• shadow01

Hur får ni ihop tid osv med både hund & barn?

Hur får ni det att gå runt med tid & uppmärksamhet för både hund & barn?
    Hur gör ni med alla promenader om ni bor i lght & inte har möjlighet att släppa ut hunden i en trägård?

Har själv inga barn men hund & han är med mig i stort sett överallt & är ute  mycket med honom.
    Nu vet man så klart inte hur det blir den dagen man skall ha barn men undrar bara lite hur ni gör Glad

Folk som är ute efter att skriva mindre trevliga inlägg, klicka vidare 

Trevlig helg!

• Svar på tråden Hur får ni ihop tid osv med både hund & barn?
  • Rottiss

Hej! Jag tycker det passar sig bra att, medan man ska ta barnen ut en sväng och ta frisk luft kan man passa på att rasta hunden liksom. Två flugor i en smäll.  

• vargaa

Vad man har för hund påverkar ju hur mkt tid den tar. Vår hund är med familjen och jänger bara på. Jag går långa promenader med barnen i vagnen, han är med mig i stallet och husse på jobbet ibland. Jag har även häst och på måndag hämtar vi hem en valpä

Håller man på med tränig på olika sätt får man kanske ta med barnen ibland och kompromissa vissa gånger.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Rottiss
    vargaa skrev 2013-03-15 22:20:36 följande:
    Vad man har för hund påverkar ju hur mkt tid den tar. Vår hund är med familjen och jänger bara på. Jag går långa promenader med barnen i vagnen, han är med mig i stallet och husse på jobbet ibland. Jag har även häst och på måndag hämtar vi hem en valpä

Håller man på med tränig på olika sätt får man kanske ta med barnen ibland och kompromissa vissa gånger.
    Är det din hund på profilbilden? Hemskt vacker!
  • Rottiss
    vargaa skrev 2013-03-15 22:24:10 följande:
    Nej det är faktiskt en bild hittad på nätet. Jag har en bordermix, vacker han med förstås. :)
    Jaha där ser man det tror jag nog!  
  • Whitetrash86

Som andra har sagt är det väldigt enkelt att ta med barnen eller hunden så fort man ska gå ut. Men det hjälper även att ha en partner.
    Då jag har en Amstaff så behövs det långa och mycket fysiska övningar minst 1 gång om dagen, gärna klättring eller parkour. Och det är ju inte det lättaste med en 1 åring och 4 åring Skrattande Men passar på när barnen är på dagis eller på kvällar när min partner kan ta barnen.

• shadow01

Låter som att det inte är några problem att ha hund & barn ( få ihop tiden menar jag) :) 

Härligt då behöver man inte nojja järnet över det Tungan ute 

• Frida Ø

Jag är ensam med hund och ettåring och bor mitt i stan. Det är inte roligt alla gånger när min son är sjuk och man ändå måste böka med honom ut minst fyra gånger om dagen, eller när det är massa snö och oplogat och man ska försöka ta sig fram med vagn, men överlag är det inga som helst problem med både barn och hund.

Vi tränar mycket inne med klicker och ute när barnet sover i vagnen.

• Whitetrash86
    Frida Ø skrev 2013-03-15 23:00:05 följande:
    Jag är ensam med hund och ettåring och bor mitt i stan. Det är inte roligt alla gånger när min son är sjuk och man ändå måste böka med honom ut minst fyra gånger om dagen, eller när det är massa snö och oplogat och man ska försöka ta sig fram med vagn, men överlag är det inga som helst problem med både barn och hund.

Vi tränar mycket inne med klicker och ute när barnet sover i vagnen.
    Det jobbigaste för mig var i början, när hunden sa att hon behövde komma ut och kissa samtidigt som sonen ville ammas i 40min. Men man lär sig snabbt hur man ska planera.
    Eller när 4åring VÄGRAR sätta på sig kläder :) 
  • shadow01

Förstår att det finns tillfällen då saker är jobbigt men jag är nog mest rädd för att jag skall "glömma" bort hunden. Han är uppvuxen med barn men idag är han 7 ½ så har inte levt ihop med barn dem senaste 5 åren.

Min kille är 50 ½ boxer labbe, golden & bordercollie, mkt raser men väldigt fin Flört 

Men jag tycker ni är jätteduktiga med allt vad som innebär med allt Glad 

• hannis

Jag jobbar skift. Hade jag jobbat vanlig dagtid hade det aldrig gått utan tex hunddagis eller dagmatte.

Tack vare skiftjobbet kan jag aktivera och motionera hundarna när det är ljust på vinterhalvåret. Jag jobbar tex mycket kvällar och nätter och då kan jag promenera och träna hundarna innan jag hämtar sonen på dagis.

Att ta hand om barn och hundar medan man är föräldraledig tycker jag nämligen var lätt som en plätt. Det är när barnet är större och båda föräldrarna jobbar som det blir stökigare.

• hannis

Och just det, promenader...

Den förälder som inte lämnar på dagis går morgonpromenaden. Sedan släpps de ut på tomten vid lunch. På eftermiddagen blir det ny promenad och på kvällen rastning efter att barnen har somnat.

Vi har hus och stor inhägnad tomt går väl tilläggas. Hade inte klart barn + hund i lägenhet men det är jag det.

• Apopan

Helt ärligt så är har det inte varit det lättaste alla gånger. Första halvåret var katastrof! Bebisen sov dåligt och hade humör därefter, krävde konstant kroppskontakt, problem med amning, min sköldkörtel löpte amok, hade ont i princip överallt, hunden var i värsta slyngelåldern, snö och djälvligt (bor ute på landet) osv... Hade med andra ord inte klarat det själv, och sambon fick dra ett tungt lass med promenader och pälsvård. Medan annat viktigt inte riktigt hanns med i den utsträckning en hade velat.

Nu har det dock ordnat upp sig, jag äter Levaxin, sonen är mer självständig och älskar att vara ute tillsammans med hunden, och det är tämligen harmoniskt för det mesta. Och det går inte en dag utan att en tänker att det är så himla fint att ha både hund och barn trots att det är allt bra kämpigt ibland :)

Svar på tråden Hur får ni ihop tid osv med både hund & barn?