Känner mig helst sämst på jobbet just nu!
Jobbar som sjuksköterska sedan 3 år. Trivs oerhört bra. Har vetat vad jag vill bli sedan jag var liten och jag har känt mig duktig på det, men inte den senaste veckan.
Jag har fått en ny kollega som jobbat i 10 år och som är lite dömande. Hon ifrågasätter mina bedömningar och ler aldrig. Stram och allvarlig. Jag är mycket obekväm med henne. Hon verkar tycka att hon har rätt i allt.
Till råga på det fick jag igår en stor utskällning av en patient och idag en tillsägelse.
Igår: Jag sa till en äldre person som länge haft problem med bensår och bensvullnad (och låg inne på sjukhuset för detta) att "Vilka smala fina ben du fått efter behandlingen! Fantastiskt!"
Fick mig då en enorm utskällning. Jag borde som sjuksköterska veta att man inte uttalar sig om andras kroppars utseende utan att det specifikt är efterfrågat av patienten själv.
Hela kvällen igår rannsakade jag mig själv.
Idag bad en patient mig att läsa ett läkarutlåtande som låg på patientens sängbord. Jag var väl något ouppmärksam och lyfte det papper jag såg först, varpå patienten säger "oj det där är privat, jag menar DET DÄR pappret!" och pekar på ett papper vid sidan av.
Jag känner mig klantigast i världen.
Allt detta sammantaget gör att jag funderar på min egen lämplighet som sjuksköterska, vilket jag aldrig gjort förut. Jag är så mån om patienterna. Tycker så mycket om att jobba med dem och bryr mig om dem ,så när jag blir bemött/framstår som en kall idiot gör det så himla ont. Det är det sista jag vill framstå som.
Hur kommer man över sånt här? Ingår det i vårt jobb att möta ogillande? Känns som att alla mina kollegor aldrig möter arga patienter eller gör något misstag. Jag ser det i alla fall inte.