• Nemi76

    Var gör man av väskan när man har barnet i cykelsits?!?

    Är i tankarna på att köpa cykelsits till (snart) ettåringen men funderar lite på var sjutton man gör av väskan om man ska göra en cykeltur ner till stan eller en utflykt osv? Jag har en sk "fitnessbike" som alltså är som en större Mountainbike och vette sjutton om man kan få dit en cykelkorg med alla handtag osv som är i vägen. Det finns ju väskor att sätta på sidan, men då är ju cykelsitsens ben i vägen. Ryggsäck känns sådär käckt när man har ett barn bakom sig.

    Ni med barn på cykeln, hur gör ni med packningen? 

  • Svar på tråden Var gör man av väskan när man har barnet i cykelsits?!?
  • Lattjo

    Har samma funderingar inför sommaren. Mitt ex som jobbar med cyklar sa att det finns en korg at ha i fram som man inte hakar fast på styret utan som sitter i ett fäste men då tål den inte så mycket vikt och då känns det som det går bort ändå, hoppas du får något bra svar :)

  • Jespis

    Strunta i cykelsits och skaffa en cykelkärra i stället! Bekvämare och tryggare för barnet och med gott om plats för väskan!

  • Nemi76
    Jespis skrev 2013-03-16 15:13:39 följande:
    Strunta i cykelsits och skaffa en cykelkärra i stället! Bekvämare och tryggare för barnet och med gott om plats för väskan!

    Sambon vill ha en cykelkärra men jag känner att tills vi cyklar mer än vad vi i dagsläget gör så får nästan en cykelsits räcka. Det känns smidigare också om man bara ska kortare turer osv. Och jag vill inte ge min sambo rätt heller
  • Nemi76
    Lattjo skrev 2013-03-16 15:08:08 följande:
    Har samma funderingar inför sommaren. Mitt ex som jobbar med cyklar sa att det finns en korg at ha i fram som man inte hakar fast på styret utan som sitter i ett fäste men då tål den inte så mycket vikt och då känns det som det går bort ändå, hoppas du får något bra svar :)

    Hmm, någon sådan korg har jag inte sett men jag får kika runt lite mer kanske. Behöver ju inte ha så mycket med sig men blöjor, ombyte och lite sånt där kan ju vara käckt om man ska ut en sväng
  • 3bairns

    Jag har ryggsäcken på ryggen och 4åringen i cykelstolen. Testade först att ha väskan i cykelkorgen men jag tyckte att det blev för vingligt.

  • Curlie

    Jag har cyklat med barn i barnstol med ryggsäck på ryggen och det var inga problem?

  • Lattjo
    Nemi76 skrev 2013-03-16 15:16:34 följande:

    Hmm, någon sådan korg har jag inte sett men jag får kika runt lite mer kanske. Behöver ju inte ha så mycket med sig men blöjor, ombyte och lite sånt där kan ju vara käckt om man ska ut en sväng
    Gissar att det är en sån här han menar: www.teamsportia.se/produkter/cykel/cykeltillbehor/vaskor--korgar/cykelkorg-plast-qr För han sa att den inte tålde jättemycket vikt...
  • cloudberry79

    Jag har en ganska platt ryggsäck och den går utmärkt att ha på ryggen även om man har barn på cykelsits. Numera kör vi med en cykelkärra som klarar 45 kilos last


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Nemi76

    Ni som tipsat om ryggsäck: Tja, alltså, det kanske går skitbra. Man lutar sig ju framåt så barnet får kanske inte ryggsäcken i ansiktet

    Jag får nog prova mig fram helt enkelt, för det känns som om folk cyklat med barn i cykelsits OCH packning förr, det känns inte som ett problem utan lösning direkt
     

  • cosinus

    Vi har både cykelkärra och cykelsitsar.

    Ska vi åka utan packning så tar vi inte kärran. Den är rätt mycket tyngre att cykla med den framförallt i motvind (vilket det alltid är i den här stan) och uppör (och vi bor på ett berg).

    Rycksäck går att ha, man får bara inte sitta så upprätt. Axelremsväska går också ha om man kan leva med att ha den mot ett ben.

    Jag brukar oftast bara trycka ner det nödvändigaste i handväskan och så linda den runt styret så den inte åker i framhjulet och så cykla.

    Ska vi t ex och bada tar vi alltid kärran för att få med oss allt, samma gäller om en behöver få med sig två barn eller om det hällregnar för att skona ungarna mot det blöta.

  • Litorina

    Jag hade ryggsäck. Brukade kolla med barnet att det var ok om jag hade proppat ner mer grejer än vanligt. De tyckte aldrig att det var något problem. Hade de bakpå tills de var fem år.

Svar på tråden Var gör man av väskan när man har barnet i cykelsits?!?