• Sousafon

Uttalsförsening

Hej!

Jag söker lite erfarenheter från föräldrar med barn som pratar otydligt, eller snarare har svårt att uttala vissa ljud.
    Vår dotter är tre år nu och det är fortfarande svårt för utomstående att förstå vad hon säger. Det blir långsamt bättre, men det är ganska många bokstäver som hon inte kan säga, eller säger väldigt sällan: g, k, f, v, r. Många kombinationer klarar hon inte heller. Vad gäller ordförråd och grammatik är det inga problem.

På dagis säger de mest att "så kan det vara, det kommer", men jag börjar undra om vi ska kontakta en logoped. Det enda jag bryr mig om i sammanhanget är vad som är bäst för henne. Jag kan ju se att hon blir ledsen när hon inte gör sig förstådd, och jag vill inte att hon hamnar utanför nu när barnen börjar leka mer med varandra. Å andra sidan vill jag inte att hon ska känna att hon inte duger som hon är för att hon talar otydligt, eller att hon "måste gå till logoped" för att det skulle vara något fel på henne.

Någon annan med erfarenheter?

• Svar på tråden Uttalsförsening
  • Paincake

Jag hade samma funderingar med min son, han är nyss fyllda tre och pratar också ganska otydligt. Googlade lite och såg den här länken (och ett par andra med typ samma innehåll)

www1.vgregion.se/blom/Spr%C3%A5kutv.%20och%20-svh/tal.htm

Så det verkar som om vi kan ta det ganska piano ett tag till. Men om du fortfarande är orolig, prata med bvc. De brukar ha rätt bra koll på vad som ska göras.

• Elgar

Är ditt barn precis tre eller tre nästan fyra?

För en som precis blivit tre låter det inte oroväckande alls! Du skriver också att det långsamt blir bättre, att språkutvecklingen inte stannar upp är viktigt och något man kan se till att hålla i minnet. Så länge det går framåt finns ingen anledning till oro vid denna ålder.

Jag har ett barn som började gå hos logoped strax innan tre års ålder, men han verkade ligga långt, långt efter din dotter, endast jag förstod enkla ord. När han var 4,5 hade han problem med de bokstäver du skriver och vi gick och tränade tillsammans. R och ske-ljud behöver inte sitta förrän 6 år, men de andra bör vara på gång runt fyra år. Om inte kan man få remiss till logoped för bedömning och ev. övning genom lek. Idag har min son fått till alla ljud, han var lite sen helt enkelt!

• Sousafon
    Paincake skrev 2013-03-19 11:36:50 följande:
    Jag hade samma funderingar med min son, han är nyss fyllda tre och pratar också ganska otydligt. Googlade lite och såg den här länken (och ett par andra med typ samma innehåll)

www1.vgregion.se/blom/Spr%C3%A5kutv.%20och%20...

Så det verkar som om vi kan ta det ganska piano ett tag till. Men om du fortfarande är orolig, prata med bvc. De brukar ha rätt bra koll på vad som ska göras.

Tack för länken! Det lät ju lugnande. Antagligen bäst att avvakta då - onödigt att skapa en cirkus kring något som antagligen löser sig av sig själv ganska snart.

Idag sade hon faktiskt "macka" en gång istället för det vanliga "matta". När jag sedan bad henne säga det en gång till och själv försökte skoja till det och säga "macka" flera gånger höll hon för öronen och sade "ja hö itte". Så hon visar ju i alla fall tydligt att hon tänker säga saker när det passar henne och inte vill manipuleras!
  • Elgar
    Sousafon skrev 2013-03-19 10:34:40 följande:
     Å andra sidan vill jag inte att hon ska känna att hon inte duger som hon är för att hon talar otydligt, eller att hon "måste gå till logoped" för att det skulle vara något fel på henne.
    Vill bara tillägga här att om det visar sig senare att ditt barn behöver logoped behöver inte det vara dåligt eller skämmigt! Jag är så imponerad över de två logopeder vi haft. Sonen har längtat och tjatat mellan gångerna. Han har stolt sagt till sina avundsjuka kompisar om att man minsann ska få gå till logopeden och berättar glatt efteråt vad de har gjort! Nu har min son självförtroende som skulle räcka till en mindre kontinent men ändå, han vet inte att det är "dåligt" eftersom ingen påpekat detta, därför är han stolt över de framgångar och bekräftelse som han får hos logopeden för sina språkliga framgångar.
  • Sousafon
    Elgar skrev 2013-03-19 11:47:48 följande:
    Är ditt barn precis tre eller tre nästan fyra?

För en som precis blivit tre låter det inte oroväckande alls! Du skriver också att det långsamt blir bättre, att språkutvecklingen inte stannar upp är viktigt och något man kan se till att hålla i minnet. Så länge det går framåt finns ingen anledning till oro vid denna ålder.

Jag har ett barn som började gå hos logoped strax innan tre års ålder, men han verkade ligga långt, långt efter din dotter, endast jag förstod enkla ord. När han var 4,5 hade han problem med de bokstäver du skriver och vi gick och tränade tillsammans. R och ske-ljud behöver inte sitta förrän 6 år, men de andra bör vara på gång runt fyra år. Om inte kan man få remiss till logoped för bedömning och ev. övning genom lek. Idag har min son fått till alla ljud, han var lite sen helt enkelt!
    Tack för ditt svar!

Hon är precis fyllda tre, och ja, det går ju framåt - både f och k är lite på väg.

Så bra att din son har fått till alla ljud och inte heller tyckte att det var jobbigt med logopeden. Det gör ju det mer lockande också...

