Toalett träning
Men alltså var han blöjfri sedan i somras? Och nu helt plötsligt vill han inte? Då skulle jag ta tag i orsaken för det måste ju finnas en anledning till att han plötsligt vägrar? Hur gör de på förskolan? Låter ju som att något måste ha hänt där!
Jag upptäckte en gång att min dotter hade fått sitta jättelänge på toaletten utan att någon hörde henne, hon hade blivit extremt ledsen och rädd (hon hade bajsat och behövde hjälp) och jag kom just i denna vevan. Det var helt omöjligt att höra henne skrika inne på toaletten och ingen i personalen hade fattat att hon var där. De har klockor som barnen ringer på men denna gång var den trasig tydligen. Kom in på toaletten och såg dottern sitta helt förstörd och väldigt uppskärrad. Vi bearbetade denna händelse tillsammans och det gick bra sen, vi pratade med personalen och de vidtog fler säkerhetsåtgärder så att det inte skulle kunna hända igen osv. Men det kan ju vara något liknande "traumatiskt" som hänt för er? Det var ju bara tur för vår del att jag skulle hämta just där och då när hon satt där inne, annars kanske jag aldrig hade lyckats fått reda på vad som eg hände!
Det är såklart inte rätt med tvång, men jag tycker absolut inte att ni ska falla tillbaka till blöjanvändning heller. Att vänta ut är inte fel, men att bli irriterad är såklart inte bra utan kan ju tvärtom förstärka hans problem. Var istället förstående och prata med honom, försök få fram varför och vad som hänt.