Hur mycket ska en blivande 16 åring få av barnbidraget?
Min dotter börja tjata om månadspeng av barnbidraget. Men vad är rimligt?
Hade tänkt att hon betalar allt förutom mat på bordet och hygien produkter.
Min dotter börja tjata om månadspeng av barnbidraget. Men vad är rimligt?
Hade tänkt att hon betalar allt förutom mat på bordet och hygien produkter.
Kan också säga att jag fick hela. Behövde betala min mobilräkning och nöjen. Och lite småutgifter som inte var varje månad,typ medlemsavgifter i föreningar och så.
Ca 3500 är basbehovet för en tonåring när man räknar ut underhåll. Dvs. boende osv ingår inte utan endast de faktiska kostnaderna. Så ska allt betalas förutom mat och hygien så kan man enligt konsumentverket räkna bort 1800 för de kostnaderna.
1700 saknas till kläder, mobil, nöjen, fritid och försäkring. Så att ungdomen ska klara alla kostnader för barn- studiebidraget för max 1050 verkar tufft.
Våra har fått hela studiebidraget.
Ska hon betala för allt utom mat och hygien är hela barnbidraget rimligt. Tänk bara vad kläder kostar...en tjocktröja=250-500:-, vårskor=300-1000 spänn. Ett barnbidrag är inte mycket pengar om man står för klädinköp själv.
Ska hon stå för allt själv då som jackor, skor, busskort osv? Då ska hon ha hela bidraget och mer därtill tycker jag. Annat känns inte rimligt om ni inte har väldigt dålig ekonomi?
Hela tycker jag , det fick jag iaf och då lär man sig ta ansvar och så får man bestämma själv vad man vill göra med pengarna ..
Om man aka bekosta vinterskor, jackor och dyra inköp själv så runt 1500-2000. Beror på om man behöver busskort och så.
Jag fick hela barn-/studiebidraget från att jag började gymnasiet. Fick betala kläder och skor, kontantkort till mobilen, fika och mat ute med kompisar, nöjen typ bio och konserter och resor typ tåg/buss för att hälsa på kompisar/gå på konsert i en annan stad. Föräldrarna betalade dyrare kläder och skor, hygiengrejer, mat hemma och ute om jag åt med dem. Även nöjen tillsammans med dem tex om vi gick på bio tillsammans hela familjen. Hade inget behov av busskort för det fick jag av skolan för att jag bodde på landet, men jag tror att mina föräldrar hade betalat det om behovet funnits.
Jag fick hela när jag fyllde 15 och fick moped. Tog pengarna slut för tdigt kunde jag inte tanka moppen och fick gå så lärde mig att hushålla med pengarna
från 16-18 år så tycker jag det är rimligt att man får hela barnbidraget..men då ska det gå till alla nöjen..Godis/fika/mobilräkning/busskort/nytt fredagslinné/biobesök/Bowling/inträde till party osv. Vill de ha mer än de pengarna får de skaffa helg och kvällsjobb om de vill.
Mina barn har fått hela barnbidraget vid den åldern, jag tror det är bra för dom att lära sig hantera pengar.
Dom får själva styra, men dom har också själva ansvaret för att pengarna ska räcka till det dom vill och när pengarna är slut så är dom.
Det blir en bra skola inför den dag dom ska klara sig på en lön.
Jag fick hela barnbidraget/studiebidraget från den åldern. Betalade det mest själv förutom vinterjacka, vinterskor och jeans.
Hela bidraget! Jag tycker ungdomen kan lära sig att hushålla med de pengarna och månadspengen/veckopengen och bekosta det till nöjen och kläder. Om inte pengarna kan man jobba extra någonstans. Jag hade så som tonåring och jag tycker det var väldigt bra.