• Anonym (Förbannad!!)

Hur bestrider man en faktura?

Min sambo hade en tid på vårdcentralen i förra veckan. Tiden som var bokad var 10.30.

Vår son hade varit gnällig under natten men vi trodde att det skulle gå över.
    Men så 07.30 på morgonen kaskadkräktes han och vi förstod att han hade åkt på maginfluensa.

Jag var på jobbet och med risk för att smitta ner andra på vårdcentralen och för att slippa släpa ut en sjuk bebis i kylan så ringde min sambo och avbokade sin tid. Enligt hans telefonlista ringde han vårdcentralen 07:46.

Två dagar senare dimper det ner en faktura på 230:- för uteblivet besök.

Min sambo ringde till Vårdcentralen som sa att han skulle ha ringt tidigare. Min sambo förklarade då att sonen blivit sjuk och det kunde vi ju omöjligt veta innan.

Till deras försvar säger de då att de kan ju inte lyssna på telefonsvararen hela tiden så de hade inte hört att han avbokat förrän klockan 11. Men det ska väll inte vi drabbas för? Och i så fall hade det ju ändå inte spelat någon roll om han ringt tidigare.

Vi vägrar betala den här fakturan även om det är en skitsumma. Det är en princip sak och ren jäkla ocker.

Var vänder man sig när man bestrider en faktura? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur bestrider man en faktura?
  • Ordis

Står det inte något nummer till fakturaenheten på fakturan? 

Sedan är det negativ avtalsbindning att bara skicka ut en kallelse och sedan kräva betalt för uteblivet besök, vilket  strider mot avtalsrättsliga regler.

Men i sak ska du egentligen inte behöva göra mer, du har redan bestridig fakturan och nästa steg är fastställelsetalan, d.v.s. landstinget får stämma in dig till TR för att försöka få skulden fastställd. 

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Johans Pillerill

Jag har bestridit flera och det brukar räcka med att man ringer upp och med trevlig ton förklarar läget... Varför la ni på innan ni fått klarhet om ni nu ringt? Ring igen och red ut det ordentligt.

• Anonym (Förbannad!!)
    Ordis skrev 2013-03-19 12:48:45 följande:

Sedan är det negativ avtalsbindning att bara skicka ut en kallelse och sedan kräva betalt för uteblivet besök, vilket  strider mot avtalsrättsliga regler.

Men i sak ska du egentligen inte behöva göra mer, du har redan bestridig fakturan och nästa steg är fastställelsetalan, d.v.s. landstinget får stämma in dig till TR för att försöka få skulden fastställd. 
    Men om vi bara låter den vara så går den väll till inkasso?
  • Anonym (Förbannad!!)
    Johans Pillerill skrev 2013-03-19 12:53:07 följande:
    Jag har bestridit flera och det brukar räcka med att man ringer upp och med trevlig ton förklarar läget... Varför la ni på innan ni fått klarhet om ni nu ringt? Ring igen och red ut det ordentligt.
    Klarhet om vad? Vi la inte bara på. Kärringen sa "du måste betala, det bara är så".
  • Anonym (Förbannad!!)

Och nej. Det finns inget nummer till någon fakturaenhet. Det är ett jäkla "inbetalningskort" som kärringen själv har fyllt i min sambos person nummer på. Och så står det plusgironummret och summa som ska betalas.
  • Anonym
    Anonym (Förbannad!!) skrev 2013-03-19 12:53:17 följande:
    Men om vi bara låter den vara så går den väll till inkasso?
    ja det gör den mest troligt. 
    När jag jobbade på en faktura avdelning, dock inte inom vården, så skulle kunden skicka in skriftligt om dom skulle bestrida en faktura.
    Men finns inget nr till en fakturaavd. dit du kan ringa och fråga? Eller en ekonomienhet inom landstinget?  
  • Philippa

Be om att få prata med chefen för vårdcentralen....

• SvenGlen
    Har du nån källa på det? Vill gärna läsa mer.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (Lisa)

Ring igen och förhoppningsvis är det någon annan, som inte har vaknat på fel sida, som svarar. Det brukar vara så att man måste avboka besök senast 4 timmar innan avtalad tid. Det är klart att de kan vara medgörliga om de vill men de kanske har svårt att lita på vad folk säger?

Angående telefonsvararen så talar ju en röst om vilken tid meddelandena spelas in...så hennes bortförklaring föll ju stenhårt.   

• Anonym

Skriv " Bestriden denna faktura" över hela och skicka tillbaka till dem. Skriv anledningen också. Så har vi gjort. Ni avbokade ju, ni har ingen skyldighet att betala för att de inte har tid att sköta sitt jobb

Svar på tråden Hur bestrider man en faktura?