• Anonym (ts)

Köpa privat, sälja som företag?

Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, men det här var det som stämde mest om jag vill vara anonym. Jag undrar om man får köpa produkter som privatperson och sen sälja det vidare i sitt företag?

Bara som ett exempel säger vi att jag ska starta en leksaksaffär och köper ett gäng nallar med mitt privata kontokort på br för att sen sälja i egen webshop eller på t ex Tradera för företagets räkning. Eller måste man köpa i företagets namn för att det ska räknas till det? Jag tänkte i så fall ha en enskild firma och vill inte göra något som kanske är olagligt, men jag vill ju gärna veta att min idé fungerar innan jag lägger ut en massa pengar på den och gärna prova först att sälja privat och ha en sk hobbyverksamhet.

Någon som vet om man får göra så och förstår hur jag menar? Det här med att förklara saker har aldrig varit min starkaste sida. Flört 

• Svar på tråden Köpa privat, sälja som företag?
  • Anonym

Det är väl självklart att det är företaget som ska köpa in det som du ska sälja i företaget. Du måste ju kunna dra av momsen, det kan du inte som privatperson. Man kan inte bara ha försäljing i ett företag, man måste ha inköp/nedlagda timmar samt omkostnader också.
    Gå en kurs, så du lär dig Glad

• Snigelkott

Jag kan inte med säkerhet svara på huruvida det är olagligt men det är ju en ren förlustaffär för din del då du i så fall inte kan dra av någon moms på ditt lager. Egentligen spelar det ingen roll vilket kort du handlar med, utan frågan är snarare ifall du planerar redovisa inköpet i bokföringen. Handlar du på privatkort så kan du redovisa det som köp med "kassa". Du behöver dock få kvitto med momsen utskriven på. Känner att jag är alldeles för gravidmosig i hjärnan för att kunna förklara ordentligt, men det är en bokföringsteknisk fråga. Jag TROR inte att det är olagligt men nej, du bör verkligen inte göra så ändå. Det är bara att göra det dyrare och svårare för dig själv. Finns gott om bra info om hur sånt här funkar lite här och var på nätet. Skulle rekommendera att du googlar lite. (exempel: redovisat inköp 30:-, du säljer för 100:- och drar då av inköpet och betalar sen in hälften av resten i skatt i runda slängar. Det ger dig en vinst på 35:- Om du inte har nåt inköp att redovisa för att detta är gjort privat betalar du skatt på hela hunden gen och det ger en vinst på 20 när du väl räknat av det privata inköpet. )

• Anonym

Det är ju inget problem att handla och betala med ditt vanliga kontokort, även om du sedan ska sälja det för firmans räkning. Men du kommer ju ändå behöva spara kvittot, och vilja dra av momsen. Och på något vis måste du ju få in transaktionen i firmans bokföring...

• pappapappa12
    Anonym (ts) skrev 2013-03-20 13:13:15 följande:
    Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, men det här var det som stämde mest om jag vill vara anonym. Jag undrar om man får köpa produkter som privatperson och sen sälja det vidare i sitt företag? Bara som ett exempel säger vi att jag ska starta en leksaksaffär och köper ett gäng nallar med mitt privata kontokort på br för att sen sälja i egen webshop eller på t ex Tradera för företagets räkning. Eller måste man köpa i företagets namn för att det ska räknas till det? Jag tänkte i så fall ha en enskild firma och vill inte göra något som kanske är olagligt, men jag vill ju gärna veta att min idé fungerar innan jag lägger ut en massa pengar på den och gärna prova först att sälja privat och ha en sk hobbyverksamhet. Någon som vet om man får göra så och förstår hur jag menar? Det här med att förklara saker har aldrig varit min starkaste sida.  

Alltså ett företag måste ju hålla koll på sina produkter, produktflödena. Företaget kan inte sälja en produkt som det inte har. Ska du som privatpersom skänka sakerna till företget då eller? Köper du in som företag får du ju da av momsen så jag förstår inte poängen med att göra som du skriver.
  • Anonym

Alltså, varför startar man en tråd för att sedan inte delta i diskussionen? Om man tycker man har fått den info man vill ha, kan man i alla fall säga tack, tycker jag.

• Fikabröds Kungen
    Anonym (ts) skrev 2013-03-20 13:13:15 följande:
    Hej!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden, men det här var det som stämde mest om jag vill vara anonym. Jag undrar om man får köpa produkter som privatperson och sen sälja det vidare i sitt företag?

Bara som ett exempel säger vi att jag ska starta en leksaksaffär och köper ett gäng nallar med mitt privata kontokort på br för att sen sälja i egen webshop eller på t ex Tradera för företagets räkning. Eller måste man köpa i företagets namn för att det ska räknas till det? Jag tänkte i så fall ha en enskild firma och vill inte göra något som kanske är olagligt, men jag vill ju gärna veta att min idé fungerar innan jag lägger ut en massa pengar på den och gärna prova först att sälja privat och ha en sk hobbyverksamhet.

