• paul01

Historia ( Versaillesfreden hjälp)

Versaillefreden ? Målet är långvarig fred, hård eller mjuk politik? Versaillesfreden var det fredsavtal som slöts efter första världskriget mellan västmakterna (Ententen) och Tyskland, och som undertecknades den 28 juni 1919 i Versailles, exakt fem år efter skotten i Sarajevo. Enligt fredsavtalet fick Tyskland bland annat betala stora skadestånd i pengar och materiel till segermakterna. Tysklands armé reducerades kraftigt och landet fick lämna ifrån sig stora och viktiga landområden. Dessutom tvingades Tyskland att ta på sig hela skulden för kriget. Detta var en bra fredslösning enligt mig, men skulle någon som har lust ge mig riktigt bra argument( några) och motargument , för att denna fredslösning var bra . Vi ska ha en Debatt i skolan och behöver hjälp.

• Svar på tråden Historia ( Versaillesfreden hjälp)
  • bradfield

Åh, det var längesen jag hade detta i skolan, 8an typ? Tror jag tänkte typ såhär: Tyskland fick hela skulden för kriget och det skapade en stor ilska. Åh, kommer inte på mer nu xD Ska fundera..

• Rani

Du får nog göra din egen läxa.

Men ett tips är ju att du försöker se saken från de olika aktörernas perspektiv. För vem var den bra/dålig och varför? Du kan också fundera på om den var bra/dålig för Europa i stort och varför.

• Simon 681

Du skall argumentera för versaillesfreden, den störta diplmatiska katastrofen någonsin? Om du inte är tvungen att argumentera för skulle jag rekommendera att du skriver/pratar om nackdelarna istället.

Fördelar?

*Det fick slut på den onödiga slakten i första väldskrigets slutskede.
    *Världen kunde komma igång med OS igen.

Har svårt att krysta fram något mer, det var en total katastrof.      

• Simon 681

Nackdelar?

Tyskland startade inte andra världskriget och att påstå att Tyskland är ensamt ansvarig var lögn.

Det ruinerade Tyskland, vilket ledde till massiv arbetslöshet, vilket ledde till att extrema ideologier som Nazism fick fotfäste.

Det gav Hitler en chans att driva frågan om att riva upp frdraget, något som alla tyckar höll med om.

Utan ett starkt Tyskland kunde Sovjetunionen expandera obehindrat.     

• Kjell2
    paul01 skrev 2013-03-19 23:45:23 följande:
    Versaillefreden – Målet är långvarig fred, hård eller mjuk politik? Versaillesfreden var det fredsavtal som slöts efter första världskriget mellan västmakterna (Ententen) och Tyskland, och som undertecknades den 28 juni 1919 i Versailles, exakt fem år efter skotten i Sarajevo. Enligt fredsavtalet fick Tyskland bland annat betala stora skadestånd i pengar och materiel till segermakterna. Tysklands armé reducerades kraftigt och landet fick lämna ifrån sig stora och viktiga landområden. Dessutom tvingades Tyskland att ta på sig hela skulden för kriget. Detta var en bra fredslösning enligt mig, men skulle någon som har lust ge mig riktigt bra argument( några) och motargument , för att denna fredslösning var bra . Vi ska ha en Debatt i skolan och behöver hjälp.

Skriv inte av från Wikipedia och läs på bättre

Kolla vad som hände på 30-talet och varför

Vad var alternativen till Versaillesfreden?     
Svar på tråden Historia ( Versaillesfreden hjälp)