• Anonym

Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?

Jag är lite nyfiken på ämnet och frågar som i rubriken. Är dessa ärftliga? Vad betyder AS?

Kalla mig dum men jag är bara nyfiken och intresserad av att ha lite kunskap i allt möjligt 

• Svar på tråden Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?
  • Anonym

Tack så jättemycket till er 2! Jag trodde okunnig som jag är att AS betydde autism.. Ska sätte mig ner sen och läsa lite om det

• Anonym

Tack för att ni hjälper mig med alla dumma frågor! Men som sagt jag menar inget illa och hoppas ingen tar illa vid sig

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-17 21:44:13 följande:
    varför skulle dina frågor vara dumma? =)
    Jag har fått höra det förr att man frågar inte sådant för det är känsligt..Men jag klankar inte ner på folk, utan alla är vi människor och har våra brister, men jag har inga med aspergers osv i min bekantskap för att kunna fråga
  • Anonym

ADHD kan man få på grund av tex förtidig födsel. Är då inte ärftligt så. Barn födda före v 27 har upp emot 80 % någon slags funktionsnedsättning ofta då bokstavsfunktionshindren. Vår dotter har ADHD född v 26. Finns inte i vår släkt.

• Anonym

Hur är det ärftligt?

Tex mamma och pappa har inga diagnoser.

Dom får tre barn med diagnoser, dyslexi,damp och asberger..

När dom barnen sen får barn så ärvs det vidare?

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-03-18 08:19:49 följande:
    ja.

Aj då.. Då kan man räkna med att mitt barn säkerligen kommer ha nån diagnos..

Jag har ingen vad jag vet, men med mitt flyt så tar väl pappans gener över helt.
Svar på tråden Är Adhd/ADD/Apergers ärftligt?