• nayala

Reseförsäkring där man kan avboka utan anledning?

Nu behöver jag lite hjälp. Jag och min sambo har en bokad resa till turkiet i sommar. Vi skulle åka med ett annat par men detta par har nu gått skilda vägar vilket gör att vi inte vill genomföra denna resa. Vi har letat runt mycket efter en passande ombokning men vi kan inte bestämma oss. Det som dock är helt överens om är att vi skulle vilja åka tillbaka till thailand eftersom vi varit där tidigare. Dock blir ju detta isåfall tidigast i november. Och nu till kruxet. Jag och min sambo är mitt uppe i att försöka skaffa barn och möjligheten finns ju att jag kommer vara gravid i vinter. Är det någon som vet om det finns en reseförsäkring där man kan avboka utan anledning? Alla avbokningsskydd och reseförsäkringar jag hittat gäller endast om man blir sjuk eller släkting dör eller nåt sånt. 
    Någon som vet? 

• Svar på tråden Reseförsäkring där man kan avboka utan anledning?
  • Masken84

Att vara gravid är ingen sjukdom och ingen försäkring täcker det. Jag och sambon var inne på att åka nu här i vår och när vi kollade upp så täcker inte försäkringen en graviditet!

• nayala

Ja, jag vet att det inte räknas som en sjukdom eller liknande, det är därför jag vill hitta en reseförsäkring (hos vilket försäkringsbolag som helst) som gör att man får avboka en resa utan att uppge anledning / ha ett giltigt skäl.

Det närmaste jag har hittat är att Resia har något de kallar trygghetsgaranti, en slags försäkring där man får avboka utan anledning, men denna gäller endast på Resias egna paketresor. 

• Masken84

Boka någon vecka eller månad innan så borde det inte vara något problem :)

• Bergling

Skulle vara mycket förvånad om det finns en sådan försäkring. Skulle vara mycket dyr premie isåfall. Även om det dessutom skulle finnas, så skulle den nog inte hjälpa er i detta läget ändå, eftersom ett rimligt antagande vore att den isåfall bara skulle gälla resor bokade efter att försäkringen tecknades.

Är det helt otänkbart att resa ändå? I och med att det är så långt kvar så förlorar ni väl i värsta fall anmälningsavgiften, typ 2000 kr? Det är ju bara att göra en bedömning om ni vill förlora de pengarna eller ej. Alternativt försök få någon annan att överta resan med lite rabatt, så blir förlusten mindre. 

• evaoregon
    Bergling skrev 2013-03-19 08:37:33 följande:
    Skulle vara mycket förvånad om det finns en sådan försäkring. Skulle vara mycket dyr premie isåfall. Även om det dessutom skulle finnas, så skulle den nog inte hjälpa er i detta läget ändå, eftersom ett rimligt antagande vore att den isåfall bara skulle gälla resor bokade efter att försäkringen tecknades.

Är det helt otänkbart att resa ändå? I och med att det är så långt kvar så förlorar ni väl i värsta fall anmälningsavgiften, typ 2000 kr? Det är ju bara att göra en bedömning om ni vill förlora de pengarna eller ej. Alternativt försök få någon annan att överta resan med lite rabatt, så blir förlusten mindre. 
    Jag håller helt med!
  • magelita80

Det finns en lag som heter paketreselagen. Om du avbokar en paketresa innan 8 dagar så får du 25 % tillbaka, innan 14 dagar 50% och 30 dagar så förlorar du bara bokningsavgiften. Är inte helt säker på dagar och % så det måste du kolla upp Isf. Dock kan en resebyrå el arrangör avsäga dig lagen så man måste kolla upp om de verkligen följer lagen.

• magelita80

Nej jag sa fel. Det är allmänna villkor för paketresa jag menar. De allra flesta stora arrangörer väljer att följa riktlinjerna el liknande. Iaf Apollo, Fritidsresor och ving

• nayala

Tack så mycket för svaren! Det är nog så att det inte finns en försäkring som jag efterfrågar. Och visst kan man boka ändå och förlora anmälningsavgiften men den är baserad på resans pris på fritidsresor så det blir rätt mycket mer än 2000 kr om man åker till Thailand. Jag får fundera vidare....

