• Anonym (endo)

Ni med endometrios som gjort laparoskopi!! (Ska göra min första = nervös)

Ja som rubriken lyder. Undrar om någon som har gjort laparoskopi för att fastställa och rensa på endometrioshärdar kan dela med sig av erfarenheter från operation och behandling m.m.

Får åka in relativt akut till kvinnokliniken och göra titthålsoperation för att fastställa om det verkligen är endometrios jag har eller nåt annat. Jag känner på mig att de kommer hitta nåt och bli tvunga att skrapa, eller vad de nu gör, och med tanke på vilka problem jag har nu så har jag skräcksyner om att hela buken är fylld med göjs.

I alla fall så är jag väldigt nervös nu. Fick välja mellan att åka in akut samma dag jag ringde eller få ännu mer smärtstillande utskrivet och bli kallad till en planerad operation inom en månad och jag valde det senaste alternativet.

Har aldrig blivit sövd förut, och undrar dessutom hur mörbultad jag kommer bli efteråt. Jag har så himla mycket att göra nu och en operation kommer väldigt olägligt, därför jag ville vänta en vecka eller två med op så jag hinner "jobba undan" sånt som jag tror kommer bli jobbigt efteråt. Jag både längtar efter operationen och är livrädd för den!

Så mina frågor till er;
    -både till er som gjort bara för att fastställa diganos och ni som hade mycket att ta bort.

Hur snabbt återhämtade ni er?

Hur snabbt kan man ha sex igen?

Hur snabbt märkte ni skillnad till det bättre efter operationen?

Märkte ni att allmäntillståndet blev bättre överlag efteråt?

Blev ni kvar på sjukhuset eller fick ni åka hem samma dag?

Hoppas någon vill berätta lite och lugna mina nerver :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-21 14:58
    Nu har jag gjort op!
    Det gick jättebra, kände lättnad och minskad smärta direkt. En vecka senare var jag igång och kunde vara mer aktiv än jag klarat av att vara på flera månader så jag är verkligen glad att jag fick min operation :)

• Svar på tråden Ni med endometrios som gjort laparoskopi!! (Ska göra min första = nervös)
  • hoppipannkakan
    Såret läkte på ca 2 veckor men hade ont i några dar efter op.

Ingen aning

Vid nästa mens, hade mindre smärtor och domningar

Åkte hem samma dag men fick dubbel dos morfin så låg i sängen och spydde resten av dagen/kvällen. 
  • Anonym (endo)

tack för svaret
    Lät inget vidare att du blev dålig efteråt.  Var det morfinet som gjorde det alltså?

• hoppipannkakan
    Anonym (endo) skrev 2013-03-14 12:55:22 följande:
    tack för svaret
    Lät inget vidare att du blev dålig efteråt.  Var det morfinet som gjorde det alltså?
    Ja, man reagerar olika. Jag mår jättedåligt av ren morfin men inte av mina citodon t ex.
    Det min läkare sa till efter op var bara att jag skulle ta det lugnt ett tag, inte lyfta tungt osv. Men det känner man ju själv. Jag hade rätt ont i några dar, men min kollega som gjort samma op jobbade dagen efter.
    Så väldigt olika.  
  • Anonym (endo)

hade du så ont att du var tvungen att få ren morfin eller är det standard att man får det?

Jag har fått citodon och tradolan nu när jag gått hemma och haft ont, och kan inte tänka mig att det borde kunna bli mycket värre dagarna efter operationen än det är nu, men det kanske det blir då.

bara att vänta och se antar jag

• hoppipannkakan
    Anonym (endo) skrev 2013-03-14 13:06:44 följande:
    hade du så ont att du var tvungen att få ren morfin eller är det standard att man får det?

Jag har fått citodon och tradolan nu när jag gått hemma och haft ont, och kan inte tänka mig att det borde kunna bli mycket värre dagarna efter operationen än det är nu, men det kanske det blir då.

bara att vänta och se antar jag
    Morfin fick jag på sjukhuset för att det såklart gör ont att bli opererad. Det kommer du med all säkerhet med få.
    Med "ren" morfin menade jag ist för t ex kodeinen som finns i citodon.   
  • Anonym (X2)

Jag har gjort 2 operationer. Första en ren för att kolla endo. och den andra för att spola äggledarna och samtidigt kolla om det ev. fanns endo. Så svarar utifrån båda:

Op.1:
    Mådde pest första dagen,spydde som en gris,hade svinont efteråt,stod knappt på benen,tog minst en vecka att bli nåtsånär normal igen

Hade inget sexliv på den tiden

Jag fick Synarela direkt så det blev ju skillnad på en gång! Var mensfri 7,5 månad och sen har jag aldrig haft ont igen,det var nästan 20 år sen.

