• lindy01

Sandkorn i bajset utan att ha ätit sand?

Hej, Min dotter får sandkorn i bajset då och då, men hon har absolut inte käkat sand. 
    Imorse var det ganska mycket "sand".
    Kan det ha att göra med att hon börjat äta mycket vindruvor? 
    Någon som varit med om detta? 

• Svar på tråden Sandkorn i bajset utan att ha ätit sand?
  • lindy01

Nä, hon äter ingenting ute eftersom hon inte kan ta upp något med vantarna på. och just nu har vi ingen snö, bara is överallt ;)

• arkeologitjejen

Hon slickar inte skorna i hallen? Eller hallmattan etc? Låter väldigt märkligt annars. Det finns ju inte sand i vindruvor. Å andra sidan har jag inte gått igenom barnens bajs så noga, eller är det stora mängder sand? Då måste hon ju ha ätit det någonstans.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Natulcien

Det finns två alternativ:

1)Hon har ätit sand någonstans.
    2)Det är inte sand, utan något annat.

• Aaglars
    Natulcien skrev 2013-03-16 18:19:44 följande:
    Det finns två alternativ:

1)Hon har ätit sand någonstans.
    2)Det är inte sand, utan något annat.
    Skrattande Ganska givet ja 
  • lindy01

Haha tack för slutsatsen Natulcien.
    Hon är nästan aldrig i hallen och vantarna har hon kanske slickat på men att det skulle vara så mycket lös sand på dom har jag svårt att tro,Det är is överallt och visst är det sandat i lekparken men dom stenarna är större, dessa är bara fina "sandkorn".
    Ska fota blöjan om det händer igen (Bläää) 
    Bajskonsistensen är som gröt och så är det massa massa små korn i som även fastnar på huden.
    Tänkte mer att det kanske kunde vara spår av vindruvskärnor, men sedan kom jag på att vi ger henne kärnfria druvor.
    Kanske kan det vara vällingen då? inte för att det är sand i den, men kanske något korn som inte smälts ned. vi har just bytt från 8 mån till 1-årsvälling, semper. 

• Gurkan

Ibland kan barns bajs bli lite grusigt i konsistensen när magen är lite orolig. Har hon varit hård i magen?

• lindy01

Nä, hon är inte varit hård i magen på länge, bajjar typ 1-2ggr om dagen och mår bra i övrigt, pigg, glad och nöjd.
    Gruset verkar inte störa henne heller. 
    Jag får väl vänta och se och försöka kolla vad hon käkat när det blir grusigt. 
    Jag lutar nu mot att det kan vara vällingen och omställningen för magen att gå från 8mån-1årsvälling.
    om det verkar bli mer "sand" eller om det verkar störa henne får vi återgå till 8-mån välling på morgonen och se om det funkar.

• 20082011

En del blöjor avger ju "kristaller" som ser ut som sand och fastnar på huden när det blir blött. Det kan inte vara såna då? Vilka blöjor har hon?

• Erica80

Min son har likadant ibland.

Jag har ingen aning om vad det kan vara förutom att sonen kan vara lite knepig i magen titt som tätt

• lindy01
    20082011 skrev 2013-03-16 20:27:39 följande:
    En del blöjor avger ju "kristaller" som ser ut som sand och fastnar på huden när det blir blött. Det kan inte vara såna då? Vilka blöjor har hon?
    ja, så kan det ju också vara! det är oftast när hon bajsat i nattblöjan som det blir så, då är den kanske redan uppblött och "kristallig" pampers baby dry har hon.
  • 20082011
    lindy01 skrev 2013-03-16 20:38:18 följande:
    ja, så kan det ju också vara! det är oftast när hon bajsat i nattblöjan som det blir så, då är den kanske redan uppblött och "kristallig" pampers baby dry har hon.
    Ja, absolut. Libero avger inga kristaller men Pampers vet jag gör det.
  • lindy01

Tack, det var skönt att veta. ska testa Libro och se om det är skillnad!

• Dimitra
    20082011 skrev 2013-03-16 20:39:09 följande:
    Ja, absolut. Libero avger inga kristaller men Pampers vet jag gör det.
    Använder bara Libero på sonen och hittar "blöjgrus" där i lite då och då.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Sandkorn i bajset utan att ha ätit sand?