• Amidina

Toalett träning

Centifolia skrev 2013-03-21 09:56:54 följande:
    Enligt förskolan har inger hänt utan det skedde gradvis tills han helt slutade gå på toaletten. Vilket även skedde hemma. Så det känns som han bara tog en annan vändning. Enligt sonen vill han vara liten och ha blöja. Men mer förklaring än så får vi inte.
    Det är inte så att han saknar uppmärksamheten som kommer vid blöjbyten?
    Jag hade nog pratat lite med honom om varför han vill vara liten igen och förklarat varför han inte kan ha blöja längre. Sen hade det varit vanliga kallingar på och att han får säga till när han behöver gå, så hänger man med och tar en liten stund vid pottan då.  
  • Amidina
    Centifolia skrev 2013-03-21 11:58:58 följande:
    Kan inte direkt säga att han får uppmärksamhet vid blöjbyte. Varken han eller lillebror.
    Vi bara byter snabbt och inte gullar eller så. Men barn kanske ser det som uppmärksamhet ändå. Har försökt sitta med honom på toaletten och läsa och prata men det funkar inte. Han säger bara att han inte vill. Så tror mer på att han är rädd för något isf
    Fast det blir ju ändå speciellt, såvida det inte förekommer våld eller förnedring. Man är ensam med mamma/pappa för en liten stund och man står i fokus även om det inte gullas.

Försök lirka fram varför han inte vill, lite mer än att han bara "vill vara liten".
    Försök att inte göra det till en så stor grej att gå på toaletten, det är något alla gör, både människor och djur.
    Jag hade nog bara hållt ett öga på honom under dagen och sagt till när jag själv behöver gå att "Oh, nu var jag kissig, är du också det?".
    Skulle en olycka vara framme så se till att han vet hur man hanterar det, att han får hämta nya kallingar/byxor själv, lägga de gamla till tvätten eller kanske till och med "handtvätta" dem!
    Min kusin gjorde så med sin tös och det funkade kanon, om inte annat för att hon tröttnade på att det tog längre tid att göra allt det än att bara gå på toa.. :P 
Svar på tråden Toalett träning