt förvirrad med parkeringsregler

Nu har jag fått 2 pb i samma område. Jag förstår inte vad jag har gjort för fel. Jag är ny men dessa pb känns fel eller är det kanske bara jag som är ute i skogen. Har sökt mkt på nätet men hittar ingen info just om vad gäller i mitt fall.

1. Jag stod ca 3m till höger på bilden dvs. före gågatan. Jag jobbar i området och få köra runt för att hitta en parkering. Den platsen är oftast upptagen på båda sidorna. Så det är inte bara jag som är en idiot.

Överträdelse 05. Stannat eller parkerat fordon i en vägkorsning eller inom ett avstånd av 10m från korsande körbanans närmaste ytterkant.

Mitt fråga är är gågata samma som körbana? Gågatan är anslutande och inte korsande alltså som ett T. Samt är den inte på marknivå som innebär att utfartsregel och väjningsplikt gäller när man kör av gågatan. Varför får man parkera <10m vid en t.ex garage ut/infart men inte vid en gågata?

2. Det är en enkelriktad väg som korsas av en gågata. Jag parkerade där den svarta bilen står på vänster sida. Enligt p-vaktens mätmetod ca 8 meter. Det även stod en annan bil bakom mig. Samma överträdelse som innan. Räknas detta som en korsning eller en korsande gågata i vilket fall man inte får parkera 10m före men efter går bra?

Är det ens lönt att överklaga?

Tacksam för era svar.
  • Svar på tråden Hjälp!!!! Jag är helt förvirrad med parkeringsregler
  • susa

När två gator korsar varandra räknas det som korsning oavsett om den ena är gågata där trafiken ska anpassa hastigheten efter de gående. Med andra ord du kan inte parkera direkt efter/före utan det måste vara minst tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant.

Svar på tråden Hjälp!!!! Jag är helt förvirrad med parkeringsregler