• sihn

Hur blir jag av med mitt sötsug???

Jag har fött mitt femte barn och har några kilo som ska försvinna. Eller några, ca 20. Dock sitter allt nästan på magen men är hyfsat fördelat för när jag säger till folk att jag har som mål att gå ner 20 kg så tappar de hakan. I alla fall, mitt stora problem är mitt sötsug. Är nästan säker på att jag är sockerberoende. Jag VET att om jag bara håller mig ifrån kakor, godis, läsk så kommer det mesta att försvinna men jag KAN INTE!!! Jag rör på mig hyfsat bra tycker jag, promenerar minst 5 km varje dag, oftast upp mot en mil då jag inte har något körkort än. Jag tränar och spelar handboll två gånger i veckan, dock på låg nivå för att det är roligt. Jag ska även ta mig i kragen och köpa mig ett gymkort. Vi äter husmanskost. Det är oftast sambon som står för matlagningen eftersom han har arbetat som kock. Nackdelen är bara att han enbart använder feta produkter i maten eftersom det, enligt honom, smakar bättre. Kan någon hjälpa mig att motstå kakor, godis, läsk???? Ett exempel ikväll; jag gjorde en god fruktsallad och hade lite kesella till. Men efter att ha ätit en skål med det så gick jag raka vägen och tog en kaka i skafferiet. Har vi inget hemma så bakar jag. Jag behöver pepp, råd, arga blickar för att ta mig ur detta. Någon?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 22:30
    Skrivit från mobil så det blev visst inte styckeindelat, sorry!!!

• Svar på tråden Hur blir jag av med mitt sötsug???
  • ganesha

Jag för in allt jag äter i en app som heter shape up. Har fått mig att fatta att en smörgås är typ 200 kalorier, en ballerina minst 60 osv. Plötsligt känns det så ovärt att äta sånt. Testa! Lycka till med det du föresatt dig!

• zbaby

Kromtabletter funkade på mig.. Och appen Shape-up som ovan tipsade om..

• sihn

Jag har provat shape up men tycker den är krånglig. Dessutom är det så illa att jag ljuger för mig själv och för inte in allt jag äter.
    Jag vet, det är riktigt illa!!!
    Tack!

• Myysan

Du kan äta nötter istället.. D gör jag dricka cola zero inga kolhydrater i den..

• sihn

Äter nötter också men har lik förbannat det där sötsuget. Jag vet ju att jag inte ska äta men kan inte motstå.
    Ska kanske försöka mig på shape up igen.
    Har hört något att om man helammar så ska man äta fler kalorier. Någon som vet om detta stämmer eller man kan strunta i det??

• FOA

Jag bestämde mig bara en dag att det var noll tolerans på godis, kakor, glass, socker etc och lyckades gå ner 17kg på 4 månader. Bestämde mig bara för att det var något jag riktigt gärna ville. Visst var det jobbigt men efter 2 veckor försvann kvällssuget vilket gjorde det mycket lättare. Efter 8 veckor tillät jag mig choklad på lördagarna. På något konstigt sätt smakar det inte lika gott längre. Försöker alltid se till att vi inte har en massa sött hemma utan köper bara på lördag eller om man vet att det ska komma någon.

• Agnostino

Jag har också svårt att hålla tassarna borta från sötsaker. Jag äter frukt istället för kakor, godis och choklad nu, nyttigare och billigare...

• sihn

Gick du ner enbart på att ta bort sockret eller gjorde du någon annan förändring??? Grattis förresten!!!!!
    Jag tror att jag äter för oregelbundet och därför blir helt manisk och letar efter socker men även om jag vet detta får jag inte till en förändring. Jag är så besviken på mig själv!!!

• sihn

Jag äter en del frukt också men det dämpar inte mitt sockersug. Börjar tro att jag är ett hopplöst fall......
    Men imorgon blir det inget sött, jag ska klara det!!!!

Svar på tråden Hur blir jag av med mitt sötsug???