• Anonym (Räkan)

Någon mer som tar illa vid sig av ständiga bråk med bonusarnas mamma?

Jag tycker verkligen det är jättejobbigt med bonusarnas mamma! Jag mår dåligt när min man och bonusarnas mamma bråkar, går runt med klump i magen och ältar de vidriga sms som min man får ta emot av henne. Jag har massa att säga ang detta, hon är så orättvis och vänder på en femöring då det gynnar henne, det finns tydligen inget rättsnöre vad gäller hur man ska agera i situationer, utan allt vänds på beroende på henne och påhoppen haglar och även hot om maken inte fogar sig. Men jag vill inte gå in på situationerna för det finns ju så många olika utan min fråga är om det finns fler som tar ordentligt illa vid sig av dessa bråk? jag får svårt att sova osv. Vad kan man göra för att må bättre? För jag kommer aldrig att kunna ändra på hennes sätt att tänka, har försökt, inte heller min mans sätt kan jag korrigera. Jag kan ju bara styra mej och jag måste hitta ett sätt där hon inte tar plats och får mej att må dåligt, jag blir bubblig och irriterad och får svårt att fokusera på barn och jobb.

• Svar på tråden Någon mer som tar illa vid sig av ständiga bråk med bonusarnas mamma?
  • paret

JAA.
    Har det exakt som du, vet vad du menar, och det är  jobbigt

• Anonym (Distans)

Varför kan du och din man inte komma överens om ett gemensamt förhållningssätt gentemot henne där ni inte accepterar kränkande och respektlöst beteende? Håll henne på det avståndet som behövs för att hon inte ska komma åt er med sin skit. Det är ni som bestämmer hur mycket kontakt ni vill ha med henne. I värsta fall kan ni ju skära ner på all direktkontakt till noll och sköta det genom en tredjepart om det är riktigt illa. Vad tycker din man om situationen? Har de testat samarbetssamtal på familjerätten? Vad handlar deras konflikter om?

• paret

Vad gör man om den andra inte kommer till samtalen då?
    Och direktkontakt, allt sker ju via sms

• FrökenKanSjälv

Ett tips när det gäller sms och mail, skaffa en mobil och en mailadress som enbart används i kontakt med den andra föräldern. På det viset kan man själv välja när man ska öppna mobilen/mailen och ta emot "skiten". När man själv väljer så kan man utse en tid på dagen/veckan där det stör minst plus att man kan stålsätta sig och vara lite coolare.

• SupersurasunkSara

Spara allt skit hon skriver.

Och fråga din man varför han tar skit från henne? För han kan säga (om hon ringer) att om du inte talar om barnen och i en normal trevlig samtalston så lägger jag på  och så gör han det, varje gång hon avviker från att tala om barnen och att tala trevligt. Om hon inte slutar vara otrevlig kan han skriftligen meddela henne att from nu kommer han inte tala med henne i tfn, utan hon får sms:a eller maila.

Han kan vägra svara på sms som hon skriver som inte är trevliga eller en direkt fråga om barnen. Samma med mail. Dessa ska sparas för att de kan vara nyttiga i en v framtida tvist om tex vårdnad/boende.

Hon kan ju nämligen dra upp att han vägrar svara på tex sms = han har samarbetsproblem, om han då kan visa vilken typ av sms han vägrar svara på så kan hon inget säga om det. Han bör då också spara de svar han har gett, när han har svarat på vettiga sms, så han kan visa att han visst svarar, om det är relevanta och trevliga frågor.

Hon behandlar honom så för att han tillåter det.

Du har bara valet att prata med din man och hoppas att han förstår, eller gå och skapa dig ett liv med en man utan barn, eller en man som har en sund relation med sitt ex.

• Anonym (Räkan)
    Anonym (Distans) skrev 2013-03-19 20:46:56 följande:
    Varför kan du och din man inte komma överens om ett gemensamt förhållningssätt gentemot henne där ni inte accepterar kränkande och respektlöst beteende? Håll henne på det avståndet som behövs för att hon inte ska komma åt er med sin skit. Det är ni som bestämmer hur mycket kontakt ni vill ha med henne. I värsta fall kan ni ju skära ner på all direktkontakt till noll och sköta det genom en tredjepart om det är riktigt illa. Vad tycker din man om situationen? Har de testat samarbetssamtal på familjerätten? Vad handlar deras konflikter om?

