• Dynamite

Hjälp mig! Hur ska jag göra?!

Det är så att jag har lite beslutsångest och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Nu vill jag ha lite hjälp utav er och höra era åsikter och synpunkter. Det är så att jag och min sambo väntar vårt första barn och BF är beräknad i augusti. Vi bor nu på ställe X (kallar jag det för) och här har jag bott i hela mitt liv och min sambo flyttade hit för ungefär ett år sedan. Min sambo kommer ifrån ställe Q. Och nu är det så att min släkt bor på ställe X och min sambos familj på ställe Q. Emellan X och Q är det 7 timmar. Och det jag har ångest över är att jag vill egentligen bo kvar här där vi bor nu, men här bor vi bara i en liten etta och det är helt omöjligt för oss att få tag på en tvåa här. En trea är alldeles för dyrt för oss just nu. Men flyttar vi till ställe Q, dit min sambo vill flytta och även jag kan tänka mig, så får vi en tvåa på en gång. Men då måste jag flytta ifrån min släkt. Det jobbiga i sig är att jag måste flytta ifrån min mamma, men samtidigt är det ingen här som riktigt engagerar sig i varken mig eller vårt kommande barn. Varken min släkt eller vänner, men ändå så har jag sådan ångest att lämna dom. Min sambos mamma är däremot väldigt engagerad då det är hennes första barnbarn. Jag kan tänka mig att flytta till ställe Q då det finns så många fler möjligheter till allt där. Men jag har sådan ångest över att lämna min släkt (mest mamma som sagt), så hur ska jag göra? Hjälp mig!

• Svar på tråden Hjälp mig! Hur ska jag göra?!
  • Dynamite

Skev med mobil och jag gjorde mellanrum mellan texten, men tydligen så klumpade allt ihop sig ändå. Ber om ursäkt för det, hoppas ni kan läsa ändå.

• Tow2Mater

Hur ofta träffar du din mamma?

Ibland kan ni ju t ex åka 3.5 timmar var och träffas och spendera en dag tillsammans om 7-timmarsresan enkel väg känns for lång for en av er att åka.

• norrlandsflicka

Beror väl lite på hur det finns med jobb för er i de olika städerna?!
    Är ju inte så smart flytta om ni har fast jobb och inte finns möjlighet för jobb på nya stället.
    Låter ju bättre med nya stället annars. Ni kan ju alltid ångra er om ni inte trivs där. Är ju viktigt med engagerade personer i närheten också... Bra för barnet.   

• Dynamite

Jag träffar mamma nästan varje dag nu då vi bor ganska nära varandra. Just nu studerar vi båda två, min sambo ska studera så att han kan få jobb där vi bor nu då det är väldigt vårt att få ett om man inte har kontakter eller utbildning inom just det man ska jobba med. Flyttar vi däremot till plats Q så finns det möjlighet till jobb för honom där då han har kontakter där, även om det bara är ett deltidsjobb. Jag går en utbildning som jag blir klar med till sommaren och efter den kan jag börja jobba vart jag vill då jag ska starta och driva eget.

• surfacing

Jag hade liknande dilemma när jag och min sambo började fundera på att flytta ihop. Jag är uppväxt på västkusten och trivs här, sambon kommer från dom småländska skogarna och vi träffades när jag studerade en utbildning där. Vi levde som särbos när jag var klar i min utbildning i ca år. Jag fick jobb direkt i hemtrakterna och sambon bodde kvar i småland tills han blev arbetslös, då vi gemensamt bestämde att han skulle flytta hit. För honom var inte problemet att sakna familjen, det var alla vänner. Men nu har han bott här i snart 3 år och vi åker regelbundet och hälsar på vänner och familj och det funkar bra. Det är jobbigt (och skrämmande) att byta miljö helt och hållet, och lämna vänner och familj. Vårat dilemma nu är att vi fick barn i februari och bor i en trång 2:a och det är i princip omöjligt att få tag i en större hyresrätt som vi har råd med. Därför planerar vi att flytta ett par mil till en mindre attraktiv ort där vi kan få en större lägenhet för samma peng som vi betalar idag. Och sedan pendla en längre sträcka till jobb, vänner och min familj.

Ett alternativ är ju att flytta dit på "prov" ett tag. Stå kvar i bostadskö där ni bor nu och flytta tillbaka när ni får tag på något större?

Svar på tråden Hjälp mig! Hur ska jag göra?!