• Tinka

Hur hade ni eran namn-fest?

Hej!

Jag och min sambo vill inte döpa vårt blivande barn i kyrkan. Eftersom vi anser att barnet ska få välja det själv när den blir äldre. Men inget ont om den som väljer att döpa barnet i kyrkan alla gör rätt på sitt sätt...men de e inte de jag vill råga om. Utan hur har man en namnfest ändå...det tycker jag kan vara roligt att fira och tillkännagiva barnens namn för sina vänner och familjer. Tips på roliga namnfester..vad man kan göra osv..

• Svar på tråden Hur hade ni eran namn-fest?
  • Bebis

O vad smart! *ler* Precis som du resonerar jag.. Bra idé med en fest ändå, har jag inte alls tänkt på. Smart!

• PiaE

Var på en namnfest för inte så länge sedan och det var en enorm upplevelse. Mycket fint. Här är en kort beskrivning:

Barnets morfar hälsade alla välkomna (festen hölls i morföräldrarnas stora trädgård).
    Vi sjöng "Det gåtfulla folket" tillsammans akompanerade av en vän till barnets föräldrar som spelade gitarr.
    Pappan berättade om barnets namn, deras betydelse och varför dessa namn hade valts.
    Mamman presenterade barnets föräldrar och sedan höll föräldrarparet ett tal till sitt barn som löd så här:

Vi har valt att kyrkan ej ska vara med
    Utan låta det på detta viset ske
    Vi vill nu säga att vi älskar dig överallt
    Och som stolta föräldrar välkomna dig vår lille palt
    Du har givit våran vardag ännu mera färg
    Och härmed döper vi dig till XXXX XXXXX XXXXXXX

Sedan sjöng vi tillsammans igen till gitarr sången "Nu har det landat en ängel" av N. Strömstedt

Barnets mamma läste dikten "Du älskade barn".

Morfadern tackade alla närvarande gäster, utropade ett fyrfaldigt leve för barnet och vi skålade alla för barnet.

Sedan var det dags för en uppdukad kall buffé som följdes av kaffe + tårta. Och under tiden underhöll föräldrarparets gode vän med trubadursång till gitarrspel.

Alla gäster fick ett festkompendium med bilder på barnet, från ultraljud till en fin bild i dopklänningen, dikter, små fina citat av barn och sångtexterna till sångerna vi sjöng.

En väldigt lyckad tillställning som var enormt stämmningsfull.

• PiaE

Ohps, mamman presenterade barnets faddrar skulle jag skriva. Föräldrarna visste vi självklart redan!

• Majälva

Ceremonin som beskrivs ovan låter fin och vacker på alla sätt, men jag måste protestera mot att säga "Och härmed döper vi dig _till_ XXXX XXXXX XXXXXXX".

Man "döper" inte ett barn "till " ett namn, man ger ett barn ett namn och det har inget med dopet att göra. Ett dop i Sverige, att "döpa" är en helig handling som är instiftad av Kristus och genom att döpas tillhör man automatiskt svenska kyrkan. Prästen säger aldrig "Härmed döper jag dig till XXXX XXXX" utan "Härmed döper jag dig XXXX XXXX _i_ Faderns och Sonens och den helige Andes namn".
    Var bara tvungen att skriva det för att om möjligt undvika fler vanföreställningar. :)

Namnfesten lät ju i övrigt jättefin, som sagt!

Svar på tråden Hur hade ni eran namn-fest?