• MattssonE

Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?

Hej!

Jag har hittat en utbildning som jag verkligen vill läsa. Den är på 1,5 år och läses på distans med lektioner via nätet. Utbildningens upplägg låter väldigt bra och den verkar väldigt seriös och kvalitativ.

Nu till problemet. Denna utbildningen kostar ca 15 000 kronor att gå, i avgiften ingår även material och studielitteratur. Utbildningen är inte CSN-berättigad och jag är arbetslös, vilket gör att jag inte kan betala 15 000 kronor bara sådär (det ska betalas i en klumpsumma i samband med ansökan).

Kan man på något sätt ta ett studielån hos CSN eller någon annanstans trots detta? Eller hur kan man annars finansiera utbildningen?

Har läst på Unionen att man kan få studiestöd upp till 12 600 kronor, men dessa pengar får man efter att man betalat eventuella avgifter för sina studier, och man kan bara få 3 150 kronor per termin, alltså inte allt på en gång.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?
  • Klotjohan

För mig ringer det lite varningsklockor när en utbildning inte är CSN-berättigad. Är det en högskole eller yrkesutbildning? I Sverige får man ju till och med CSN för de flesta folkhögskolekurser på en termin även på distans. Finns det ingen motsvarande utbildning i Sverige på distans?

• MattssonE
    Klotjohan skrev 2013-03-19 14:26:28 följande:
    För mig ringer det lite varningsklockor när en utbildning inte är CSN-berättigad. Är det en högskole eller yrkesutbildning? I Sverige får man ju till och med CSN för de flesta folkhögskolekurser på en termin även på distans. Finns det ingen motsvarande utbildning i Sverige på distans?

Jag har läst mycket bloggar bl a som har gått/går den kursen och säger bara positiva saker så jag tvivlar inte på att den skulle vara oseriös på något sätt. 

Det finns en liknande i Göteborg, och jag var inne på den ett tag, men efter att ha läst hur kursen är uppbyggd blev jag besviken då den inte var lika djupgående som den andra. 
  • MattssonE
    Trädblåsare skrev 2013-03-19 14:23:13 följande:
    Varför måste det vara en utländsk kurs?
    Läs tidigare inlägg skrivna av "Snedtak"....
  • Trädblåsare

Vad exakt är det för typ av kurs egentligen?

• MattssonE
    Trädblåsare skrev 2013-03-19 14:52:16 följande:
    Vad exakt är det för typ av kurs egentligen?
    Det är en 1,5 årig utbildning där man efter sluttentan blir "Certifierad Inredningskonsult". Utbildningen är indelad i 15 moduler, och efter varje avklarad modul får man göra ett prov på det man lärt sig. Lektionerna kan man följa via nätet, och all studielitteratur ingår i avgiften man betalar. Man får lära sig om allt från Elinstallationer till färgsättning. Man gör både praktiska prover samt skriftliga beroende på vad modulerna innehåller. Exempelvis kan man få ett prov på att rita en planlösning av en handikappsanpassad lägenhet på 3 rum (för att te ett exempel). De som gått/går kursen anser att den är väldigt seriös då proven du gör bli noga granskade och man får konstruktiv kritik. Är det något de tycker man har missat, får man gå tillbaka och läsa på lite till och göra om provet. Sluttentan bedöms inte enbart av lärarna på skolan utan även av utomstående arkitekter och designers som har många års erfarenhet.  
  • Trädblåsare

Det finns ju svenska, csnberättigade utbildningar du kan gå om du vill bli inredningsarkitekt. Varför inte en av dem?

• MattssonE
    Trädblåsare skrev 2013-03-19 15:10:39 följande:
    Det finns ju svenska, csnberättigade utbildningar du kan gå om du vill bli inredningsarkitekt. Varför inte en av dem?
    För att de inte finns på distans. Och jag vill dessutom inte bli inredningsarkitekt. Dessutom måste man ha läst annat innan man kan läsa till arkitekt. Finns en utbildning som jag hittat i Sverige, på Linnéuniversitetet i Växjö, butik-och inredningskommunikation, men den finns inte på distans och jag har heller inte möjlighet att flytta. 
  • MattssonE
    Klotjohan skrev 2013-03-19 15:31:27 följande:
    Finns några liknande i Sverige om man googlar. Framgår däremot inte om de är berättigade till CSN-stöd.

www.kurser.se/skola/inredningsskolan-18324#educations

www.kurser.se/utbildning/certifierad-inredare...
    Tack! Jag skickade en intresseanmälan till den första, dock kostar den 10 000 mer än den jag var inne på från början.. Menmen! Får man stöd av CSN så är det väl inga problem. 

Den andra har jag redan kollat på, men den var inte riktigt vad jag sökte.  
  • Sykepleie

Om utbildningen uttrycklinge inte är CSN-berättigad så kan du inte söka eller få stöd från CSN. Eller jo, ansäka kan du ju men du kommer få avslag för att utbildningen inte är CSN-berättiigad.

• MattssonE
    Sykepleie skrev 2013-03-20 14:44:20 följande:
    Om utbildningen uttrycklinge inte är CSN-berättigad så kan du inte söka eller få stöd från CSN. Eller jo, ansäka kan du ju men du kommer få avslag för att utbildningen inte är CSN-berättiigad.
    Jag tänker mer såhär.. Att om den inte är CSN-berättigad så har jag inte rätt till något bidrag, däremot kanske man kan få ta ett lån? Det handlar ju ändå om studier, oavsett var/hur/när/varför, och det finns ju ingen annan aktör att vända sig till.... Men jaja, får lösa det på något annat sätt. 
  • Sykepleie
    MattssonE skrev 2013-03-20 14:48:02 följande:
    Jag tänker mer såhär.. Att om den inte är CSN-berättigad så har jag inte rätt till något bidrag, däremot kanske man kan få ta ett lån? Det handlar ju ändå om studier, oavsett var/hur/när/varför, och det finns ju ingen annan aktör att vända sig till.... Men jaja, får lösa det på något annat sätt. 

Inte via CSN. Har man inte rätt till bidraget har man heller inte rätt till låne dele. CSN är mao uteslutet för dig.
  • MattssonE
    Sykepleie skrev 2013-03-20 14:50:46 följande:

Inte via CSN. Har man inte rätt till bidraget har man heller inte rätt till låne dele. CSN är mao uteslutet för dig.
    Jag har förstått det!
Svar på tråden Söka studielån till en icke CSN-berättigad utbildning?