Men som sagt, det går ju framåt. Anledningen till att jag vill skynda på är i så fall att hon ska slippa plågan av att inte bli förstådd... Men så är det nog en hel del barn som har det, så det smartaste är kanske ändå att vänta in henne ett tag till.
  • pluvdo

Min son har inte heller så jättebra uttal, men det är först på fyraårskontrollen som de bryr sig om uttalet på BVC, så vitt jag förstod när vi var på 2½-årskontroll. Nu när jag kollade på den där länken om språkutveckling så såg jag dessutom att Jack verkar ligga före när det kommer till grammatik och ordförråd så... för en språkpolis så är det huvudsaken. ;)

• pippilirum

Min son är 3  år och har också problem med uttalet. Framför allt F, G och V, precis som ditt barn. Min son pratar i långa meningar, har stort ordförråd och talar oftast grammatiskt rätt. Men väldigt otydligt. Det blir bättre och bättre men han är själv väldigt ledsen och säger ofta att han inte kan prata.
    Jag ringde själv till logopedmottagningen då BVC inte ville skicka remiss ännu.

Väl hos logopeden gjorde hon en massa tester och förklarade att just de bokstäverna och framför allt en hel del bokstavskombinationer, har många barn svårt för. Hon kunde höra att uttalen fanns eller var på gång så innan 4 års ålder behöver vi ej oroa oss. Skulle det däremot inte BÖRJAT rätta till sig då skulle vi få komma tillbaka. Många bokstäver har barn svårt att uttala framför allt i början av ord och så är det för min son.
    han kan inte säga Filip, men kaffe (just bokstaven F).

Om du känner dig orolig kan du ringa själv och be om en tid hos logopeden. Om inte annat kan det ju vara bra att ha en kontakt där om det skulle behövas framöver!
    Det är jättejobbigt att höra alla andra 3 åringar babbla som tokar medan ens eget barn inte blir riktigt förstådd.
    Vi, eller snarare sonen, har dessutom tyvärr fått kommentarer av vuxna till och med, som tex; "När ska du lära dig prata?" osv.

• Flickan och kråkan

Jag skulle be om remiss till logoped. Vår äldsta var sen med talet generellt och saknade framför allt många ljud. Alla de bakre framför allt. Vi träffade logoped första gången när han var 3 år. Då konstaterades att han hade mycket god kognitiv förmåga samt ett rikt ordförråd men en viss försening av just talet och uttalet. Inget gjordes då eftersom det kan komma av sig själv under året som följde. De ljud han saknade hade inte dykt upp vid 4 och då fick han en mild uttalsförsening konstaterad. Vi gick regelbundet hos logoped och ett par månader innan han fyllde 5 så knäckte han efter träning plötsligt de bakre ljuden. Idag är han 5 år + 3 månader och har egentligen alla ljud förutom att s inte är så vasst utan lite väsande (pyser lyft vid sidorna. Däremot är vanor svåra att bryta så när han pratar på i vardagen så glömmer han ofta bort de bakre ljuden. Tänker han på det så kan han, men vi jobbar med att göra det mer automatiserat. Vi kommer troligtvis att behöva ytterligare logopedkontakt. Han har inga svårigheter med språket för övrigt - tvärtom.

• Eofrysina

Hej vilken bra tråd !
    Jag satt och letade info om andra föräldrar som har barn som inte kan prata och så hittade jag denna. känns bra att det finns fler normalbegåvade barn som får språkstörningar, problem med uttal osv. Har kännts som om all info om språkstörningar oftast tar upp begåvningstörningar som tema. I vårt fall tror jag inte alls det är begåvningen som är handikappet, men min son försöker smått desperat att göra sig förstådd och har nu övergått till teckenspråk (eget) för att kunna säga mer komplicerade saker. Han kan säga vokaler, men när det gäller konsonanter är det nog bara t och m som han fått grepp på.

Jag har börjat fundera på om han har problem med musklerna kring munnen, eller tungan. Han har fösökt prata i kanske 1.5 år och från början trodde jag att han skulle bli tidig med talet, men sedan avstannade allt och inget mer hände med uttalet och han har inte visat sig säga fler ord heller.

Han kan säga tattoo = traktor
    tuttuu = youtuben även ord för att han vill ha ipad:en
    mamma
    ä de hä = är det här
    wowo = vovve (gossedjuret)
    namnam

dock inte så myckert mer än detta, resten använder han ett antal olika tecken för... enligt min mamma kan han även säga ordet "mera" men jag har inte hört det själv.

Det är lätt att bli orolig för sina barn jag blir både orolig och så är det lite smärtsamt när man har ett barn som verkligen VILL prata.

• k girl

Hej Eofrysina! Hur gammal är din son? Min son har en expressiv språkstörning, det innebär att bara språkproduktionen är påverkat men inte t ex språkförståelse och inlärning. Han är en väldigt intelligent liten kille, nu tre år och använder treordsmeningar. När han var 2,5 hade han omkring 10-15 ord. Hans logoped säger att barn som pratar sent kan ha otränad munmotorik, så uttalsförseningen följer liksom på kuppen. Ju mer han pratar desto bättre blir uttalet. Dock kan sent språk bero på dyspraxi, eller kort tungband.

Om din son är 2-3 år, som jag gissar, se till att få en logopedremiss och kolla upp tecken som stöd (TAKK). Det brukar rekommenderas som en första åtgärd och har hjälpt min son jättemycket. Lycka till!

• Eofrysina

Hej k girl tack för ditt inlägg! min son har nyligen fyllt tre år. Jag lutar faktiskt åt att han har dålig munmotorik, men även tungan verkar vara lite svår för honom att kontrollera. vi skulle behöva få stöd så jag vet vad och hur vi ska göra. Jag lutar åt att teckenstöd behövs eftesom han själv talar i hela meningar med egna påhittade tecken.

Svar på tråden Uttalsförsening