• Pyrrhula

Välja schampo på ICA?

Måste köpa schampo och för tillfället ges inga utrymmen för dyra hårprodukter. Var på mataffären igår och blev helt ställd, alla ser likadana ut, luktar lika, och jag vet ju knappt vilken sorts hår jag har. Min frisör har valt till mig och i ärlighetens namn vet jag inte om det är så bra. 

Mitt hår är normaltjockt med tunna strån som gärna flyger iväg. Lite självlockigt som gärna stripar till sig efter några timmar. Det är fett inne vid hårbotten och frissigt i topparna. Ofta kliar hårbotten med det ser inte ut som om jag har mjäll men brukar vara försiktig. Måste tvätta håret varje dag för att det inte ska kännas flottigt, men jag brukar försöka hålla ut till varannan dag. 

Vilka är era ICA/Coop alternativ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 17:01
    Kanske jag borde tillägga att om ni inte kan ge en specifik produkt som förslag kanske ni kan hjälpa mig i vilken riktning jag ska gå... Torrt, fett, frissigt... ja...

• Svar på tråden Välja schampo på ICA?
  • lightfish

Jag har haft samma problem som dig tills jag började med Apotekets parfymfria schampo och sen använder jag spraybalsam från Sachajuan (ursäkta stavningen på det) i längderna för att det funkar bäst för mig.

• Pyrrhula
    lightfish skrev 2013-03-20 06:33:11 följande:
    Jag har haft samma problem som dig tills jag började med Apotekets parfymfria schampo och sen använder jag spraybalsam från Sachajuan (ursäkta stavningen på det) i längderna för att det funkar bäst för mig.
    Jag använde det för några år sedan, kommer inte ihåg varför jag slutade... kanske värt att prova igen?

Har beställt andra grejer från Lyko.se... måste nog sätta mig ner i eftermiddag och kolla ordentligt. Mitt schampo börjar ta slut här hemma nu...
  • Lisa1976

Tycker  också att du ska satsa på frisörprodukter och inte ICA-märken. Visst är det dyrare men mycket drygare! Alltså billigare per tvätt.

Son 0804 Dotter 1101
  • Pyrrhula
    Lisa1976 skrev 2013-03-20 11:01:41 följande:
    Tycker  också att du ska satsa på frisörprodukter och inte ICA-märken. Visst är det dyrare men mycket drygare! Alltså billigare per tvätt.
    Sant, men jag hade inte ekonomin denna vecka att köpa dem tyckte jag och eftersom jag var lite ifrågasättande mot det frisörschampo jag använde tänkte jag kolla om det fanns vettiga Ica-produkter.
  • MeAngeleyes
    Pyrrhula skrev 2013-03-20 11:09:10 följande:
    Sant, men jag hade inte ekonomin denna vecka att köpa dem tyckte jag och eftersom jag var lite ifrågasättande mot det frisörschampo jag använde tänkte jag kolla om det fanns vettiga Ica-produkter.

På den frågan skulle jag säga ett bestämt NEJ inte i jämförelse med frisörprodukter!
  • MeandHim

Rose123 fructis har siliconer i schampot som inte är vattenlösliga. Plasten lägger sig som en hinna på hårstrået, vilket gör att tex färgbehandlingar inte tar jämnt eller över huvudtaget då färgen har svårt att tränga igenom plasthinnan.
    Har hänt mig några ggr att allt bara runnit av, en permanent tog inte alls och det visade sig att alla använde just fructis.

• skogsvitter

Låter som att du behöver ha ett schampo som faktiskt återuppbygger håret istället för att slita ner det. Det är inte ok eller normalt att behöva tvätta håret varje dag, att det fett i hårbotten men torrt, flygigt och frissigt längre ut tyder på att balansen är helt förstörd och att ditt hår helt saknar den naturliga fettbalansen (hårets eget fett är ett skydd).

Sedan jag började använda urtrekram schampo har jag aldrig mer behövt uppleva något krångel med mitt hår. www.grongava.se har väldigt billigt och de har snabba leveranser. Jag garanterar, det gör underverk med ditt hår! Jag låter kanske löjlig, men det är helt magiskt när man inser vad mycket "vanliga" schampon förstör håret! Detta är helt naturliga produkter, helt utan kemikalier eller andra tillsatser som sliter på håret och förstör hårets naturliga skydd. Numera tvättar jag håret ca var 3-4 dag. Och egentligen behövs det inte ens så ofta.

Prova också med en dunderkur av olivolja i håret. Framförallt i topparna. Låt sitta någon dag eller två. Det återfettar på ett naturligt sätt, utan silikon och utan kemikalier

• MeAngeleyes

Nu är det ju så att alla frisörprodukter passar inte till alla hår!
    Produkter på ex ICA är gjorda för att passa alla och för att ta slut fort och innehåller mycket av billiga utfyllnadsprodukter. Frisörprodukter är helt enkelt mer arbetade, innehåller mer vårdande saker och är mer personligt utformade så det kan ju ändå bli fel även om produkterna i sig är bättre rent generellt!

• Pyrrhula

Tack för alla svar. Ringde min frisör idag och påpekade att jag inte var nöjd med håret och fick då förslaget att prova ett annat och så drog frisören av den kostnaden nästa gång jag klippte mig, (om ca en månad) så då borde det ju märkas skillnad.) Ska hämta dem imorn. Och frisören sa att jag behöver återfukta håret massor och efter det kunde vi börja se vilket schampoo jag skulle ha. Men nu blev det nåt som skulle skydda och återfukta, en liten flaska som inte var så väldigt dyr. Så jag hoppas det fungerar. Tack igen.

Svar på tråden Välja schampo på ICA?