• Anonym (Halsen)

Vad får/törs man egentligen göra när man har ont i halsen?

Jag har ont i halsen... Har haft det från och till nu i ett par månader.
    Försökt få tid hos vårdcentralen, men har fått svaret att "om du KAN svälja och prata, så är det inte halsfluss, det hörs när det är halsfluss, eftersom du då skulle varit väldigt tjock i halsen. Det är säkert den här förkylningen som alla dras med som du också har".

Jag vet ju att man inte får träna vid halsont. Och det gör jag ju inte heller.
    Vet att man inte ska masseras eftersom det sätta igång saker i kroppen.. Och man ska väl inte anstränga sig så mycket eftersom det kan sätta sig på hjärtat.

Men vad törs man göra då?

Att dammsuga kan ju vara ansträngande, även om det inte är ett spinningpass så anstränger man ju sig om man har ett stort hus.
    Att gå och handla kan ju vara jättejobbigt, speciellt om man ska bära tunga påsar hem i uppförsbacke.
    Sex, det kan ju vara väldigt ansträngande....
    Att gå fyra trappor upp till arbetsplatsen kan ju också vara skitjobbigt.

Osv...Det här är ju rätt vardagliga grejer. Räknas inte som träning, men kan ändå vara ansträngande till viss del..Ska man bara sluta upp med allt när man har ont i halsen? Ligga raklång i en säng och stirra upp i taket?         

Är livrädd att få nåt fel på hjärtat... Men jag kan inte bara sitta och glo på tv och avvakta längre.. Hur försiktig ska man vara med såna här vardagssysslor?  

• Svar på tråden Vad får/törs man egentligen göra när man har ont i halsen?
  • Anonym

Begränar du ditt liv pga lite halsont??!
    Lev som vanligt.
    Du har inte feber?

• Frontline

Är väl bara att leva på som vanligt det gör jag iaf, jobbar och sliter på jobbet samt hemma med 3 barn, jag gör allt som vanligt utom att träna vilket jag inte gör annars heller..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Jag gör allt jag brukar när jag har ont i halsen, tar hand om barnen, hushållet, handla, städar...

• Anonym (Halsen)
    Anonym skrev 2013-03-19 12:45:50 följande:
    Begränar du ditt liv pga lite halsont??!
    Lev som vanligt.
    Du har inte feber?

Nej...det är ju det jag inte gör... Men funderar på hur farligt det är för hjärtat egentligen...
    Vissa rent vardagliga grejer kan ju få pulsen att stiga och trötta ut en så det känns som efter ett löparpass...
    Nu är jag inte helt i form efter influensan jag hade i januari, så jag känner ju att jag tål mindre än vanligt. 

Tror inte jag har feber, har ingen termometer jag litar på. Jag känner mig lite varm emellanåt, men tror jag skulle må sämre om jag hade feber...tror det iaf..
  • Anonym
    Anonym (Halsen) skrev 2013-03-19 12:53:50 följande:

Nej...det är ju det jag inte gör... Men funderar på hur farligt det är för hjärtat egentligen...
    Vissa rent vardagliga grejer kan ju få pulsen att stiga och trötta ut en så det känns som efter ett löparpass...
    Nu är jag inte helt i form efter influensan jag hade i januari, så jag känner ju att jag tål mindre än vanligt. 

Tror inte jag har feber, har ingen termometer jag litar på. Jag känner mig lite varm emellanåt, men tror jag skulle må sämre om jag hade feber...tror det iaf..

Du låter lite hypokondrisk...?

Det måste vara jobbigt att anse att det är farligt att dammsuga för att man har lite ont i halsen då och då..

Tycker du ska ligga på om att få en tid hos din husläkare...   
  • Philippa

Sover du med öppen mun?

Då kan man få ont i halsen för man har torra slemhinnor i mun/svalg/hals...

Ha ont i halsen så länge som du har haft ska kollas upp!   

• Anonym (Halsen)
    Frontline skrev 2013-03-19 12:45:57 följande:
    Är väl bara att leva på som vanligt det gör jag iaf, jobbar och sliter på jobbet samt hemma med 3 barn, jag gör allt som vanligt utom att träna vilket jag inte gör annars heller..

Anonym skrev 2013-03-19 12:47:38 följande:
    Jag gör allt jag brukar när jag har ont i halsen, tar hand om barnen, hushållet, handla, städar...

