• SaraM

Hur mycket ska en blivande 16 åring få av barnbidraget?

Min dotter börja tjata om månadspeng av barnbidraget. Men vad är rimligt?

Hade tänkt att hon betalar allt förutom mat på bordet och hygien produkter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket ska en blivande 16 åring få av barnbidraget?
  • fluu

Kan också säga att jag fick hela. Behövde betala min mobilräkning och nöjen. Och lite småutgifter som inte var varje månad,typ medlemsavgifter i föreningar och så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Zzzz
    KimPossible skrev 2013-03-17 17:01:49 följande:
    Ska hon alltså även stå för alla kläder (även vinterkläder och skor), busskort, avgift för aktiviteter osv? I så fall bör hon enligt mig självklart ha hela bidraget. Bor ni i storstad (exvis Stockholm) så skulle jag säga att det är i underkant också. Bara SL-kort här går på rätt mycket per termin, och även under sommarlovet.
    Vad kostar ett SL kort i Stockholm nuförtiden?
    Jag bodde där för 20 år sen men tycker att det är galet mycket dyrare att åka buss i Sundsvall där jag bor nu, har det ändrats så drastiskt?? 
  • h8him

Ca 3500 är basbehovet för en tonåring när man räknar ut underhåll. Dvs. boende osv ingår inte utan endast de faktiska kostnaderna. Så ska allt betalas förutom mat och hygien så kan man enligt konsumentverket räkna bort 1800 för de kostnaderna.

1700 saknas till kläder, mobil, nöjen, fritid och försäkring. Så att ungdomen ska klara alla kostnader för barn- studiebidraget för max 1050 verkar tufft.

• KimPossible
    Zzzz skrev 2013-03-18 01:25:52 följande:
    Vad kostar ett SL kort i Stockholm nuförtiden?
    Jag bodde där för 20 år sen men tycker att det är galet mycket dyrare att åka buss i Sundsvall där jag bor nu, har det ändrats så drastiskt?? 
    Terminskort för ht kostar 1140:-, om man vill åka även kvällar och helger. 510:- om man tar bort fritidsbiljetten. För vt är priset 1320:-, 630:- utan fritidsbiljett. 

Eller menar du månadskort för vuxen? Det går loss på  790:- för en 30-dagarsbiljett, 2300:- för en 90-dagars och 8300:- för ett årskort. 

Billigt och bra. Not! *torkar svett ur pannan* 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • mandelblomma
    h8him skrev 2013-03-18 01:39:29 följande:
    Ca 3500 är basbehovet för en tonåring när man räknar ut underhåll. Dvs. boende osv ingår inte utan endast de faktiska kostnaderna. Så ska allt betalas förutom mat och hygien så kan man enligt konsumentverket räkna bort 1800 för de kostnaderna.

1700 saknas till kläder, mobil, nöjen, fritid och försäkring. Så att ungdomen ska klara alla kostnader för barn- studiebidraget för max 1050 verkar tufft.
    Håller med att man inte kan kräva att de ska betala allt för den summan. I synnerhet inte försäkringar, det ligger på föräldrarna att betala anser jag!
    Men kläder och nöjen har våra klarat på den summan men då har iofs möjlighet funnits att tjäna lite extra hemma om man velat/ haft behov.
    Utöver den städning som de ska ha gjort ändå har de ex kunnat få 300 kr extra för att dammsuga, skura och ta badrummen som en veckostäd.
    Barnvaktspengar har vi i bland också sponsrat i synnerhet storsonen då han hjälpt till mycket.
  • Juronjaure

Ska hon betala för allt utom mat och hygien är hela barnbidraget rimligt. Tänk bara vad kläder kostar...en tjocktröja=250-500:-, vårskor=300-1000 spänn. Ett barnbidrag är inte mycket pengar om man står för klädinköp själv.

• Äppelpaj80

Ska hon stå för allt själv då som jackor, skor, busskort osv? Då ska hon ha hela bidraget och mer därtill tycker jag. Annat känns inte rimligt om ni inte har väldigt dålig ekonomi?

• Pillar

Hela tycker jag , det fick jag iaf och då lär man sig ta ansvar och så får man bestämma själv vad man vill göra med pengarna ..

• hysteria

Om man aka bekosta vinterskor, jackor och dyra inköp själv så runt 1500-2000. Beror på om man behöver busskort och så.

• snällhäst

Jag fick hela barn-/studiebidraget  från att jag började gymnasiet. Fick betala kläder och skor, kontantkort till mobilen, fika och mat ute med kompisar, nöjen typ bio och konserter och resor typ tåg/buss för att hälsa på kompisar/gå på konsert i en annan stad. Föräldrarna betalade dyrare kläder och skor, hygiengrejer, mat hemma och ute om jag åt med dem. Även nöjen tillsammans med dem tex om vi gick på bio tillsammans hela familjen. Hade inget behov av busskort för det fick jag av skolan för att jag bodde på landet, men jag tror att mina föräldrar hade betalat det om behovet funnits.

• DragonWoman

Jag fick hela när jag fyllde 15 och fick moped. Tog pengarna slut för tdigt kunde jag inte tanka moppen och fick gå så lärde mig att hushålla med pengarna

Marco 001027 Marcus 061112 Bebis bf 130506
  • Thaleya1

från 16-18 år så tycker jag det är rimligt att man får hela barnbidraget..men då ska det gå till alla nöjen..Godis/fika/mobilräkning/busskort/nytt fredagslinné/biobesök/Bowling/inträde till party osv. Vill de ha mer än de pengarna får de skaffa helg och kvällsjobb om de vill.

• Enter Sandman

Mina barn har fått hela barnbidraget vid den åldern, jag tror det är bra för dom att lära sig hantera pengar.
    Dom får själva styra, men dom har också själva ansvaret för att pengarna ska räcka till det dom vill och när pengarna är slut så är dom.
    Det blir en bra skola inför den dag dom ska klara sig på en lön.   

• 2012mamma

Jag fick hela barnbidraget/studiebidraget från den åldern. Betalade det mest själv förutom vinterjacka, vinterskor och jeans. 

• greta2

Hela bidraget! Jag tycker ungdomen kan lära sig att hushålla med de pengarna och månadspengen/veckopengen och bekosta det till nöjen och kläder. Om inte pengarna kan man jobba extra någonstans. Jag hade så som tonåring och jag tycker det var väldigt bra.

Svar på tråden Hur mycket ska en blivande 16 åring få av barnbidraget?