• Sephrenia89

10 år duscha själv?

Bara undrar, jag själv duschade ensam och aldrig behövt föräldrarnas hjälp sen jag var 5 -6år ungefär.. Min sambo (man) blev utskälld av sitt x att han inte duschar henne (hon duschar själv i 30-40 min där vi haft dialog om shampoo användning osv), när hon var 8 så duschade dem henne båda två man påpekade hennes ålder och sambon slutade för det handlade mer lm "att det går snabbare om jag duschar henne).. Hon hade tydligen misskött shampooneringen och var fet i hårbotten därav ringa och skälla för duschen. Duschar ni era 10 åringar? Trodde inte det existerade i den åldern för mentalt och fysiskt friskt barn.

• Svar på tråden 10 år duscha själv?
  • Nyfiken gul

om barnet missköter schamponeringen så handlar det väl mer om att man ska LÄRA barnet hur man gör för att få ur shampot ur håret och hur man sköljer på bästa sätt?

Om man som förälder anser att man ska gå in och hjälpa en 10-åring att duscha så är man nog inte riktigt navlad.

Många 10-åriga flickor får dessutom sin första mens nånstans där och då och det är väl garanterat en anledning till att lära sina barn att sköta duschning själv. 

Jag duschade själv som 10-åring och när jag var 11 fick jag min första mens, i helsike heller att jag skulle velat ha min mamma hängandes över mig då.  Det enda mamma då var noga med var att jag skulle ta en extra dusch i menstider. Sen skötte jag mig själv.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • skogsvitter

Är hon så fet i hårbotten så bör ni väl snarare göra raka motsatsen till att schamponera henne, då beror det på att man tvättat för mycket så att hårets och hudens naturliga bakterieflora blivit förstörd. Kroppen behöver fett, överproduktion sker om man tagit bort kroppens naturliga fettlager för mycket. Så jag skulle snarast ringa och skälla ut henne för att lida av renlighetshysteri och möjligtvis göra en oljeinpackning på barnets hår som får sitta i några timmar istället för att tvätta året på barnet.

Detta skriver jag helt bortsett från det faktum att det låter helt mysko att tvätta håret på sitt 10-åriga barn. Normalutvecklade barn klarar alldeles utmärkt att duscha själva.

• sextiotalist

När min tonåring var i 10-års-åldern så hade han rätt långt hår, då hjälpte jag till med schamponering och sådant, mest för att han tyckte det var så skönt att bli masserade i hårbotten. Men han hade fixat det själv.

• Mälaröbo

Min 11-åriga dotter kan, men vi helst inte, tvätta håret själv. Hon hoppar helst in i duschen tillsammans med någon av oss och får lite hjälp. Sonen som är 7 år duschar helst själv sen nåt år tillbaka.

• Majsan70

MIn minsta är 9,5 och hon duschar eller badar själv. Tvättar sig men får hjälp med shamponering och balsam. Hon har långt och mycket tjockt hår som kräver en hel del.

• Lindsey Egot the only one

Mina barn har duschat själva vid den åldern. Min yngsta dotter är 9 1/2 år och jag behöver bara hjälpa henne schamponera håret för hon har nästan ner till rumpan.

• Ann Nelly

Min tioårige son skulle ALDRIG låta oss hjälpa honom i duschen. Herregud, jag får ju över huvud taget inte se honom naken. Knappt ens i kallingar. Det är ju bara sååååå pinsamt :)

• Indianica

Ni kan ju prova ha en genomgång där ni visar hur man ska masserar ned schampoot i hårbotten och se om hon fixar det, annars får ni ju hjälpa till. Min dotter är snart 10 och har precis lärt sig att fixa det, men tidigare smet hon t.om ifrån hårtvätten  fast hon duschade i typ en timme Obestämd

• Mamma till 5 underbara barn

Min snart 9 åriga dotter och 7,5 åriga dotter brukar duscha tillsammans , jag tvättar dock håret varannan gång de ducshar och ser till att schampo och balsam e borta från håret.

• MartinaE

Jag fick mens, bröst och hår på diverse ställen när jag var 10 år. Jag hade dött om min pappa hade velat ducsha mig! Jag vet att jag fick magsjuka när jag var 11 år och svimmade i ducshen samtidigt som jag hade spytt och skitit ner mig. Jag var riktigt dålig och min pappa hade ducshat av mig och bärt mig till mig säng. Jag när vaknade var allt jag kunde tänka på hur jäkla pinsamt det var att min pappa hade sett mig naken!

• UngSambo

Jag duschade själv i den åldern men mamma brukade "känna igenom" håret så att balsamet var borta, hade liksom ingen känsla för det själv. Syrran klarade det bra ännu tidigare men jag har alltid varit den slarviga tänkaren, reflekterade liksom inte över hur det skulle kännas (tänk er tjuren ferdinand fast som en liten tjej, det var jag ungefär)

Svar på tråden 10 år duscha själv?