• Dunderkattis

Glutenintoletant

Jag är 26 år och har till och från i hela mitt liv haft väldiga problem med magen. Fått springa på toaletten som om jag varit magsjuk och ofta svullen men har inte kunnat koppla det till att jag ätit något särskillt. Har nu testat att utesluta gluten i några månader och har blivit avsevärt mycket bättre. Har slarvat någon gång men det verkar inte som att mindre mängder gör någon skillnad. Jag har inte gjort några tester om det verkligen är gluten jag inte tål, måste jag det om jag själv märker att det blivit bättre? Kan det vara skadligt att äta glutenfritt utan att vara glutenintoletant? Med vänlig hälsning, Katten

• Svar på tråden Glutenintoletant
  • mortilltre

Nej det är det absolut inte men vore det inte skönt att få en riktig koll och diagnos?!

• skogsvitter

Det kan ju vara så att det i själva verket är vete/havre och/eller andra sädesslag du är allergisk mot och då är det ju andra proteiner än just gluten som skapar reaktionen. Mycket av det gutenfria kan hjälpa men du kanske inte blir helt bra om du fortfarande äter vissa proteiner som du inte tål. Därför är det naturligtvis bäst att du faktiskt utreder vad du reagerar mot. Det kan ju vara flera saker.

Många glutenfria produkter innehåller istället andra sädesslag som kan ge reaktioner om man i själva verket är allergisk mot andra proteiner. Notera också att det är skillnad mellan intolerans mot gluten (celiaki) och allergier mot sädesslag.

• Busbellan

Hade nog tyckt det varit värt att kolla i alla fall, sen även om det inte visar på någon intolerans mot gluten kan du ju ändå välja att äta glutenfritt
    Tänk bara på att innan du testar dig för gluten så måste du ätit gluten ett tag igen eftersom det är antikropparna mot gluten som kollas med blodprov och äter du glutenfritt så kommer inte provet vara tillförlitligt 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Reutis

Med ett barn hade jag kollat men om du mår bättre av kosten du äter nu tycker jag inte att det finns anledning att ta massa prover. Gör som du själv känner :)

• Dunderkattis

Tack för alla svar! Jag har funderat på att göra tester men har två arbetskamrater som är allergiska, den ena mot gluten och den andra mot mjölkprotein och reagerar kraftigt när de ätit något av detta men deras provsvar har inte visare att de är allergiska.

Svar på tråden Glutenintoletant