• Harvey

Kan man se om bebis har DS på UL?

Tänkte på en sak..

Vi valde att inte göra ett kub-test av flera olika anledningar, och jag är egentligen inte särskillt orolig över att bebis har DS, isf är jag mer orolig att hon har någon annan sjukdom eller inte mår bra ...

Men tänkte höra med er, skulle det synts på RUL ifall hon skulle ha någon avikande sjukdom så som DS?

Vad kan dom egentligen se på RUL och vad är det dom letar efter? 
    Nu sa BM att hon såg så frisk och fin ut men tänkte höra med er ändå, av ren nyfikenhet.

Någon med koll?

Kram  

• Svar på tråden Kan man se om bebis har DS på UL?
  • Masken84

Barn med ds brukar ofta ha hjärt fel!

På RUL så mäter de huvud, lårben och kollar organen på fostret. För att kunna fast ställa bf. De kan nog se mer än vad man vet. Jo sen kön.

• aj 378

Undrar jag med! Gjorde rul igår och det var en frisk bebis sa hon men.. Gjorde kub och fick låg risk men är myfiken ändå!

• giggle

Sen har de litet eller avsaknad av näsben på nåt vis sa min UL-läkare

• Harvey

okej, men ingen som vet ifall dom ser sjukdommar, typ att den har ds, tarmarna utanför naveln, osv osv.. ?

Finns ju oändligt mycket som skulle kunna vara fel, och förstår ju att många saker inte alls kan synas med UL, men mycket borde dom ju ändå kunna se tänker jag, och isf borde väl jag som förälder fått veta det?

• Masken84

Barnet är så litet och så bra sikt är det inte på den där skärmen men självklar om de skulle se något avvikande så skulle de säga något!

• aj 378

Hon som gjorde mitt ul var jättenoga när hon kollade på inte organ, ryggrad, hjärtat och hjärnan så hoppas att hon hade upptäckt något isåfall. Hon mätte även olika delar som lårben, huvud

• Hannathu

Harvey skrev 2013-03-21 15:47:12 följande:
    okej, men ingen som vet ifall dom ser sjukdommar, typ att den har ds, tarmarna utanför naveln, osv osv.. ?

Finns ju oändligt mycket som skulle kunna vara fel, och förstår ju att många saker inte alls kan synas med UL, men mycket borde dom ju ändå kunna se tänker jag, och isf borde väl jag som förälder fått veta det?

Om tarmarna är på utsidan ser de det oftast - om det inte är väldigt lite

De ser även om det finns innehåll i magsäck och tarmar (fostervatten som barnet svalt)

De kollar så hjärtat sitter där det ska och om det har alla kamrarna och att aorta ser bra ut att ansiktsbenen ser OK ut och så vidare - de kolla massor helt enkelt

• Harvey

Får utgå från att hon mår bra och är frisk Hjärta

Men fick bara en känsla av att jag skulle vilja veta innan om hon inte skulle vara det, ex om hon skulle ha DS så att jag kan ställa mig in på det och inte få det som ett slag i ansiktet när hon är här..

Är i v 30+4 idag och har börjat oroa mig lite för massa saker som jag inte alls tänkt på innan, men det är väl normalt antar jag.. En naturlig del i omställningen att man snart är mamma.

Tack för svaren iaf Glad 

• gutetösen

Nej man kan inte se om ett barn har ds vid rul. Har själv fått en flicka med ds, hjärtfel och små lungor som dog vid förlossningen. Inte pga hjärtfelet utan pga de små lungorna. Hjärtfelet var sådant som inte syntes om man inte kom i "rätt vinkel". Inget av dessa inre fel syntes på ultraljudet. Att hon hade ds syntes inte heller. Måste till fostervattensprov för att få svar på ds och andra syndrom.

• giggle

Usch vilken hemsk upplevelse att förlora ett barn så!!

Hade du gjort kubtestet då?

• Harvey
    gutetösen skrev 2013-03-28 08:38:02 följande:
    Nej man kan inte se om ett barn har ds vid rul. Har själv fått en flicka med ds, hjärtfel och små lungor som dog vid förlossningen. Inte pga hjärtfelet utan pga de små lungorna. Hjärtfelet var sådant som inte syntes om man inte kom i "rätt vinkel". Inget av dessa inre fel syntes på ultraljudet. Att hon hade ds syntes inte heller. Måste till fostervattensprov för att få svar på ds och andra syndrom.
    Fy! Jag beklagar verkligen! Gråter{#emotions_dlg.flower}
    Önskar dig all lycka i framtiden! 

och tack för svaret iaf..  
  • Kampan

Tyvärr ser dom inte allt på RUL även om man tror dom kan se det mesta. På min son kunde man tex inte se att han hade diafragmabråck men som tur var gjorde vi ett extra 3d-ultrljud. Det visade att något var fel men det var först i v.29 vi fick korrekt diagnos. Barnet hade hål i muskeln som skiljer buk från bröstkorg vilket gör att bukorgan åker upp i bröstkorgen och hämmar lungorna. Jag vet att man upptäcker ungefär hälften av dessa barn med ultraljud. Sonen mår idag bra. Pigg och glad 2-åring.

• gutetösen
    giggle skrev 2013-03-28 09:14:52 följande:
    Usch vilken hemsk upplevelse att förlora ett barn så!!

Hade du gjort kubtestet då?

Nej vi fick inte göra kub-test eller något annat test då jag inte var 35 år vid befruktningen, "bara" 34 år och 10 månader! Bm upplyste oss inte heller om att vi hade kunnat få test gjorda om vi valt att betala för det! Trots att jag tog upp min oror om bla ds med henne!! Så gissa om min ilska har riktats mot henne!! Jag skulle väl ha stått på mig mer, men jag förlitade mig på det hon sa, lätt att vara efterklok nu.. nu är jag snart 36 så blir det någon mer graviditet så får jag ju testerna utan snack, men hade ju gärna varit utan denna upplevelse..
  • giggle

Men herre gud!! Jag förstår verkligen din irritation. Det är egentligen inte acceptabelt att set fungerar olika på olika orter i Sverige. I Sthlm så får ju alla som vill göra det. Oavsett om man är 22 eller 40. Jag är 33 och fick göra KUB:en utan diskussion, jag råddes till det dessutom.
    Hoppas att du får en frisk bebis som du får behålla snart!

• popcornplaya

Lite gammal tråd men jag svarar ändå :)

Jag har en dotter med ds och gjorde till och med ett ul dagen innan hon föddes och allt såg jättebra ut :) det går inte att se ds på ul.

Svar på tråden Kan man se om bebis har DS på UL?