• Anonym (Ledsen)

Ledsen långt efter missfall?

Jag undrar om någon känner igen sig?

Jag har sammanlagt 5 missfall mellan vecka 6 och 12 och två friska barn på 2 och 5 år. Allt borde vara frid och fröjd då jag har de barn jag önskat mig (såklart världens bästa, en flicka och en pojke). Missfallen borde vara glömda för länge sedan.

Men NU kommer jag på hur ledsen jag är för de 5 barnen som dog. När jag var mitt uppe i det var det så mycket och jag försökte bli gravid igen så jag hann inte riktigt känna efter.

Nu läser jag tråd efter tråd om andra som får missfall. Jag tänker på hur det var för mig och jag gråter. Det är som jag fått ett stort behov att bearbeta det som hände.

Jag får en konstig önskan om att få någon (ofarlig) åkomma att söka för så jag får sitta igen i väntrummet på gynakuten och veta att jag har mina barn. Till skillnad mot de många timmar jag suttit där i olika omgångar och känt hur gravidhormonerna försvunnit. Legat i den där gynstolen och sett läkares bekymrade ansiktsuttryck eftersom hjärtan slutat slå.

Reagerar jag konstigt? Jag önskar inte det blivit på något annat sätt. Då hade jag ju inte haft just de barn jag har. Och varför kommer reaktionen så sent? Det är ju 3 år sedan senaste missfallet.

Allt gick ett i ett då: Jag var gravid, fick barn, gravid igen (efter 10 månader), missfall, och sedan missfall och graviditet om varandra tills jag födde mitt yngsta barn. Jag hann aldrig tänka efter då.                

• Svar på tråden Ledsen långt efter missfall?
  • happycookie

Sm du skrev själv så var det ju mycket då och det har antagligen fortsatt vara det med två små barn. Det är klart att om man inte bearbetar då så kommer det slå tillbaks senare, nu när du hade tid att tänka på så slog det till... Hoppas det blir bättre!

• Anonym (Du är inte ensam)

Jag tror det är jättevanligt att känna sorg långt efter missfall, samtidigt som man självklart är lycklig över senare graviditeter som gick vägen. Jag fick MF 2006 och 2011, som jag fortfarande är ledsen över. Kram!

• Anonym

Du är inte ensam, TS. Jag är halvvägs in i en graviditet just nu. Ändå sörjer jag att jag fick ett missfall i september. Om allt hade gått som det skulle hade det barnet fötts nu och det känns tungt, trots att barnet i magen är det absolut bästa jag vet.
    Missfall är oerhört traumatiska, men ändå känns det som något som knappt existerar i samhället eftersom ingen pratar om det IRL. Det känns som att man inte ska sörja det, eftersom "det ändå inte blev något".

• pigglet

Jag gick hos en kurator efter att jag förlorat ett barn och nu var gravid igen. Sista samtalet vi hade, när barnet var fött och jag tyckte att "nu mår jag bra igen" - då sa kuratorn att jag var välkommen tillbaks om sorgen skulle hinna ikapp senare i livet. "Va, nu mår jag ju bra igen", tyckte jag. Men hon menade att sorgen kan ploppa upp när som helst i livet, tex när man några år senare landat i att "det är de här barnen jag har, det var så här livet blev, nu blir det inga fler barn".
    Så jag tror det är väldigt vanligt att det kan bli så. Jag kan rekomendera att få prata med en kurator el.dyl., det hjälper att få prata om saken. 

• Anonym (Ledsen)

Skönt att man inte är ensam! Jag funderar även på var/om mina små ofödingar finns nu. Särskilt två stycken som jag hann se klappande hjärtan på, på vul, innan de dog. De skrev inte ut några bilder då. Däremot noterade jag att vid senaste missfallet skrev de ut en bild (på fostret vars hjärta slutat slå) och satte in i min jornal eller liknande papper. Jag funderar på att höra av mig till sjukhuset nu och fråga om jag skulle kunna få den bilden. Samtidigt känner jag mig bisarr som vill det. Men det var ju det sista man såg av den lilla (vecka 11) och även om man bara ser en mörk skugga så var det mitt barn.

• Anonym (mjau)
    svärmor17 skrev 2013-03-19 10:42:41 följande:

Lär dig stava om du över huvud taget skall skriva här.
    Men hallå, spelar roll. Alla kan inte vara stjärnor på allt. Och ett finger kan råka slinta.

