Gjort fvp? Någon som fått komplikationer?
Man hör hela tiden om den lilla risken med fvp men har aldig hört någon som fått misfall av det. Är risken överdriven? Någon som fått problem efter fvp?
Man hör hela tiden om den lilla risken med fvp men har aldig hört någon som fått misfall av det. Är risken överdriven? Någon som fått problem efter fvp?
Jag gjorde fostervattensprov under min andra graviditet och fick fostervattensläckage samma eftermiddag. Det fortsatte att läcka i ett dygn.
Jag blev då inlagd på sjukhus för observation och ultraljud regelbundet. Liten därinne hade nästan inget fostervatten alls. Det tog många mycket obehagliga dagar fyllda med osäkert om liten därinne skulle klara sig innan man kunde andas lugnt igen.
Men det är svårt att råda någon annan om man ska göra fvp eller inte, det måste du och din partner bestämma själv.
För det är tyvärr några procents chans att man får missfall efter fostervattensprov. Vi hade tur och klarade oss fint trots läckaget, och det blev en jättefin Andreas som kom ut!
Han har firat sin 9-års dag idag!
Jag har också fått ett läckage... Låg på sjukhus i fyra dagar och vattnet återbildades tyvärr inte. Ungefär samtidigt som vi skulle fatta beslutet att avbryta graviditeten pga detta (utan vatten går det ju inte) så kom svaret på fvp - fostret hade en allvarlig avvikelse och vi avbröt samma kväll. Kändes lite bättre att ha kromosomfelet som skäl än ett misslyckat fvp... Sorgligt hur som helst, men mycket lättare.