Nej,jag hade bara ont vid mens och mådde illa av själva sprayen så rent allmänt mådde jag väl sämre,man jag slapp ju mensvärken

Hemskickad i mycket dåligt skick!

Op.2:
    Fick smärtstillande som funkade,kunde gå rätt bra redan första dagen och efter en vecka märktes ingenting

Vi hade sex rätt snart efteråt,inom en vecka i vart fall eftersom jag hade äl,men man får inte blöda nåt!

Var ju ingen sån op. den gången

Hade ju ingen endo,så det fanns inget som kunde påverkas

Åkte hem rätt snabbt,mådde ganska bra. Tusen ggr bättre än vid den första op:en!

• Anonym (X2)

Glömde berätta om själva såren. Första gången såg det läkt ut,men sprack efter ca en månad! Som tur var befann jag mig på ett sjukhus just då på besök så de hjälpte mig lägga om och sen läkte det. Andra gången tog det väl 2 veckor kanske,man får ju inte duscha första dagarna och lägga om hemma. Hade 2 sår första gången och ett andra gången,men man kan ibland få fler sår också. Jag läker överlag dåligt.

Och du-man blir uppblåst vid op:en så väldigt vida byxor efteråt är ett måste! Förutom att man är öm hela buken.

Lycka till!

• Anonym (endo)
    Anonym (X2) skrev 2013-03-14 13:23:21 följande:
    Glömde berätta om själva såren. Första gången såg det läkt ut,men sprack efter ca en månad! Som tur var befann jag mig på ett sjukhus just då på besök så de hjälpte mig lägga om och sen läkte det. Andra gången tog det väl 2 veckor kanske,man får ju inte duscha första dagarna och lägga om hemma. Hade 2 sår första gången och ett andra gången,men man kan ibland få fler sår också. Jag läker överlag dåligt.

Och du-man blir uppblåst vid op:en så väldigt vida byxor efteråt är ett måste! Förutom att man är öm hela buken.

Lycka till!
    Låter hemskt att det sprack, tur du var på rätt ställe iaf.
    Har gjort små (ytliga) ingrepp förut och varit vaken under tiden och det läkte bra så jag får väl hoppas att det gör det denna gången också..

Så man har kvar luft i magen när de stänger igen? Eller är man bara öm?
    Tack för tipset om byxorna. Ser inte alls fram emot att bli uppblåst :S

Fungerade det bra med synarela annars, förutom illamåendet? Hur länge fick du behandling med det?
  • Anonym (X2)
    Anonym (endo) skrev 2013-03-14 13:41:40 följande:
    Låter hemskt att det sprack, tur du var på rätt ställe iaf.
    Har gjort små (ytliga) ingrepp förut och varit vaken under tiden och det läkte bra så jag får väl hoppas att det gör det denna gången också..

Så man har kvar luft i magen när de stänger igen? Eller är man bara öm?
    Tack för tipset om byxorna. Ser inte alls fram emot att bli uppblåst :S

Fungerade det bra med synarela annars, förutom illamåendet? Hur länge fick du behandling med det?

Syrran låg på kirurgen och mitt sår sprack samma dag jag skulle dit,ett himla flyt!
    Du läker säkert bra nu också,kanske inte ens får ärr-jag däremot får såna där keloider av alla sår tyvärr...

Ja,man har luft kvar,man ser höggravid ut efteråt!

Japp,Synarelan funkade ju toppen,jag har som sagt inte haft ens i närheten så ont sen -93 och läkaren såg ingen aktiv endo. vid andra op.en. Man brukar spraya ett halvår.
  • Anonym (endo)

men shit var tar luften vägen sen då, om den ligger mellan organen?

Hoppas jag slipper hormonbehandling så lång tid efteråt, jag har ju tänkt bli med barn i år XD

• Anonym (X2)
    Anonym (endo) skrev 2013-03-14 14:05:33 följande:
    men shit var tar luften vägen sen då, om den ligger mellan organen?

Hoppas jag slipper hormonbehandling så lång tid efteråt, jag har ju tänkt bli med barn i år XD

Pyser ut? Nej,jag vet inte,den är väl inte kvar i den bemärkelsen,men magen är ju stor efteråt ändå. Och du-får du erbjudande om spray så ta det!! Jag trodde inte det var sant första gången jag fick mens efter 7,5 månad och jag inte hade ont! Glad  Inte ett jota ont mot innan nör jag bara ville dö! Endo. kan göra så att man får svårt att bli gravid så det är bara bra torka ut den innan man börjar försöka.
  • Anonym (endo)

Ja, det är kanske bättre att vänta lite och höja chanserna till max istället för att försöka och misslyckas gång på gång också.

Enda gångerna jag inte haft mensvärk med mer eller mindre dödsångest var när jag åt minipiller och inte hade mens alls på ett halvår. Det var najs XD

Svar på tråden Ni med endometrios som gjort laparoskopi!! (Ska göra min första = nervös)