• MattssonE

    Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?

    Hej!

    Jag har hittat en utbildning som jag verkligen vill läsa. Den är på 1,5 år och läses på distans med lektioner via nätet. Utbildningens upplägg låter väldigt bra och den verkar väldigt seriös och kvalitativ.

    Nu till problemet. Denna utbildningen kostar ca 15 000 kronor att gå, i avgiften ingår även material och studielitteratur. Utbildningen är inte CSN-berättigad och jag är arbetslös, vilket gör att jag inte kan betala 15 000 kronor bara sådär (det ska betalas i en klumpsumma i samband med ansökan).

    Kan man på något sätt ta ett studielån hos CSN eller någon annanstans trots detta? Eller hur kan man annars finansiera utbildningen?

    Har läst på Unionen att man kan få studiestöd upp till 12 600 kronor, men dessa pengar får man efter att man betalat eventuella avgifter för sina studier, och man kan bara få 3 150 kronor per termin, alltså inte allt på en gång.

    Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?
  • Elin 885

    det är ju om du kan ta ett vanligt banklån, men är inte utbildningen csn-berättigad så kan du inte söka studielån därifrån.
    om utbildningen är på distans som du säger så kanske du kan jobba halvtid under tiden?


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • hattu345

    Distans via nätet passar inte alla, det är svårt att hålla uppe studiemotivationen, speciellt under så lång tid..Finns det ingen utbildning som är CSN-berättigad inom samma ämne?

    Du kan också läsa en termin på något som är CSN-berättigad, och spara de studielån du får. Det är ett fördelaktig lån och du kan sedan använda det för att betala distanskursen.

  • Elin 885
    hattu345 skrev 2013-03-18 14:41:21 följande:
    Distans via nätet passar inte alla, det är svårt att hålla uppe studiemotivationen, speciellt under så lång tid..Finns det ingen utbildning som är CSN-berättigad inom samma ämne?

    Du kan också läsa en termin på något som är CSN-berättigad, och spara de studielån du får. Det är ett fördelaktig lån och du kan sedan använda det för att betala distanskursen.
    hon måste ju ha råd att leva under tiden också ;)
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Tow2Mater

    Om den verkar 'seriös och kvalitativ', vet du varfor den inte är CSN berättigad?

    Om du orkar kan du ju t ex läsa halvtid på en annan distanskurs du kan få CSN for, parallellt med denna. Då får du ju iallafall 50% CSN.

  • snedtak
    Tow2Mater skrev 2013-03-18 15:19:13 följande:
    Om den verkar 'seriös och kvalitativ', vet du varfor den inte är CSN berättigad?

    Om du orkar kan du ju t ex läsa halvtid på en annan distanskurs du kan få CSN for, parallellt med denna. Då får du ju iallafall 50% CSN.
    Hon har tidigare postat om en utbildning i Danmark, och CSN:s regler säger att en utbildning är studiemedelsberättigad om den är det i sitt europeiska hemland. Det kan ju vara så att den danska motsvarigheten till CSN inte ger studiestöd till distansutbildningar.

    TS, kan du läsa något annat utomlands på halvtid samtidigt? "Fördelen" är att vid utlandsstudier får man hela studiestödet för en termin utbetalat vid samma tidpunkt vilket skulle kunna täcka avgiften.
  • MattssonE
    snedtak skrev 2013-03-18 15:32:06 följande:
    Hon har tidigare postat om en utbildning i Danmark, och CSN:s regler säger att en utbildning är studiemedelsberättigad om den är det i sitt europeiska hemland. Det kan ju vara så att den danska motsvarigheten till CSN inte ger studiestöd till distansutbildningar.

    TS, kan du läsa något annat utomlands på halvtid samtidigt? "Fördelen" är att vid utlandsstudier får man hela studiestödet för en termin utbetalat vid samma tidpunkt vilket skulle kunna täcka avgiften.
    Hur menar du då? Att jag ska hitta en till utbildning i utlandet som jag kan läsa på distans?  
  • MattssonE
    Tow2Mater skrev 2013-03-18 15:19:13 följande:
    Om den verkar 'seriös och kvalitativ', vet du varfor den inte är CSN berättigad?

    Om du orkar kan du ju t ex läsa halvtid på en annan distanskurs du kan få CSN for, parallellt med denna. Då får du ju iallafall 50% CSN.
    Jo det skulle jag ju kunna göra. Det som är bra med den här kursen jag vill läsa är att man får göra det helt i sin egen takt. Den är på 1,5 år men kan förlängas upp till 24 månader om så behövs 
  • snedtak
    MattssonE skrev 2013-03-19 13:22:14 följande:
    Hur menar du då? Att jag ska hitta en till utbildning i utlandet som jag kan läsa på distans?  
    Precis. När man får CSN för studier i Sverige får man det ju månadsvis och som jag förstod det var det ett problem att behöva lägga ut mycket pengar på en gång? Kanske skulle de pengar man får vid sin första CSN-utbetalning räcka till din avgift, men man får ju inte studiemedel förrän man har registrerat sig på kursen och studieförsäkrat. Om du behöver pengarna till avgiften tidigare än så kan det bli lite lurigt eftersom man får CSN vid kursstart.

    Vid utlandsstudier ser det lite olika ut beroende på hur man studerar utomlands.
  • MattssonE
    snedtak skrev 2013-03-19 13:45:44 följande:
    Precis. När man får CSN för studier i Sverige får man det ju månadsvis och som jag förstod det var det ett problem att behöva lägga ut mycket pengar på en gång? Kanske skulle de pengar man får vid sin första CSN-utbetalning räcka till din avgift, men man får ju inte studiemedel förrän man har registrerat sig på kursen och studieförsäkrat. Om du behöver pengarna till avgiften tidigare än så kan det bli lite lurigt eftersom man får CSN vid kursstart.

    Vid utlandsstudier ser det lite olika ut beroende på hur man studerar utomlands.
    Finns det distanskurser från utlandet, för jag har varken lust eller möjlighet till att flytta :P 
  • Trädblåsare
    MattssonE skrev 2013-03-19 14:17:16 följande:
    Finns det distanskurser från utlandet, för jag har varken lust eller möjlighet till att flytta :P 
    Varför måste det vara en utländsk kurs?
Svar på tråden Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?