• Anonym

Få reda på skatteåterbäringen redan nu?

Ser att folk skriver hur mycket dom får tillbaka på skatten redan nu, men hur går det till? Man börjar väl inte deklarera förrän nu i slutet på mars?

Var inne på skatteverkets hemsida och där stod det att tidigast 21 mars kunde man börja deklarera elektronisk och då få reda på sin skatt. Varför har vissa redan fått reda på det då? Var inne på mitt skattekonto och där står det inget än.. 

• Svar på tråden Få reda på skatteåterbäringen redan nu?
  • Mandelsassa

Logga in på inkomstdeklaration 1 så står de där

• Anonym
    Mandelsassa skrev 2013-03-20 17:26:31 följande:
    Logga in på inkomstdeklaration 1 så står de där
    Hittar inget sånt på mitt skattekonto? Går in på skatteverket.se, sen skattekonto. Men hittar inte inkomstdeklaration 1
  • arkeologitjejen

Välj inte skattekonto utan inkomstdelklaration 1 och logga in på. Står lite längre ner i samma rullgardin.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2013-03-20 17:34:43 följande:
    Välj inte skattekonto utan inkomstdelklaration 1 och logga in på. Står lite längre ner i samma rullgardin.
    Tack! Nu hittade jag
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 17:33:14 följande:
    Hittar inget sånt på mitt skattekonto? Går in på skatteverket.se, sen skattekonto. Men hittar inte inkomstdeklaration 1
    Hur ska pengarna komma in på ditt skattekonto om du inte ens har deklarerat och fått din deklaration godkänd?
  • Anonym

Jag lär va blind, men efter att man har loggat in inkomstdeklaration1, vart står då beloppet? 

• Anonym

Japp med e-legitimation är det bara att logga in =), både jag & maken har precis lämnat in våra deklarationer =)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 19:28:52 följande:
    Jag lär va blind, men efter att man har loggat in inkomstdeklaration1, vart står då beloppet? 
    Du måste trycka där det står skatteuträkning först.   Sen längre ner på sidan vid nr.2 har du en ruta där det står nästa. Där trycker du. NU är du inne där det står om du får betala eller få tillbaka. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 19:31:31 följande:
    Du måste trycka där det står skatteuträkning först.   Sen längre ner på sidan vid nr.2 har du en ruta där det står nästa. Där trycker du. NU är du inne där det står om du får betala eller få tillbaka. 
    åh, tack!:) 
  • sär skriven

Men PHEW.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2013-03-20 19:17:52 följande:
    Varsågod! Hoppas du fick bra nyheter.

Jag hittar inte det! hittar inkomsdeklaration men där står inget om vad jag ska få tillbaka?
  • arkeologitjejen
    Anonym skrev 2013-03-20 20:14:51 följande:

Jag hittar inte det! hittar inkomsdeklaration men där står inget om vad jag ska få tillbaka?
    Väl inne på inkomstdeklaration så tittar du högst upp på sidan. Där kan du välja "Skatteuträkning" och där ser du vad du får tillbaka eller måste betala. Det är samma siffror som står på din deklaration när du får hem den. Tänk på att om du haft jämkning på skatten så syns inte alltid dina avdrag varvid du kan få en mindre chock när det gäller kvarskatt.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Anonym
    arkeologitjejen skrev 2013-03-20 21:28:27 följande:
    Väl inne på inkomstdeklaration så tittar du högst upp på sidan. Där kan du välja "Skatteuträkning" och där ser du vad du får tillbaka eller måste betala. Det är samma siffror som står på din deklaration när du får hem den. Tänk på att om du haft jämkning på skatten så syns inte alltid dina avdrag varvid du kan få en mindre chock när det gäller kvarskatt.
    Avdragen syns aldrig, vare sig man jämkar eller ej, de fyller man i själv, skatteverket vet inte vilka avdrag man tänker göra. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-20 22:06:35 följande:
    Avdragen syns aldrig, vare sig man jämkar eller ej, de fyller man i själv, skatteverket vet inte vilka avdrag man tänker göra. 

så jag som har ett billån men skyhög ränta kan ta upp det? tyckte jag fick ett brev där de skrev vad de skickat med till skv...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-21 07:33:23 följande:

så jag som har ett billån men skyhög ränta kan ta upp det? tyckte jag fick ett brev där de skrev vad de skickat med till skv...
    Ränteavdrag är med, men andra avdrag som Skatteverket inte vet om, t ex reseavdrag är inte med. Var lite otydlig, sorry Glad

Jämkar gör man om man vet med sig att man ska betala mer skatt eller mindre skatt än vad som arbetsgivaren kommer att dra från lönen. men det är inget som påverkar deklarationen, så till vida att det finns med på någon uträkning på deklarationen. Så jämkar man för att man har mkt avdrag som det inte skickas kontrolluppgift på till Skatteverket, t ex resor, så måste man ta upp det i deklarationen, annars görs inga avdrag.
Svar på tråden Få reda på skatteåterbäringen redan nu?