• Caroline 478

    hur få igenom resultat av utredning

    Hej!


    Jag undrar helt enkelt- hur gör man på bästa sätt för att få igenom det som utredningar i skolan visat nämligen behov av logopedträning?
    Min ena son är diagnosticerad med APD- och har såväl psykologutredning, logopedutredning samt läkarutlåtande på hörselenheten- som alla säger att sonen ska ha logopedträning. Någon skolan förvägrat honom och oss sedan ett par år tillbaka.
    Först med hänvisning om att stadsdelen inte hade någon logoped anställd- och sedan nu när det finns en- på 40%- att denna enbart gör utredningar och ingen träning.

    Vi har fått råd att gå till skolförvaltningen och deras advokat, anmäla till skolverket osv.
    Problemet är ju att allt sådant tar tid- funderar på att anlita logoped privat och sedan fakturera skolan- om det finns någon lagstadgad skyldighet så vi kan påbörja det här omgående.
    Vår andra son har också utredning som visar logopedträningsbehov utifrån en utredning av en logoped med en dyslexiutredning- som också förvägras.
    Ska man verkligen behöva flytta?
    Hälsningar
    Caroline

  • Svar på tråden hur få igenom resultat av utredning
  • Fråga logopeden

    Hej Caroline, 

    Det låter ju hemskt. Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i resten av landet. Här i Stockholm är det inte skolan som står för logopedträningen, så problemet uppstår inte här. Det skolan inte kan göra något åt är att det råder en stor brist på logopeder över hela landet. De skulle kunna ge dina barn träning med specialpedagog, men det är så klart svårt att erbjuda hjälp av en logoped som inte finns. Det kan inte ens skolverket hjälpa till med. Jag tycker att du ska lista precis den hjälpen dina barn behöver och försöka få den träningen av någon annan än en logoped. Skolan är ju också skyldig att anpassa skolan så att dina barn klarar sig så bra de kan och det kan innebära extrahjälp hos specialpedagog, längre skrivtid, möjlighet till muntliga prov, ljudböcker (om det behövs), hjälpmedelsprogram på dator (som stavningshjälpmedel och upplästa texter). Har du fått information om den typen av hjälp från skolan?

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 

Svar på tråden hur få igenom resultat av utredning