Även den som inte är perfekt begåvad i ett språk har rätt att skriva.

Du, som inte är världsmästare i sprint, kanske inte skulle få lov att springa till bussen för att du inte har elit-bra löpteknik? (Fast eftersom du tydligen är perfekt så kanske du alltid är ute i god tid och aldrig springer till bussen.)

Sluta upp med sådana där otrevligheter mot andra. Det är totalt irrelevant om någon inte stavar riktigt rätt.

Till det relevanta i sammanhanget: TS - alla reagerar på sitt sätt! Du har haft fullt upp tills nu. Livet kanske börjat lugna ner sig något så du har tid att känna efter? Eller så är det något annat som hänt i livet - du trivs sämre på jobbet, någon anhörig har blivit sjuk eller det bara är allmänt trist hemma. Missfallen bär man nog med sig hela livet och sorgen kan komma tillbaka när som helst. Själv förstod jag inte hur mycket mitt missfall påverkade hela mitt liv, förrän jag i nästa graviditet kom till v.12 och fick se liten på UL och livet vände som från natt till dag. Det tunga hjärta jag burit på i nästan ett år blev plötsligt lätt och glatt. Jobbet blev roligt igen, jag blev som nyförälskad i min sambo etc.
    Risken är dock att både vänner och vård tänker som du. Dels att de slutar fråga hur det är för att du v
    verkar ha kommit över det, dels att de kanske tycker att det är "för sent". Men det är aldrig för sent att sörja. Gör du det när du själv behöver det!
  • Anonym (mjau)
    Anonym skrev 2013-03-23 21:46:36 följande:
    Du är inte ensam, TS. Jag är halvvägs in i en graviditet just nu. Ändå sörjer jag att jag fick ett missfall i september. Om allt hade gått som det skulle hade det barnet fötts nu och det känns tungt, trots att barnet i magen är det absolut bästa jag vet.
    Missfall är oerhört traumatiska, men ändå känns det som något som knappt existerar i samhället eftersom ingen pratar om det IRL. Det känns som att man inte ska sörja det, eftersom "det ändå inte blev något".
    Nä precis, och för att "det var ju ändå något fel!"  Ååh, vilken tröst....
    Tja, för vissa verkar det funka, men inte för mig.

Man pratar inte om det förrän man börjat åtminstone så smått komma över det (i den mån man gör det), oftast när man är gravid igen eller fått barn redan. DÅ kan man ju inte gnälla över att man haft ett missfall tidigare, utan då är det bara lycka över det som är nu. Så de gånger man hör talas om det så är det bara i förbifarten, vilket man inte ens lägger märke till om man inte själv haft ett missfall. Därför var jag noga med att prata om mitt missfall medan det ännu var nytt, för jag ville ha spridit det till några i alla fall, som kan se sorgen när man är i den och ta bort det där tabut som finns kring att prata om missfall.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (mjau) skrev 2013-07-24 14:11:54 följande:
    Nä precis, och för att "det var ju ändå något fel!"  Ååh, vilken tröst....
    Tja, för vissa verkar det funka, men inte för mig.

Man pratar inte om det förrän man börjat åtminstone så smått komma över det (i den mån man gör det), oftast när man är gravid igen eller fått barn redan. DÅ kan man ju inte gnälla över att man haft ett missfall tidigare, utan då är det bara lycka över det som är nu. Så de gånger man hör talas om det så är det bara i förbifarten, vilket man inte ens lägger märke till om man inte själv haft ett missfall. Därför var jag noga med att prata om mitt missfall medan det ännu var nytt, för jag ville ha spridit det till några i alla fall, som kan se sorgen när man är i den och ta bort det där tabut som finns kring att prata om missfall.

Så sant! Jag har haft väldigt svårt att prata om mina missfall med tex arbetskompisar för att sorgen varit så stor och jag inte velat få kommentarer som "Ja, men var det något fel så är det väl lika bra" eller annat som folk säger i ett sånt läge. Har inte velat sitta och diskutera min sorg och förtvivlan i fikarummet. Berättade för några och en kom fram och klappade mig på magen efter en tid och frågade om något nytt var på gång. Säkert en vänlig gest, men jag tyckte det var en jättejobbigt situation. Sedan tror jag inte att man kan förstå hur det är innan man upplevt det själv. Det var ju inget riktigt barn så man har inte rätt att sörja...

Svar på tråden Ledsen långt efter missfall?