• SnurriggirrunS

Kattsand och Kattlådor

Hej!

Är lite nyfiken på vad som är vanligt gällande hantering av kattlådor :)

Har själv en 3 årig hankatt och innan jag skaffade katt var mitt enda farhåga att ha massa kattsand utspritt på golvet samt att det skulle lukta från lådan. Missförstå mig inte, jag är uppväxt med djur inklusive katter men vill inte ha något som stör mig gällande livet med en katt. Fram tills nu, så har jag inte stört mig så mycket.

Mitt första problem från att katten var väldigt ung var att han alltid krafsar väldigt mycket i sin låda och på så sätt skvalpar sanden över =kattsand över hela golvet. Detta löste jag genom att köpa en stor plastback a la Ikea med 25-30 cm höga kanter. Katten var nöjd och jag var nöjd.

Mitt andra problem, att det inte får lukta något från lådan har jag inte haft problem med fram tills nu. Jag har bott utomlands i några år och flyttade hem till Sverige för ett par veckor sedan med mina husdjur. Jag har alltid haft som vana att skrubba lådan med såpa och byta till ren sand en gång per vecka =ingen lukt. Kattsanden var jag supernöjd med, 25 spänn för 5 kg och fungerade utmärkt oh luktade gott. 

Nu i Sverige, hittar jag ingen lika bra och billig kattsand och jag bor dessutom hemma hos min mamma och om hon får bestämma skall sanden helst bytas var 4:e dag. Jag har provat alla olika kattsandsvarianter från ICA och hemköp (klumbildande lera). Pellets och kristaller fungerar inte på min katt, dessutom luktar det apa.
    Detta är inte ekonomiskt möjligt för mig just nu och jag anser inte heller att det är nödvändigt utan håller mig till 1/vecka oavsett kattsand. Jag skulle därmed inte heller köpa en sand som säger sig kunna användas i flera veckor utan att byta den för det hade jag inte stått ut med.

Hur gör ni?
    Hur ofta byter ni sand helt och hållet och hur ofta skrubbar ni lådan?
    Vad är "normalt" lixom? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 01:23
    Jag glömde även lägga till:

Luktar det katt överhuvudtaget hemma hos er? Om man inte visste att ni hade katt (innekatt) hade man kunnat känna det på lukten?

Min katt luktar som tur är ingenting och det luktar ingenting i lägenheten.

• Svar på tråden Kattsand och Kattlådor
  • Skopan

Ever Clean är klart bästa kattsanden , klumpar bra , luktar gott , behövs inte bytas helt så ofta !!

• nemo1

Ever Clean eller Extreme Classic, dyrt men otroligt drygt och väl värt pengarna. Jag har hemmet fullt av jourkatter och det luktar ingenting. Jag behöver aldrig byta ut sanden helt heller utan när jag rengör lådan så häller jag bara tillbaka resterande sand igen. Tänk på att fylla lådan med tio-15 kg sand med en gång så att det aldrig hamnar något kiss på botten och det blir grävvänligt för katten. Jag brukar rengöra lådan med Klorin, den är bakteridödande och katterna älskar lukten.

• Sisisisi

Använder Everclean och byter aldrig sand och skrubbar lådan sällan. Har så mycket sand att det inte fastnar i botten. den nya sanden White är den bästa jag testat!

Hos oss luktar det inte katt nu, men när vi testat sämre kattsand har det luktat illa i hela huset!

• Birmafröken

Hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring? Oftare än 1 gång/vecka hoppas jag, men det framgår inte riktigt av ditt inlägg.

• IceJossan

Jag använder Smily Cat, det funkar bra men är inte lika vass som EverClean. Det luktar lite från lådorna men bara precis där, det luktar inte alls i övriga lägenheten.

• LolVStein

Jag har en långhårig katt så för att slippa få kattsand i hela lägenheten har hon en modkat-låda. (www.modkat.se) Den var rätt dyr men den är ju så snygg =) Kattsanden är i en liner inuti, som är tillverkad i plast likt den i bärkassar från IKEA. Det gör att jag inte behöver rengöra själva lådan, utan bara själva linern. Jag har två liners som jag byter mellan, så en kan vara på tork och en i lådan. Jag byter all sand kanske varannan månad, egentligen behövs det nog inte men det känns fräschare även om sanden inte är smutsig. Kanske en gång i månaden torkar jag själva lådan och dess lock med en fuktig trasa eftersom det blir dammigt av sanden. 

Min katts låda luktar inget om hon inte precis varit där och bajsat eller om hon slarvat med att gräva ner. Vi har frågat gäster också så det inte bara är vi som vant oss men ingen känner någon lukt. Jag använder sanden Extreme classic som finns både i babypuderdoft och lavendel, som är lugnande för katter. Men så billig som 5kr/kg är den inte! Tror det kan bli svårt att hitta. Men på zooplus.se så finns det sand som kostar ner mot 6-7 kr/kg, och om man beställer för mer än 350 kr så får man gratis frakt.

• Majsan70

Knepet är väl egentligen att ha mycket sand i lådorna. Minst 15 cm och sen rensa dagligen. En bra kattsand är guld värt men tväremot de flesta andra så tycker vi inte om Ever Clean. Just nu använder vi Extreme Classic men jag gillar Pet Plus mycket bättre. Tyvärr säljer de inte den längre..inte där vi bor i allafall.

Sanden byter vi aldrig helt, däremot kan vi skifta lådor lite för att fylla på helt nytt i nån eller några låfor då o då. Vi skurar lådorna ungefär en mång i månaden.

Vi har täckta lådor och på två av dem har vi lucka o som det ser ut så har katterna nu börjat vänja sig vid dem vilket innebär mindre utsprätt sand.  På de andra lådorna inga luckor vilket innebär lite mer sand utanför som man får sopa upp.

NEJ det luktar inget hemma hos oss trots att vi har 6 katter varav tre är fertila.

• Meddelande borttaget
  • Mosfia

Jag använder Olivers, den precis lika bra som EverClean och dessutom billigare samt fri hemkörning! Köps via internet.

• nemo1
    ruuu skrev 2013-03-19 21:04:23 följande:
    Kör på extreme classic, förut hade jag everclean men tycker extreme classic funkar lika bra och det är billigare(och dammar mindre). Har lavendelsorten. Man kan tycka det är dyrt men det räcker typ hur länge som helst sålänge man har ett tjockt lager och bara plockar ut bajs och kissklumparna varje/varannan dag. Dessutom luktar det sååå mycket fräschare på toan än om man har ett billigt kattströ! Min mamma använder nåt billigt och det stinker hemma hos dem.. Och hon betalar inte mindre. 

Du kan väl inte mena att du bara rensar lådan varannan dag??
Svar på tråden Kattsand och Kattlådor