• Sandkvist

    Barnets första klocka

    Hej,

    Jag är en industridesignstudent från Lund och håller på med mitt masterarbete där jag designar klockor.

    Jag söker svar på ett par frågor:


    När gav ni ert barn deras första klocka? Vad var viktigt för er med klockan? Anser ni det viktigt att ert barn kan läsa en klocka? Om ni vet, vilken storlek har/hade klockan?
    Tackar i förväg för svar!

    Kanske är fel forum att posta i, men tyckte det hade lite med pedagogik att göra. 
  • Svar på tråden Barnets första klocka
  • George 1
    Sandkvist skrev 2013-03-20 16:50:17 följande:
    Hej,

    Jag är en industridesignstudent från Lund och håller på med mitt masterarbete där jag designar klockor.

    Jag söker svar på ett par frågor:

    När gav ni ert barn deras första klocka? Vad var viktigt för er med klockan? Anser ni det viktigt att ert barn kan läsa en klocka? Om ni vet, vilken storlek har/hade klockan?
    Tackar i förväg för svar!

    Kanske är fel forum att posta i, men tyckte det hade lite med pedagogik att göra. 
    Jag tycker du skall tala med Yrkesförbundet för urmakare eller kontakta Stefansskolan i Borensberg, urmakrutbildning. 
  • elinaehn

    Det där med första klocka var stort när jag var barn. Men i min dotters generation är det inte på samma sött tror jag. Vad tänker andra?

  • godisrottan

    Jag som lärare tycker att det är viktigt att barnen tidigt får vanlig armbandsklocka. Tyvärr verkar detta glömmas bort idag. Det finns mål i årskurs 3 att alla elever ska kunna avläsa tid och det underlättar om de hemma är vana vid att använda klocka (vilket betyder att även föräldrar bör använda vanlig klocka och inte bara mobilklocka). Det hjälper även barnen att hålla koll på klockan i skolan. Ofta så får inte barnen ha telefonerna ute på rasterna, då är det bra med en vanlig klocka för att hålla koll på tiden.