Ni med endometrios som gjort laparoskopi!! (Ska göra min första = nervös)
Ja som rubriken lyder. Undrar om någon som har gjort laparoskopi för att fastställa och rensa på endometrioshärdar kan dela med sig av erfarenheter från operation och behandling m.m.
Får åka in relativt akut till kvinnokliniken och göra titthålsoperation för att fastställa om det verkligen är endometrios jag har eller nåt annat. Jag känner på mig att de kommer hitta nåt och bli tvunga att skrapa, eller vad de nu gör, och med tanke på vilka problem jag har nu så har jag skräcksyner om att hela buken är fylld med göjs.
I alla fall så är jag väldigt nervös nu. Fick välja mellan att åka in akut samma dag jag ringde eller få ännu mer smärtstillande utskrivet och bli kallad till en planerad operation inom en månad och jag valde det senaste alternativet.
Har aldrig blivit sövd förut, och undrar dessutom hur mörbultad jag kommer bli efteråt. Jag har så himla mycket att göra nu och en operation kommer väldigt olägligt, därför jag ville vänta en vecka eller två med op så jag hinner "jobba undan" sånt som jag tror kommer bli jobbigt efteråt. Jag både längtar efter operationen och är livrädd för den!
Så mina frågor till er;
-både till er som gjort bara för att fastställa diganos och ni som hade mycket att ta bort.
Hur snabbt återhämtade ni er?
Hur snabbt kan man ha sex igen?
Hur snabbt märkte ni skillnad till det bättre efter operationen?
Märkte ni att allmäntillståndet blev bättre överlag efteråt?
Blev ni kvar på sjukhuset eller fick ni åka hem samma dag?
Hoppas någon vill berätta lite och lugna mina nerver :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-21 14:58
Nu har jag gjort op!
Det gick jättebra, kände lättnad och minskad smärta direkt. En vecka senare var jag igång och kunde vara mer aktiv än jag klarat av att vara på flera månader så jag är verkligen glad att jag fick min operation :)