• Bergling

Fast nu menade jag ju förvisso resan till Turkiet. Där borde väl en eventuell förlust bli 2400?

Om ni nu försöker skaffa barn så är det ju ganska onödigt att boka en resa som ni eventuellt inte kan åka på.

Då är det väl bättre att isåfall åka på resan i sommar. Skulle du vara gravid tills dess så har det ju inte hunnit gå så långt, och skulle du inte vara det, så får ni se det som en avslappnade resa att försöka på. 

• evaoregon
    Bergling skrev 2013-03-21 16:15:06 följande:
    Fast nu menade jag ju förvisso resan till Turkiet. Där borde väl en eventuell förlust bli 2400?

Om ni nu försöker skaffa barn så är det ju ganska onödigt att boka en resa som ni eventuellt inte kan åka på.

Då är det väl bättre att isåfall åka på resan i sommar. Skulle du vara gravid tills dess så har det ju inte hunnit gå så långt, och skulle du inte vara det, så får ni se det som en avslappnade resa att försöka på. 
    Håller med igen!  
  • tahira

Så Turkiet-resan har ingenting med det att göra? Inte konstigt att man blir lite förvirrad.

Vissa resebolag har ju avbeställningsskydd som kostar olika mycket, att man t.ex. kan avboka resan upp till fyra veckor innan avresa för en viss summa, upp till två veckor innan för en annan summa, att man inte kan avboka men däremot boka om inom ett visst tidsspann för en viss summa, osv.

När vi bokade vår resa till Thailand köpte vi ett skydd som innebar att upp till fyra veckor innan avresa kunde vi avboka och endast betala "serviceavgift" och upp till två veckor innan kunde vi avboka vår plats, inte få pengarna tillbaka, men boka en resa till samma resmål inom ett år utan att förlora pengarna.

Så jag skulle se om det går att hitta "skydd" genom resebolagen vid bokning, inte via försäkringsbolagen. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • nayala
    Bergling skrev 2013-03-21 16:15:06 följande:
    Fast nu menade jag ju förvisso resan till Turkiet. Där borde väl en eventuell förlust bli 2400? Om ni nu försöker skaffa barn så är det ju ganska onödigt att boka en resa som ni eventuellt inte kan åka på. Då är det väl bättre att isåfall åka på resan i sommar. Skulle du vara gravid tills dess så har det ju inte hunnit gå så långt, och skulle du inte vara det, så får ni se det som en avslappnade resa att försöka på. 

Ja, det stämmer att vi förlorar runt 2500 kr om vi avbokar helt. Grejen är att vi har svårt för att bestämma oss för ett resmål om vi skulle åka i sommar. Vi vet båda att vi vill åka till Thailand och har lite svårt att släppa det eftersom inget annat lockar.
    tahira skrev 2013-03-21 18:02:52 följande:
    Så Turkiet-resan har ingenting med det att göra? Inte konstigt att man blir lite förvirrad. Vissa resebolag har ju avbeställningsskydd som kostar olika mycket, att man t.ex. kan avboka resan upp till fyra veckor innan avresa för en viss summa, upp till två veckor innan för en annan summa, att man inte kan avboka men däremot boka om inom ett visst tidsspann för en viss summa, osv. När vi bokade vår resa till Thailand köpte vi ett skydd som innebar att upp till fyra veckor innan avresa kunde vi avboka och endast betala "serviceavgift" och upp till två veckor innan kunde vi avboka vår plats, inte få pengarna tillbaka, men boka en resa till samma resmål inom ett år utan att förlora pengarna. Så jag skulle se om det går att hitta "skydd" genom resebolagen vid bokning, inte via försäkringsbolagen. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/

