• Jose

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Pandamamma79 skrev 2013-03-21 21:15:46 följande:
    Ok, börjar förstå att du inte klarar korvkanter...

Jag hyvlar bort nästan hela osten. Tycker att kanten och i alla fall 1 cm ska bort från alla kanter och ändå smakar det ostkant...även på mjuk hushållsost. Gissa hur mycket som blir över på en brie...

Så jag ska inte klaga på dig som har samma grej för korv. Det är alltså i smaken det sitter...
    Men åh vad jag blev glad av att läsa detta. Hur ofta får du kommentarer som "Det finns ingen kant" - jag håller med dig. Ostkant smakar så jäkla illa!!!!! Jag har aldrig träffat någon annan som tycker som jag ;)
  • Jose
    KimPossible skrev 2013-03-21 23:44:59 följande:
    Fast när det gäller ost är det ju en annan sak än med korv. Där finns ju faktiskt ett skal, nämligen en vaxad yta som är till för att skydda osten. Denna hyvlar man så klart bort, eftersom det är just vax och inte ost.
    Nu tror jag inte du tillhör skaran som inte gillar ost"kant". Jag är medveten om att det finns en vaxad kant, men den i sin tur sätter smak på ostens (egna) kant... 
  • Jose
    KimPossible skrev 2013-03-22 00:00:15 följande:
    Alltså, jag går under öknamnet "råttan" här hemma, jag älskar ost av alla de slag, så är bara vaxet borta äter jag allt. Tycker inte att jag känner av någon smak från vaxet heller, och då är jag petig med smak.
    Hahaha vad härligt!!
    Tänk att det kan vara så olika? Jag kan knappt äta sidorna på osten - och de har ju inte varit i kontakt med någon vax. Likadant ovansidan. Jag känner "kantsmaken" jättetydligt! 
Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?