Bergling skrev 2013-03-21 16:15:06 följande:
Fast nu menade jag ju förvisso resan till Turkiet. Där borde väl en eventuell förlust bli 2400? Om ni nu försöker skaffa barn så är det ju ganska onödigt att boka en resa som ni eventuellt inte kan åka på. Då är det väl bättre att isåfall åka på resan i sommar. Skulle du vara gravid tills dess så har det ju inte hunnit gå så långt, och skulle du inte vara det, så får ni se det som en avslappnade resa att försöka på.
Ja, det stämmer att vi förlorar runt 2500 kr om vi avbokar helt. Grejen är att vi har svårt för att bestämma oss för ett resmål om vi skulle åka i sommar. Vi vet båda att vi vill åka till Thailand och har lite svårt att släppa det eftersom inget annat lockar.
tahira skrev 2013-03-21 18:02:52 följande:
Så Turkiet-resan har ingenting med det att göra? Inte konstigt att man blir lite förvirrad. Vissa resebolag har ju avbeställningsskydd som kostar olika mycket, att man t.ex. kan avboka resan upp till fyra veckor innan avresa för en viss summa, upp till två veckor innan för en annan summa, att man inte kan avboka men däremot boka om inom ett visst tidsspann för en viss summa, osv. När vi bokade vår resa till Thailand köpte vi ett skydd som innebar att upp till fyra veckor innan avresa kunde vi avboka och endast betala "serviceavgift" och upp till två veckor innan kunde vi avboka vår plats, inte få pengarna tillbaka, men boka en resa till samma resmål inom ett år utan att förlora pengarna. Så jag skulle se om det går att hitta "skydd" genom resebolagen vid bokning, inte via försäkringsbolagen.
Fast det handlar ju inte om att vi får si och så mycket tillbaka när/om vi avbokar, det handlar om vilken anledning resebolagen godkänner för avbokning. Vi har ett avbokningskydd eller vad det heter på resan och det skyddet kommer vi även ta om vi skulle boka om till en annan resa. Villkoren för det skyddet är att man får avboka men att man då måste göra det av anledningen att man är sjuk eller att närstående dör eller nåt liknande. Dock antar jag att detta gäller när man betalat in hela resan, om man avbokar innan behöver man förmodligen inte uppge en anledning utan man förlorar bara de man betalat in som bokningsavgift eller vad de kallar det. Men jag är inte alls säker på vad som gäller. Vad var det som gällde på er resa? Var man då tvungen att uppge en anledning (som då tex sjukdom eller dödsfall) för att få avboka?