Ja, de har testat familjeterapi flera år efter skilsmässan. Vi har ett gemensamt förhållningssätt som går ut på det du säger egentligen, att ta lite avstånd, men att vi är trevliga då vi träffas. Det fungerar bättre för oss men hon blir närmast rabiat, hon hotar med ensam vårdnad och går på om att föräldrar måste kommunicera och även umgås. Min man skriver brev osv. Hon kommer bara med bitchiga svar och påhopp, hon säger att han inte vill diskutera uppfostran, men det är just det som är det enda han vill, han ringer enbart om det, skriver brev om just det men då kallarmhon honom diktatorisk! även om han tydligt skriver att detmär förslag. Vad han än gör är det fel. Men det är väl distans som är det enda som även vi kommit på att göra.
  • Anonym
    Anonym (Räkan) skrev 2013-03-20 11:11:04 följande:

Ja, de har testat familjeterapi flera år efter skilsmässan. Vi har ett gemensamt förhållningssätt som går ut på det du säger egentligen, att ta lite avstånd, men att vi är trevliga då vi träffas. Det fungerar bättre för oss men hon blir närmast rabiat, hon hotar med ensam vårdnad och går på om att föräldrar måste kommunicera och även umgås. Min man skriver brev osv. Hon kommer bara med bitchiga svar och påhopp, hon säger att han inte vill diskutera uppfostran, men det är just det som är det enda han vill, han ringer enbart om det, skriver brev om just det men då kallarmhon honom diktatorisk! även om han tydligt skriver att detmär förslag. Vad han än gör är det fel. Men det är väl distans som är det enda som även vi kommit på att göra.
    Kan man inte samarbeta och kommunicera så ska man inte ha gemensam vårdnad och växelvis boende heller. Barnen far illa av det.

När han vill diskutera uppfostran, vad är det som får henne att tycka att han är diktatorisk?
  • Anonym (Räkan)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-20 06:54:03 följande:
    Spara allt skit hon skriver. Och fråga din man varför han tar skit från henne? För han kan säga (om hon ringer) att om du inte talar om barnen och i en normal trevlig samtalston så lägger jag på  och så gör han det, varje gång hon avviker från att tala om barnen och att tala trevligt. Om hon inte slutar vara otrevlig kan han skriftligen meddela henne att from nu kommer han inte tala med henne i tfn, utan hon får sms:a eller maila. Han kan vägra svara på sms som hon skriver som inte är trevliga eller en direkt fråga om barnen. Samma med mail. Dessa ska sparas för att de kan vara nyttiga i en v framtida tvist om tex vårdnad/boende. Hon kan ju nämligen dra upp att han vägrar svara på tex sms = han har samarbetsproblem, om han då kan visa vilken typ av sms han vägrar svara på så kan hon inget säga om det. Han bör då också spara de svar han har gett, när han har svarat på vettiga sms, så han kan visa att han visst svarar, om det är relevanta och trevliga frågor. Hon behandlar honom så för att han tillåter det. Du har bara valet att prata med din man och hoppas att han förstår, eller gå och skapa dig ett liv med en man utan barn, eller en man som har en sund relation med sitt ex.

Det är precis så hon säger, att han har samarbetssvårigheter och så hotar hon med familjerätt osv, men hon är ju vidrig och om man svarar henne i hennes sms så är det ju fullt bråk pg om man inte bara håller med henne. Jag tror att anledningen att hon kallar mannen för diktatorisk är för att hon själv inte alls klarar om det inte går som hon vill.
  • Anonym
    Anonym (Räkan) skrev 2013-03-20 11:24:20 följande:

Det är precis så hon säger, att han har samarbetssvårigheter och så hotar hon med familjerätt osv, men hon är ju vidrig och om man svarar henne i hennes sms så är det ju fullt bråk pg om man inte bara håller med henne. Jag tror att anledningen att hon kallar mannen för diktatorisk är för att hon själv inte alls klarar om det inte går som hon vill.
    Varför vill han inte gå på samarbetssamtal? Varför tar han det som ett hot?

• Ess
    Anonym skrev 2013-03-20 11:26:01 följande:
    Varför vill han inte gå på samarbetssamtal? Varför tar han det som ett hot?

Det är nog inte så mycket grejen. Utan sättet det lägges fram på. Slänger man ut något som ett hot, så drar motparten automatiskt öronen åt sig.
    Varför väljer man att hota med familjerätten? 
Svar på tråden Någon mer som tar illa vid sig av ständiga bråk med bonusarnas mamma?