• BuoBä

Missfall. Vad händer sen?

Jag var med om samma sak förra året och det suger verkligen! Alla förhoppningar upp med plusset, och sen poff så var det roliga slut... Känner med dig!

Jag blev skrapad så jag vet inte hur blödningen kan tänkas bli. Jag tyckte det kändes bäst för då var det klart sen. Annars blev jag erbjuden "abortpiller". Lindrigast för kroppen är såklart om det får sköta sig själv, men det kan ta veckor innan blödningen kommer igång och just då klarade jag inte av den tanken. Skulle det hända igen skulle jag nog faktiskt avvakta ett par veckor i alla fall och se vad som händer. 

Det är normalt att första mensen dröjer lite extra efter att missfallet "är klart". För mig tog det cirka 6 veckor efter skrapningen. Man måste vänta en extra mens innan man kan starta en ny IVF-behandling, för att alla hormoner ska gå ut kroppen. Se till att du blir uppföljd efter 1a mensen så att alla rester verkligen har kommit ut! 

• BuoBä

Nej, man måste blöda klart och sen få mens 2 gånger. Min klinik hade dessutom semesterstängt i 5 veckor så jag fick inte börja ny behandling direkt när det var möjligt utan fick vänta ännu längre. Inte kul när man är otålig...

• BuoBä

Jag tror det tar den tid det tar, oavsett vad man gör. Vill du träna eller ha sex så gör det, men ta inte i så du kräks bara för att eventuellt påskynda blödningen. Det är en stor påkänning för kroppen med alla hormoner hit och dit så var snäll mot den.

• BuoBä

Jag fick min MA efter vår första IVF 2012. Nu, tre år och ytterligare 8 insättningar senare, så är jag gravid i v25. Luttrade som vi är har vi fortfarande lite svårt att tro på det, men det ser faktiskt ut som att det blir ett barn till slut.

Alla försöken emellan har jag fått minus, så inga fler missfall i alla fall.

Det finns ingen direkt anledning till att det har varit så svårt för oss. Läkarna säger att vi bara haft otur.

Svar på tråden Missfall. Vad händer sen?