ajnas skrev 2013-05-03 00:03:32 följande:
Jag fick CMV, primärinfektion, när jag var gravid med med mitt andra barn. Jag var nog i ungefär v15-16 när jag fick beskedet. Bor du i Sverige? Jag har nämligen inte hört talas om att man testar automatiskt i Sverige, men vet att det gör det i en del andra länder. I mitt fall hade jag haft lite feber i någon månads tid, och utredning hos läkare visade till slut att jag fått CMV. Gjorde ett fostervattenprov strax efter att jag fått diagnosen, som visade på att bebisen inte var smittad! Gjorde ett till i v21, samma sak där. Har idag en helt frisk 4-åring! Dagarna från provet till att läkaren ringde var helt sjuka. Tittade på telefonen varje minut och väntade på att läkaren skulle ringa och säga om mitt barn skulle leva eller inte. Efter samråd med barnläkare och överläkare på spec. mvc hade vi bestämt oss för att avbryta graviditeten om det visade sig att hon var smittad.
Vet hur fruktansvärt det du går igenom är. Hoppas du har sån tur som jag och får ett positivt besked.
Jag bor utanför Sverige i ett land där provet görs automatiskt när man blir gravid. Läkarna kan inte veta genom mina testresultat när jag har fått infektionen så det kan hända att jag fick den innan jag blev gravid. Kan bara minnas att jag blev lite snuvig några dagar i vecka 5-6.
Jag är nu snart i slutet på vecka 19 så det dröjer ca 2-3 veckor innan jag kan göra ett fostervattensprov.
Tack för ditt svar och för att du berättade din upplevelse!
Loijsisen skrev 2013-05-06 15:41:54 följande:
Hej!
När jag väntade mitt andra barn fick jag hög feber tidigt i graviditeten och när jag hade haft hög feber i över en och en halv vecka så gick jag till vårdcentralen eftersom jag va orolig att det skulle vara något som skulle skada bebisen eftersom det va så tidigt i graviditeten och då den utvecklas så mycket. Det enda dom gjorde va att ta ett urinprov och sa att allt va ok. Jag frågade om dom inte skulle ta några mer prover men då fick jag tillsvar: vaddå för några? Eeeh ja jag e ju inte läkare men bara ett urinprov känns lite lite men nä dom kollade inte upp nåt mer. Efter ytterligare en och en halv vecka va jag på tidig inskrivning då jag hade haft två missfall innan så då skulle dom även kolla med ultraljud att allt såg ok ut. Tror jag då kanske va i v.7-8. Jag berättade att jag nu hade haft hög feber i över tre veckor och om mitt läkarbesök på vc och deras bemötande. Läkaren på mvc vart riktigt förbannad och hon tog mängder med blodprover och sa att det kommer nog dröja ungefär en vecka innan vi får svaren.
Redan efter ett par dagar ringde läkaren upp och sa att jag måste åka in till akuten direkt! Blev förstås väldigt rädd och undrade vad det var för fel, det visste dom inte men mina levervärden va skyhöga. På sjukhuset började utredningen på vad som va fel. Min mjälte va mer än 50% förstorad och det fick jag veta inte va bra för skulle den brista skulle jag troligtvis dö... Usch det va så mycket ångest och jag fick åka in till sjukhuset flera gånger innan dom tillslut fick veta att det va en CMV infektion jag hade.
Dom flesta har haft CMV som barn, det är en virusinfektion som är väldigt vanlig och enda gången den kan va farlig är om man får en förstagångsinfektion och man är gravid och det kunde dom se va så i mitt fall.
Fick veta att det är ca 50% risk att infektionen överförs till bebisen och vi ville ta ett fostervattenprov för att ta reda på detta men först var ju infektionen tvungen att försvinna för annars skulle vi ju smitta bebisen. Åkte till sjukhuset varje vecka för nya provtagningar men infektionen gav aldrig med sig och tillslut kände jag för mycket för bebisen att jag aldrig skulle kunnat avbryta även om hon skulle fått skador pga infektionen.
Googlade mycket och många barn som tex är döva har dom lyckats operera så att dom fått hörseln tillbaks mm... Det var en graviditet med mycket oro.
När hon väl var född togs blodprover och moderkakan skickades iväg på analys men hon var helt frisk och idag är hon 10 år.
Har aldrig hört att dom skulle ta detta provet som något rutinprov, verkar jättekonstigt. Detta är ju en väldigt sällsynt infektion bland gravida eftersom det är just förstagångsinfektionerna som kan va skadliga och dom flesta har ju haft det som barn.
Jag bor utanför sverige där provet görs på rutin. Jag undrar hur pass sällsynt den här infektionen är bland gravida eftersom viruset är så vanligt. Tycker man borde informera mera om detta virus så man kan testa sig innan man vill bli med barn. Det var en stor chock för mig eftersom jag aldrig hade hört talas om detta innan.
Tack för att du delar med dig av din upplevelse. Känns bättre när man hör från kvinnor med egna erfarenheter, speciellt då det slutar gott och barnet föds friskt. :)