• En blå giraff

När tycker du det är rimligt att ett barn ska kunna gå upp själv på morgonen 1-2 timmar fast föräldrarna sover?

Inspirerad av en annan tråd där en del tycker att en 5-åring är fullt kapabel att själv vara uppe och andra inte tycker det. När är det OK att låta barnet vara uppe 2 timmar själv och du ligger och sover på morgonen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När tycker du det är rimligt att ett barn ska kunna gå upp själv på morgonen 1-2 timmar fast föräldrarna sover?
  • Whitetrash86

Min dotter har sedan hon var 3år kommit upp och lagt sig bredvid mig för att läsa bok medans jag fortfarande sover. Nu är hon 4,5år och tycker att hon borde kunna sätta sig och titta på tv medans jag sover vidare.
    Sover visserligen ganska lätt så vaknar är det mesta. 

• pluvdo

Min son är snart tre år och det händer att jag medvetet somnar om när han gått upp. Har varit så under senaste halvåret eller så. Lägenheten är barnsäkrad. Jag fixar frukost och så sitter sonen och tittar på TV eller leker i sitt rum. Ibland kommer han in till mig om han vill något.

Jag har mycket ångest på nätterna så jag sover dåligt. Eftersom ett av skälen till ångesten är att jag är rädd att sonen skall dö i sömnen så har jag lättare för att sova när han är vaken.

Jag försöker dock låta bli eftersom jag får så dåligt samvete om jag sover när han är vaken. Men om han vaknar tidigare än jag räknat med eller behöver gå upp och han vägrar somna om såsomnar jag om själv.

Jag vet inte om jag tycker det är jätteokej egentligen så därför röstade jag inte. Om jag bott med eller i närheten av sonens pappa så hade jag ju bett honom ta hand om sonen så jag kan sova ut någon gång per vecka, men han bor för långt bort.

• pluvdo

Just det. Ibland sitter eller ligger sonen bredvid mig och spelar på min mobil när jag sover lite till utan att jag ens märkt att han är vaken. I början så ville han att jag skulle ta fram något Youtubeklipp som han sedan kunde klicka sig vidare från men nu hittar han videos och spel själv plus att han sätter på TV:n och zappar till valfri kanal själv också så det händer att han är vaken i någon timme eller två utan att jag ens vet om det. Så väcker han mig när han vill ha frukost.

• Sisisisi

När de va fyra år började jag ligga kvar i sängen när de kollar på tv eller spelar iPad i vardagsrummet. När de va mindre låg vi tillsammans på soffan, då kunde jag sova men vaknade om ungen klev upp.

Ettan va jättebusig och man kunde knappt gå på toa innan han va 4 år, tvåan har aldrig gjort något bus.

• Skopan

Jag tycker det är svårt att barnsäkra ett hem helt från risker , en tre åring kan ju hitta på massor med bus

• glassen

Beror lite på hur barnet är och om det är ensamt uppe eller har ett äldre syskon. 2 timmar tycker jag är lång tid, och framförallt om man som förälder faktiskt sover då. Mina barn kan gå upp tidigt och leka och jag ligger kvar i sängen någon timme, men jag somnar sällan om när de är vakna.

• fluu

De ungar som faktiskt kan sitta still och titta på en film en timme kan väl absolut gå upp själva när de är 3 eller nåt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Sen är barn ju så olika med. Litar inte en sekund på att min unge kan lova att hålla sig från stolleprov,men hennes bästis är jättelugn och han kan sitta still i flera timmar och är som förhäxad av TV:n.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cloudberry79

Det går inte att generalisera så. Min femåring klarar det galant, men själv målade jag hallgolvet med skofärg och min syster fick en kniv genom kinden när vi var små. Olyckshändelser, javisst, men det var för att vår mamma var ensamstående och jobbade sena eftermiddagar och ibland natt, så vi var ensamma på morgnarna. Det är ett under att vi överlevde med bara några ärr... Båda har varit på akuten mer än en gång. Jag fattar inte hur hon tänkte egentligen, jag hade absolut inte lämnat mig och syrran oövervakade ens i tre minuter... Från 7-8 års ålder bör dock barn klara sig åtminstone en timme själva.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Skopan

Fast man kan aldrig lita på en 3 åring

Svar på tråden När tycker du det är rimligt att ett barn ska kunna gå upp själv på morgonen 1-2 timmar fast föräldrarna sover?