Någon som vet om man får göra så och förstår hur jag menar? Det här med att förklara saker har aldrig varit min starkaste sida. Flört 

Klart att du kan göra inköpen som privat person och sen sälja produkten till företaget men som flera tidigare har sagt så är momsen bara avdragsgill näringsidkare emellan.

Dock så skrev du att du skulle ha enskild firma och då är det ju du personligen som är företaget så då kan du köpa med ditt "privata" kort och ändå ta in det i bolaget med moms avdrag.  
  • Anonym (ts)

Tack för alla svar!

Jag förstår ju nu hur fel jag tänkte och jag har därför ansökt om en FA-skattesedel.

Så om jag köper en sak på Tradera som privatperson. Får jag  inte sälja den vidare i min firma om jag uppgett en tidigare start för firman än när köpet skedde och även om jag inte betalat någon moms för den?

Om man handlar som privatperson så står ju alltid moms på kvittot så då spelar det väl ingen roll om det är ett köp till firman jag gör med mitt vanliga kort så länge jag bokför köpet och sparar kvittot?

Och bara för att jag har en FA-skattesedel så får jag väl sälja som privatperson också? Om jag vill sälja barnen urväxta kläder t ex?

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-03-22 18:39:26 följande:
    Tack för alla svar!

Jag förstår ju nu hur fel jag tänkte och jag har därför ansökt om en FA-skattesedel.

Så om jag köper en sak på Tradera som privatperson. Får jag  inte sälja den vidare i min firma om jag uppgett en tidigare start för firman än när köpet skedde och även om jag inte betalat någon moms för den?

Om man handlar som privatperson så står ju alltid moms på kvittot så då spelar det väl ingen roll om det är ett köp till firman jag gör med mitt vanliga kort så länge jag bokför köpet och sparar kvittot?

Och bara för att jag har en FA-skattesedel så får jag väl sälja som privatperson också? Om jag vill sälja barnen urväxta kläder t ex?

Ja, du får sälja privata saker. 
    Dock gäller ju regleln med privata saker att man inte får göra vinst på dem (i genomsnitt). 
  • Kjell2

Detta är inte så mycket en fråga om vad du får göra utan mera hur du redovisar och betalar skatt. Har du enskild firma så är i  din privata ekonomi och företagets samma sak. Hur du köper och säljer, med vilket kort, till vem spelar ingen större roll så långe du sköter skatt och bokföring korrekt.

Skulle du få en granskning och det visar sig att du sålt en massa saker med vinst utan att ta upp i bokföring och skatteredovisning kan det bli massa extraskatt och till och med böter.

• MajaVira
    Susanne 456 skrev 2013-03-25 20:54:47 följande:
    Ja men köper du som företag av privatpersoner på Tradera finns det ingen moms som du kan dra.
    Förslår att du börjar som hobbyverksamhet, mer info
    www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206...

Har du ändå fler frågor kring företagande kan du kontakta mig då jag är redovisningskonsult.

Men hobbyverksamhet innebär normalt inte att det drivs med vinstsyfte, vilket TS bevisligen har.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-03-21 13:10:01 följande:
    Alltså, varför startar man en tråd för att sedan inte delta i diskussionen? Om man tycker man har fått den info man vill ha, kan man i alla fall säga tack, tycker jag.
    Beklagar om du inte tycker jag är snabb nog att svara, men jag sitter inte vid datorn 24/7 utan har arbete och familj som behöver min uppmärksamhet också. Och jag hoppas du sett mitt tidigare inlägg där jag tackade för hjälpen. Det brukar jag faktiskt göra. Jag bockade även i att jag ville få mail så fort jag fått svar i tråden så jag skulle kunna se om det hänt något mer, men det verkar inte fungera alla gånger...
    Susanne 456 skrev 2013-03-25 20:54:47 följande:
    Ja men köper du som företag av privatpersoner på Tradera finns det ingen moms som du kan dra.
    Förslår att du börjar som hobbyverksamhet, mer info
    www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206...

Har du ändå fler frågor kring företagande kan du kontakta mig då jag är redovisningskonsult.

Tack för erbjudandet. Jag tror jag har fått svar på det jag behöver veta för tillfället. Nu väntar jag bara på att få påfyllning på lagret så jag kan sätta igång min verksamhet. Men tråden finns ju kvar så jag återkommer om jag kommer på något mer jag undrar! :)
  • BUSYBABES
    MajaVira skrev 2013-03-25 20:59:21 följande:

Men hobbyverksamhet innebär normalt inte att det drivs med vinstsyfte, vilket TS bevisligen har.

Hej, hur kan jag kontakt dig agånde min företåg.
  • MajaVira
    BUSYBABES skrev 2014-10-08 19:11:47 följande:
    Hej, hur kan jag kontakt dig agånde min företåg.
    Du kan läsa på Skatteverkets hemsida. Om du inte förstår vad som står där kan du ringa dem.
Svar på tråden Köpa privat, sälja som företag?