• nousette

Mat på Norouz?

Hej. Jag undrar om någon vet vad man är på Norouz? Någon kanske har några tips på vad jag kan laga som inte är för avancerat? Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-18 19:40
    På vad man äter ska det stå

• Svar på tråden Mat på Norouz?
  • örebrotjej

Någon som har koll på vilka bakverk och kakor man äter? Och gärna recepten Glad

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ ♥
  • örebrotjej
    Emelie 1987 skrev 2013-03-19 13:06:58 följande:
    Baklava brukar vara populärt: receptfavoriter.se/recept/baklava -recept.html
    Men de finns att köpa i en del matbutiker och konditorier. 
    Åh ja jag åt nog en sån men men det var pistage i också.  Du har inga mer förslag? Glad
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ ♥
  • Emelie 1987
    örebrotjej skrev 2013-03-19 13:55:52 följande:
    Åh ja jag åt nog en sån men men det var pistage i också.  Du har inga mer förslag? Glad
    Jag vet några bakverk till, men jag måste kolla med min man vad de heter. Jag kan återkomma ikväll. :) 
    En man, två barn, tre älsklingar
  • örebrotjej
    Emelie 1987 skrev 2013-03-19 14:01:55 följande:
    Jag vet några bakverk till, men jag måste kolla med min man vad de heter. Jag kan återkomma ikväll. :) 
    Tack vad gulligt av dig Solig  min man och hans familj skulle bli så glatt överraskade om jag fixade något persiskt lite oväntat!
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ ♥
  • Rexona
    vägkorsning skrev 2013-03-19 07:00:37 följande:
    Jag kan inte så jättemycket om persisk mat, men har lite koll eftersom jag firat kurdiska nyåret en massa gånger.

Om du googlar på persisk mat+ris så borde du få upp recept på det där goda riset med potatisskivor, saffran och sultanrussin.
    Sen kan du göra lammstek till det som du sticker in vitlök och gnider in med chili.
    Ash soppa, yoghurtröra, massa frukt är också gott till.
    Baklava finns färdigt att köpa.
    Åh, är det den med ris,kyckling,potatis, russin,ägg?  Vet du vad rätten du menar heter? 
  • Emelie 1987
    örebrotjej skrev 2013-03-19 14:39:38 följande:
    Tack vad gulligt av dig Solig  min man och hans familj skulle bli så glatt överraskade om jag fixade något persiskt lite oväntat!
    Så lite så. Glad Här är ett recept på Bamieh:
    www.grouprecipes.com/28516/sweet-oriental-fritters-balah-el-sham.html 
    De är otroligt söta, men goda. Glad

Och här har du Zoolbia:
    www.cookingandcooking.com/Recipes/Zoolbia.htm
    De är också väldigt söta. Glad
  • TatijaNa91

Du har fått en hel del bra tips på god mat.  Nåt jag gillar är jojekebab el. kyckling  med zereshk polo ,baghari polo med lammlägg och tomatsås .   Ghorme-sabzi och Khoresht-e bademjan är goda grytor    tillbehör kan du göra tzatziki ,sallad och aubergineröra     efterrätt är det gott med shol-el zard      

• Emelie 1987

Ja, både zereshkpolo och baghalipolo är kolossalt goda. Och ghorme sabzi.. mumma! :D

Svar på tråden Mat på Norouz?