Ok. Ja det går lu liksom inte att sluta upp med allt om halsen är det enda bekymret och man tycker det går an att göra det som ska göras..

Men jag vet för nåt år sen så hade jag ont i halsen och haft det ett bra tag. Lessnade ur till slut och gick till gymet för att gå på ett pass. En av instruktörerna blev väldigt oroad och varnade väldigt mycket att jag INTE fick anstränga mig eftersom det kan leda till hjärtmuskelinflammation.

Dumt nog tränade jag ändå den gången. Var helt slut sen, knäckt.
    Men jag har känt liknande utmattningskänsla efter att jag gått på stan en sväng och sen gått uppförsbackarna hem, med halsont.    

Men det senare hör ju till vardagen typ. Så det borde vara lika farligt?
    Eller är det jag som analyserar för mycket? 
  • Anonym (Halsen)
    Philippa skrev 2013-03-19 12:57:23 följande:
    Sover du med öppen mun?

Då kan man få ont i halsen för man har torra slemhinnor i mun/svalg/hals...

Ha ont i halsen så länge som du har haft ska kollas upp!   

Vet inte...tror inte det. Men jag vet ju att man kan vakna med halsont men att det går över rätt fort.
    Men det här går ju inte över.. Eller det har varit nån dag emellanåt jag känt mig bättre. Men i stort sett har jag haft ont i halsen sen i januari...

Ja men vårdcentralen anser det inte så angeläget. Är många som är sjuka och tydligen är det långdragna förkylningar. Så då anser dom att det är det jag har..
    Fick en telefontid om nån vecka iaf, det var det dom kunde erbjuda mig nu. Suck...     
  • Anonym
    Anonym (Halsen) skrev 2013-03-19 13:00:12 följande:

Ok. Ja det går lu liksom inte att sluta upp med allt om halsen är det enda bekymret och man tycker det går an att göra det som ska göras..

Men jag vet för nåt år sen så hade jag ont i halsen och haft det ett bra tag. Lessnade ur till slut och gick till gymet för att gå på ett pass. En av instruktörerna blev väldigt oroad och varnade väldigt mycket att jag INTE fick anstränga mig eftersom det kan leda till hjärtmuskelinflammation.

Dumt nog tränade jag ändå den gången. Var helt slut sen, knäckt.
    Men jag har känt liknande utmattningskänsla efter att jag gått på stan en sväng och sen gått uppförsbackarna hem, med halsont.    

Men det senare hör ju till vardagen typ. Så det borde vara lika farligt?
    Eller är det jag som analyserar för mycket? 
    Men det är ju om du är sjuk. Det är milsvidd skillnad på att träna hårt och på att dammsuga..
  • Anonym (Halsen)
    Anonym skrev 2013-03-19 12:56:47 följande:

Du låter lite hypokondrisk...?

Det måste vara jobbigt att anse att det är farligt att dammsuga för att man har lite ont i halsen då och då..

Tycker du ska ligga på om att få en tid hos din husläkare...   
    Nja ...tror inte jag är hypokondriker.
    Jag anser väl heller inte att det är farligt. Jag bara ifrågasätter om det är det.

Eller är det bara farligt att anstränga sig om man har löparskor och träningskläder på sig?
    Om man gör något vardagligt ansträngande, så är det ofarligt?
    Behöver inte vara just dammsuga. Var kanske ett dåligt exempel..'

Men om jag säger så här då...Jag har jobbat i kök förut. Det är stressigt, många tunga lyft, man står och går och springer hela tiden i typ 8-10 timmar om dagen. Men det är ju ingen som stannar hemma för att dom har ont i halsen. Utan de flesta jobbar på som vanligt..
    Men om man går på ett 40 minutersträningspass blir man varnad för att det är livshotande.. 

• Anonym (Halsen)
    Anonym skrev 2013-03-19 13:06:13 följande:
    Men det är ju om du är sjuk. Det är milsvidd skillnad på att träna hårt och på att dammsuga..

Det var ett dåligt exempel.. som alla verkar haka upp sig på... FÖRLÅT!
    Flört
  • Anonym

Man behöver ju itne vara sjuk för att man har ont i halsen?

och din vc har troligtvis helt rätt. duhar sviter kvar av din influensa. virus kan man inte göra något åt. Drick, ta hand om dig och var hälsosam.

och  tycker du att vardagliga sysslor är så ansträngande så borde du kanske kolla din hälsa?   

Svar på tråden Vad får/törs man egentligen göra när man har ont i halsen?