Kattsand och Kattlådor
Hej!
Är lite nyfiken på vad som är vanligt gällande hantering av kattlådor :)
Har själv en 3 årig hankatt och innan jag skaffade katt var mitt enda farhåga att ha massa kattsand utspritt på golvet samt att det skulle lukta från lådan. Missförstå mig inte, jag är uppväxt med djur inklusive katter men vill inte ha något som stör mig gällande livet med en katt. Fram tills nu, så har jag inte stört mig så mycket.
Mitt första problem från att katten var väldigt ung var att han alltid krafsar väldigt mycket i sin låda och på så sätt skvalpar sanden över =kattsand över hela golvet. Detta löste jag genom att köpa en stor plastback a la Ikea med 25-30 cm höga kanter. Katten var nöjd och jag var nöjd.
Mitt andra problem, att det inte får lukta något från lådan har jag inte haft problem med fram tills nu. Jag har bott utomlands i några år och flyttade hem till Sverige för ett par veckor sedan med mina husdjur. Jag har alltid haft som vana att skrubba lådan med såpa och byta till ren sand en gång per vecka =ingen lukt. Kattsanden var jag supernöjd med, 25 spänn för 5 kg och fungerade utmärkt oh luktade gott.
Nu i Sverige, hittar jag ingen lika bra och billig kattsand och jag bor dessutom hemma hos min mamma och om hon får bestämma skall sanden helst bytas var 4:e dag. Jag har provat alla olika kattsandsvarianter från ICA och hemköp (klumbildande lera). Pellets och kristaller fungerar inte på min katt, dessutom luktar det apa.
Detta är inte ekonomiskt möjligt för mig just nu och jag anser inte heller att det är nödvändigt utan håller mig till 1/vecka oavsett kattsand. Jag skulle därmed inte heller köpa en sand som säger sig kunna användas i flera veckor utan att byta den för det hade jag inte stått ut med.
Hur gör ni?
Hur ofta byter ni sand helt och hållet och hur ofta skrubbar ni lådan?
Vad är "normalt" lixom? :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-19 01:23
Jag glömde även lägga till:
Luktar det katt överhuvudtaget hemma hos er? Om man inte visste att ni hade katt (innekatt) hade man kunnat känna det på lukten?
Min katt luktar som tur är ingenting och det luktar ingenting i lägenheten.