• Mimisi

Vilken är din favoritbilbarnstol?

Hej,

Ska i dagarna köpa en första bilbarnstol till lillen. Skulle gärna vilja höra vilka erfarenheter ni har av era stolar och skulle vara mycket tacksam om ni ville förklara lite kring varför ni valt just er bilbarnstol. Är ganska förvirrad då det finns så mycket att välja mellan :(

Sedan skulle jag också vara tacksam om ni kunde ge mig lite rekommendationer kring vilken stol jag bör köpa. Vi har en ganska stor bil, en Ford Mondeo kombi -12, så vi har gott om utrymme både bak och fram. Det spelar heller ingen större roll om stolen bara går upp till 18 kg, vi kan köpa en ny när det är dags för det om så skulle behövas.  

Tusen tack på förhand :)  

• Svar på tråden Vilken är din favoritbilbarnstol?
  • Simri
    Mimisi skrev 2013-03-14 20:14:52 följande:
    Hej,

Ska i dagarna köpa en första bilbarnstol till lillen. Skulle gärna vilja höra vilka erfarenheter ni har av era stolar och skulle vara mycket tacksam om ni ville förklara lite kring varför ni valt just er bilbarnstol. Är ganska förvirrad då det finns så mycket att välja mellan :(

Sedan skulle jag också vara tacksam om ni kunde ge mig lite rekommendationer kring vilken stol jag bör köpa. Vi har en ganska stor bil, en Ford Mondeo kombi -12, så vi har gott om utrymme både bak och fram. Det spelar heller ingen större roll om stolen bara går upp till 18 kg, vi kan köpa en ny när det är dags för det om så skulle behövas.  

Tusen tack på förhand :)  
    Jag håller just nu också på att titta på stolar men eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av några stolar kan jag tyvärr inte komma med några bra råd. Kan dock varmt rekommendera den här sidan: bloggen.fi/bilstolslotsen/ 

Efter allt jag läst så står det nog för egen del mellan Britax Max-fix, Axkid Kidzofix och Akta Graco Belogic.

Lycka till :) 
  • Simri

Och just det, kolla in Besafe izi kid också, verkar vara ganska populär

• Mimisi
    Simri skrev 2013-03-14 20:24:31 följande:
    Och just det, kolla in Besafe izi kid också, verkar vara ganska populär
    OK, ska kolla in den bloggen. Tack för förslagen:) 
  • Snällspiken

Vi har haft 3 olika Maxi Cosi och de har varit suveräna - från babyskydd upp till framåtvänt. Vi har inte gillat Besafe eftersom de är enormt stora och klumpiga, inte heller Akta Graco Cosmic Comfort eftersom den idiotiska nackkudden gör att man måste byta till en annan stol medan barnet ännu är litet. Vi fick alltså byta från en bakåtvänd stol till en annan eftersom kudden började pressa på axlarna redan när dottern var 3,5 år. 

Britax är OK men känns billigare än Maxi Cosi.

• Sisisisi

Jag skulle välja nån av de stolarna som Simri tipsar om!

Har precis köpt en BeLogic som jag är väldigt nöjd med! Den har väldigt lång användningstid och stora barn sitter väldigt bra i den. Små oxå har jag hört :) En nackdel är att den bara har tre eller fyra bälteslägen så det är inte lika lätt att få bältet i rätt höjd som det är i axkid, maxway och izin.

Axkid har funktioner som självspännande barn och bälte och nackskydd som automatiskt kommer i rätt höjd, dessutom har den lång användningstid.

• Mimisi
    Snällspiken skrev 2013-03-14 22:26:54 följande:
    Vi har haft 3 olika Maxi Cosi och de har varit suveräna - från babyskydd upp till framåtvänt. Vi har inte gillat Besafe eftersom de är enormt stora och klumpiga, inte heller Akta Graco Cosmic Comfort eftersom den idiotiska nackkudden gör att man måste byta till en annan stol medan barnet ännu är litet. Vi fick alltså byta från en bakåtvänd stol till en annan eftersom kudden började pressa på axlarna redan när dottern var 3,5 år. 

• Mimisi
    Snällspiken skrev 2013-03-14 22:26:54 följande:

Har läst av flera att Maxi-Cosi Mobin ska vara jättebra. Vad tycker du är så bra med den? Och finns det några nackdelar tycker du? När växte dina barn ur den? Tack så länge :) 
  • Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-03-14 23:42:44 följande:
    Jag skulle välja nån av de stolarna som Simri tipsar om!

Har precis köpt en BeLogic som jag är väldigt nöjd med! Den har väldigt lång användningstid och stora barn sitter väldigt bra i den. Små oxå har jag hört :) En nackdel är att den bara har tre eller fyra bälteslägen så det är inte lika lätt att få bältet i rätt höjd som det är i axkid, maxway och izin.

Axkid har funktioner som självspännande barn och bälte och nackskydd som automatiskt kommer i rätt höjd, dessutom har den lång användningstid.
    Hej Sisisisi, ditt namn dyker ofta upp på denna typ av trådar och jag förstår att du är ganska insatt så jag skulle gärna vilja höra dina rekommendationer :) Vilken av alla stolar skulle du välja om du köpte idag?
  • Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-03-15 10:21:09 följande:
    Hej Sisisisi, ditt namn dyker ofta upp på denna typ av trådar och jag förstår att du är ganska insatt så jag skulle gärna vilja höra dina rekommendationer :) Vilken av alla stolar skulle du välja om du köpte idag?

Hehe, jo jag svarar nog i alla såna här trådar ;)

Till en bebis skulle jag välja be safe izi kid X3 och räkna med att köpa en större när den var urvuxen.

Den är väldigt omtyckt och brukar vara favoriten hos de som har flera olika stolar.

Om jag bara ville köpa en stol skulle jag välja axkid minikid i första hand, i andra hand BeLogic. De är båda plustestade till 25 kg och funkar till ca 120 cm. Framförallt så är alla jag vet som har dem väldigt nöjda med dessa stolar.
Svar på tråden Vilken är din favoritbilbarnstol?