Fast det handlar ju inte om att vi får si och så mycket tillbaka när/om vi avbokar, det handlar om vilken anledning resebolagen godkänner för avbokning. Vi har ett avbokningskydd eller vad det heter på resan och det skyddet kommer vi även ta om vi skulle boka om till en annan resa. Villkoren för det skyddet är att man får avboka men att man då måste göra det av anledningen att man är sjuk eller att närstående dör eller nåt liknande. Dock antar jag att detta gäller när man betalat in hela resan, om man avbokar innan behöver man förmodligen inte uppge en anledning utan man förlorar bara de man betalat in som bokningsavgift eller vad de kallar det. Men jag är inte alls säker på vad som gäller. Vad var det som gällde på er resa? Var man då tvungen att uppge en anledning (som då tex sjukdom eller dödsfall) för att få avboka?
  • Tiiipsy

Ticket har ett eget avbeställningsskydd som gör att du kan avboka oavsett anledning och få alla pengar tillbaka utom det du betalat för avbeställningsskyddet...hur bra som helst. Detta avbeställningsskydd går dock INTE att köpa om du väljer att åka charter då de inte får konkurrera med resebolagens egna produkter. :)

• nayala
    Tiiipsy skrev 2013-03-22 21:28:46 följande:
    Ticket har ett eget avbeställningsskydd som gör att du kan avboka oavsett anledning och få alla pengar tillbaka utom det du betalat för avbeställningsskyddet...hur bra som helst. Detta avbeställningsskydd går dock INTE att köpa om du väljer att åka charter då de inte får konkurrera med resebolagens egna produkter. :)

Precis som Resia då. De har den där trygghetsgarantin men det gäller inte charter och bara på deras paketresor. Kunde inte fritidsresor haft nåt sånt:( ?? Eller nåt försäkringsbolag som hade det som en extra reseförsäkring? Men men tydligen inte. De skulle väl förlora för mkt pengar då så det är väl inte så konstigt egn...
  • Aileen Allannah

Jag fattar inte varför en eventuell graviditet skulle vara ett hinder för att åka? Om du mår dåligt av graviditeten, alltså får jobbig foglossning eller liknande så kan du ju få ett läkarintyg?

• tahira

Nej alltså, det gällde vilken anledning som helst. Att vi inte behövde uppge skäl. Alla vanliga reseförsäkringar täcker ju sjukdom och dödsfall osv, men vi köpte alltså till avbeställningsskydd som gällde utan villkor, så att säga.

• nayala

quote=69268532][quote-nick]tahira skrev 2013-03-22 23:00:47 följande:[/quote-nick]Nej alltså, det gällde vilken anledning som helst. Att vi inte behövde uppge skäl. Alla vanliga reseförsäkringar täcker ju sjukdom och dödsfall osv, men vi köpte alltså till avbeställningsskydd som gällde utan villkor, så att säga.[/quote] Jaha, vad bra! Vilket resebolag var detta?

Aileen Allannah skrev 2013-03-22 21:51:58 följande:
    Jag fattar inte varför en eventuell graviditet skulle vara ett hinder för att åka? Om du mår dåligt av graviditeten, alltså får jobbig foglossning eller liknande så kan du ju få ett läkarintyg?

Det är ju fullt möjligt att man har problemfri graviditet och därför kan åka. Men det kan ju vara lite andra faktorer som spelar in, även om man mår bra kanske man inte vill vara så långt hemifrån ifall något skulle hända och om man väl är gravid kanske man ska spara respengarna till det framtida barnet. Dessutom tror jag inte resebolaget godtar ett sådant läkarintyg eftersom villkoren gäller för sjukdom du inte kunnat förutse och det känns lite som att åkommor som kan framkomma i en graviditet är mer förutsägbara än tex maginfluensa. Återigen, detta är vad jag tror, vet inte säkert. Sen är det ju det faktum att möjligheten finns att jag blir gravid i april och får alltså barn i december och kan därför omöjligt åka på en resa då. Jag och min sambo får hitta en alternativ ombokning till i sommar och längta till Thailand i några år framåt :) tack för alla svaren!
Svar på tråden Reseförsäkring där man kan avboka utan anledning?