• Sandkvist

    Barnets första klocka

    Hej,

    Jag är en industridesignstudent från Lund och håller på med mitt masterarbete där jag designar klockor.

    Jag söker svar på ett par frågor:


    När gav ni ert barn deras första klocka? Vad var viktigt för er med klockan? Anser ni det viktigt att ert barn kan läsa en klocka? Om ni vet, vilken storlek har/hade klockan?
    Tackar i förväg för svar!

    Kanske är fel forum att posta i, men tyckte det hade lite med pedagogik att göra. 
  • Svar på tråden Barnets första klocka
  • George 1
    Sandkvist skrev 2013-03-20 16:50:17 följande:
    Hej,

    Jag är en industridesignstudent från Lund och håller på med mitt masterarbete där jag designar klockor.

    Jag söker svar på ett par frågor:

    När gav ni ert barn deras första klocka? Vad var viktigt för er med klockan? Anser ni det viktigt att ert barn kan läsa en klocka? Om ni vet, vilken storlek har/hade klockan?
    Tackar i förväg för svar!

    Kanske är fel forum att posta i, men tyckte det hade lite med pedagogik att göra. 
    Jag tycker du skall tala med Yrkesförbundet för urmakare eller kontakta Stefansskolan i Borensberg, urmakrutbildning. 
  • elinaehn

    Det där med första klocka var stort när jag var barn. Men i min dotters generation är det inte på samma sött tror jag. Vad tänker andra?

  • godisrottan

    Jag som lärare tycker att det är viktigt att barnen tidigt får vanlig armbandsklocka. Tyvärr verkar detta glömmas bort idag. Det finns mål i årskurs 3 att alla elever ska kunna avläsa tid och det underlättar om de hemma är vana vid att använda klocka (vilket betyder att även föräldrar bör använda vanlig klocka och inte bara mobilklocka). Det hjälper även barnen att hålla koll på klockan i skolan. Ofta så får inte barnen ha telefonerna ute på rasterna, då är det bra med en vanlig klocka för att hålla koll på tiden. 

    Så jag tycker som sagt att klocka är viktigt och ska börja användas så tidigt som möjligt! Armbanden på klockan får gärna vara roliga (då tycker barnen om dem), men urtavlan tycker jag ska vara ren och tydlig för att det lätt ska gå att läsa av klockan. 

  • assiicamill

    Hej!

    Jag jobbar på en förskola med 4-6 åringar, hos oss fick föräldrar skriva upp saker dom tyckte att deras barn hade intresse för hemma och vad de ville se oss arbeta med under en termin och många föräldrar skrev att deras barn var intresserade av klockan och att de ville att vi skulle arbeta med detta! Vi gjorde det och barnen tyckte att det var väldigt roligt! Vi gjorde egna klockor i papper, jag tycker att det är bra när de kanske inte blir för mycket siffror att hålla koll på i sån liten ålder, kanske 12, 3, 6 och nio, så dom lär sig prick och halv först! kanske gör en rund ifylld prick eller smile gubbe eller tårta uppe vid tolv så att de förstår begreppet hel, samt en halv tårta vid 6 när klockan slår halv! Bara lite tips på idee :)

  • Noran
    När gav ni ert barn deras första klocka?
    Kanske när han var 4, men den använda han inte. När han var 7 fick han en annan som han har på sig ibland. Antar att du menar armbandsur. En väggklocka på rummet fick han tidigare. 
    Vad var viktigt för er med klockan?
    Att barnet gillar den. (Sonens är svart och man kan vrida på ringen som en dykarklockan. Han tycker den är såå cool) 
    Att den är tydlig.
    Att den är analog. Sonen lärde sig först läsa digital klocka eftersom det är det vi har på datorn, spisen osv, men jag vill att han även ska lära sig analog. 
    Att den är lagom stor och sitter bra (vilket den inte är!) 
    Anser ni det viktigt att ert barn kan läsa en klocka?
    Det är en självklarhet
    Om ni vet, vilken storlek har/hade klockan?
    Vet ej, men den är för stor även för mig. 
  • skogsvitter

    Hon är 5 år och har fått en egen klocka på väggen i sovrummet, utöver det har vi visat och pratat en del om klockan och hur man läser av den. Vi har vanliga analoga klockor hemma och har alltid haft, så det är ju inget främmande för henne.

Svar på tråden Barnets första klocka