• Trinis

Vad betalar man en kattvakt

Som rubriken låter, vad är vanligt att betala någon för att vara kattvakt.
    Vi ska åka bort några dagar och vill gärna att någon ger våra två katter mat, byter vatten och plockar ur toaletten.

• Svar på tråden Vad betalar man en kattvakt
  • Liljekonvaljblomman

Våra grannar är alltid kattvakt. Vi brukar kanske ge dem en blomma eller så passar vi deras katt nästa gång de åker bort.

• Anghammarad

En flaska vin tycker jag.

Men om vi skall göra en jämförelse med vad en del folk tycker man skall betala för en barnvakt så är det väl rimligt att ersättningen per timme för en kattvakt skall motsvara en veterinärs timlön...

• nemo1

Och om man inte dricker alkohol? Jag tycker du ska höra först vad kattvakten vill ha för ersättning. Tänk på att enligt lag måste katterna ha tillsyn två ggr om dagen. Katterna kan ju faktiskt bli akut sjuka eller fastna/skada sig.

• Lilia

Jag passar grannens katter i en vecka nu och det får jag 300 kronor för. Det tycker jag nästan är för mycket, men vill hon betala det så. ;) Jag brukar ge en chokladask (typ Alladin eller Paradis) och en burk hemmagjord sylt (jag plockar bär och gör sylt av på höstarna)

• Majsan70

Oj jag har ingen aning. Men fårga. Själv tror jag på tjänster o gentjänster. Härhemma är det min mamma som står för kattpassning om vi är borta allihopa. Då bor hon här för jag vill inte att mina katter är ensamma särskilt många timmar.

• Jejje

Jag har vart kattvakt åt en kompis några gånger, i 1-2 dagar oftast, och då har jag fått ett ciggpaket :) Jag själv kräver ingenting av att vara kattvakt förutom en gentjänst i såna fall!

• Trinis

Tack för era svar!

Jag tänkte ursprungligen fråga en kompis dotter om hon kunde titta till dom, hon är 15 år, och då tänkte jag ge henne pengar, men vi har kommit fram till att vi frågar grannarna och då blir det nog en flaska vin och en blomma eller så. Gillar inte riktigt att fråga grannarna, då vi inte har så mycket kontakt.

Har en kompis som bruker titta till dom när vi är borta, vilket inte är ofta, men hon har precis fått barn, så vill inte lägga det på henne.

• hymafr

Min dotter brukar få 100 kr per dag och det tycker jag är helt ok. Det gör att hon gärna ställer upp i framtiden också och dessutom, som grannarna själva säger, enormt mycket billigare än att hysa in dem (två st) på något hem.

• Trinis
    hymafr skrev 2013-03-22 07:59:30 följande:

Min dotter brukar få 100 kr per dag och det tycker jag är helt ok. Det gör att hon gärna ställer upp i framtiden också och dessutom, som grannarna själva säger, enormt mycket billigare än att hysa in dem (två st) på något hem.

Jo det är ju jättebra, hade vi haft några vi kunde fråga i närheten hade jag gjort det och jag betalar dom gärna.
    Men, min kompis bor en bit ifrån så jag tänkte att det blir en bit för hennes dotter å åka, det var därför vi frågar grannen. Men jag är ju så att jag inte vill vara till besvär, finns det en ungdom som vill ta det och få betalt tycker jag det är bättre.
  • annaba

Kattpensionatet vi brukar använda för våra katter om vi reser bort och inte kan få någon som kommer hem till oss tar 200/dygn för en katt, 300/dygn för två katter och 350/dygn för tre katter (priset för flera katter under förutsättning att de kan dela bur, vilket normalt inte brukar vara något problem för katter från samma familj).

Resonerar man logiskt utifrån det så känns det väl rimligt att betala cirka hälften av det priset för en kattvakt som ser till katterna två gånger om dagen. Dock skulle jag personligen inte lägga samma skala uppåt i pris för en kattvakt som kommer hem till dig utan utgå från priset för en katt (om du nu inte har 4-5 katter eller fler, alternativt en katt som är sjuk och behöver medicinering, då det ju blir ett merarbete även för en kattvakt med att tömma lådor, ge mat/medicin och kolla att alla mår bra - där känns det rimligt att börja prata om en något större ersättning per dag).

Anledningen till att kattpensionaten tar ett högre pris för fler katter är ju att du blockerar fler av deras tillgängliga platser och de därmed måste kompensera på något sätt för att inte gå med förlust - något som ju inte är applicerbart på samma sätt för en kattvakt som kommer hem till ditt hus/lägenhet för att sköta om katterna.

• lennartsdotter
    annaba skrev 2013-03-22 10:57:03 följande:
    Kattpensionatet vi brukar använda för våra katter om vi reser bort och inte kan få någon som kommer hem till oss tar 200/dygn för en katt, 300/dygn för två katter och 350/dygn för tre katter (priset för flera katter under förutsättning att de kan dela bur, vilket normalt inte brukar vara något problem för katter från samma familj).

Resonerar man logiskt utifrån det så känns det väl rimligt att betala cirka hälften av det priset för en kattvakt som ser till katterna två gånger om dagen. Dock skulle jag personligen inte lägga samma skala uppåt i pris för en kattvakt som kommer hem till dig utan utgå från priset för en katt (om du nu inte har 4-5 katter eller fler, alternativt en katt som är sjuk och behöver medicinering, då det ju blir ett merarbete även för en kattvakt med att tömma lådor, ge mat/medicin och kolla att alla mår bra - där känns det rimligt att börja prata om en något större ersättning per dag).

Anledningen till att kattpensionaten tar ett högre pris för fler katter är ju att du blockerar fler av deras tillgängliga platser och de därmed måste kompensera på något sätt för att inte gå med förlust - något som ju inte är applicerbart på samma sätt för en kattvakt som kommer hem till ditt hus/lägenhet för att sköta om katterna.
    Fast ska man tänka på det viset så blockerar ju varje kattägare en annan kattägare när kattvakten åker hem. Jag tycker det är ett avigt sätt att resonera. Anledningen till att det kostar 200 kr/dygn att ha två katter på ett pensionat är ju inte för att katterna tar upp plats utan för att det kostar att hålla katterna och utöver lokalkostnader, foderkostnader (vilket ingår hos en del), skatter, sociala försäkringar osv. ska pensionatets ägare få ut en vinst.

Det går affärsmässigt att driva idén att passa katter i andras hem (och det sker) och då brukar det kosta ca 1300-1700 kr/vecka dvs. det landar på samma kostnad som för ett kattpensionat. Det kostar ju både tid och pengar för en kattvakt att åka hem till varje kund och de kan sannolikt inte ha lika många kunder som ett kattpensionat (pga. den geografiska spridningen).

Till TS. Jag tror de flesta brukar vara glada över något symboliskt. Jag brukar vara kattvakt åt mina kattvakter så vi byter tjänster. 
  • mlinz

Jag har brukar betala en hundring per dag, men jag har tre katter och massa kaniner ute, så det tar någon timme att göra klart alla djur

Svar på tråden Vad betalar man en kattvakt