Inlägg från: Solrosens |Visa alla inlägg
  • Solrosens

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Ni som kastar era korv ändar snälla gör inte det! Ta dem med er och kasta i en park eller liknande, våra stackars hungriga fåglar behöver maten väldigt mycket nu när de är utmärglade efter den hård, kalla och långa vintern! Gör så med all överbliven mat! Snälla ni!!

• Solrosens
    taquine skrev 2013-03-22 14:31:39 följande:
    Ja så klart + allt gammalt bröd!

Tack fina du, jag ger ALLT i matväg till våra fåglar, klarar inte att kasta något! Tex igår såg jag att vi hade kvar 8 ägg och bäst före datumet var igår. Då kokade jag upp äggen, skalade dem och gav till fåglarna i parken + lite skinka som ingen ville äta! Det blev en svärm men jag hjälpte minst tio fåglar att sova med lite mat i magen i alla fall!!! Samma med leftovers som igen ätit upp. Skalar jag morötter så samlar jag ihop skalet och ändena + någon mindre hel morot och ger till kaninerna nu när allt ligger under snö :(
  • Solrosens
    Anonym skrev 2013-03-22 14:41:52 följande:
    Hoppas du är på riktigt 

Råkade komma åt anonymsknappen i tidigare inlägg. Ja det är en självklarhet i min familj. Min far gjorde och gör likadant. Varje dag efter lunch samlar jag på alla rester från tallrikarna och ger till fåglarna på morgonen. Sedan köper det där billigare nästan utgångna brödet i affärerna bara för att ge fåglarna. Våra intelligenta kråkfåglar känner igen mig och väntar redan i träden på mig och följer ibland efter :) Älskar fåglar. De små får nötter, talgbollar och solrosfrön. Även koltrasten får lite på maken bla silrosfrön, musli och havregryn samt russin! Så snälla hjälp till det är nu inte långt kvar till maj då det blir lättare för dem att hitta mat. Men just nu behöver de din hjälp allra mest efter den långa vintern, de är utsvultna även måsarna :(
  • Solrosens
    Viktoria123 skrev 2013-03-22 15:41:26 följande:
    Solrosens Jag kastade ut morötter till kaninerna här i Skåne förra vintern (nedanför balkongen där jag vet att de bor några), de låg kvar i veckor. Va minsann ingen som åt dem. Så trodde inte vildkaninerna käka morötter..?

Anonymknappen igen suck! Oj! Var de kanske rädda? Mina går åt direkt! Speciellt om man lägger ut på kvällen när det är mörkare, då brukar de komma fram. Även äppelskal går åt och det bäste de vet vitKÅL! De äter så de slukar den på bara någon minut,
  • Solrosens
    Bok skrev 2013-03-22 15:42:43 följande:
    Ge inte gammalt bröd åt fåglar; eller inte bröd alls. Bröd innehåller i allmänhet ingenting som fåglar behöver, eller mår bra av. (Ibland ser man folk slänga ut helt gröna och mögliga brödbitar. Skulle de äta det själva? Knappast, och det är inte heller bra för fåglarna.) www.svd.se/nyheter/inrikes/brod-daligt-for-fa... Annan mat är bra.

Gammalt och mögligt bröd ska man INTE GE, ej heller möglig mat. Torrt bröd går utmärkt att ge till måsar och kråkor de mättar lika mycket som för oss, speciellt om där är fiber i. MEN våra småfåglar behöver mer fettrik mat så till dem ger jag solrosfrö, nötter och talgbollar!
  • Solrosens
    Jegra skrev 2013-03-22 21:57:32 följande:
    Kaniner ska inte äta så mkt vitkål för att det är gasbildande och de kan dö om de äter för mycket. Får de för mycket gas i tarmarna så kan de stanna av=ingen bra idé att ge dem överbliven vitkål ;)

Jegra skrev 2013-03-22 21:57:32 följande:
    Kaniner ska inte äta så mkt vitkål för att det är gasbildande och de kan dö om de äter för mycket. Får de för mycket gas i tarmarna så kan de stanna av=ingen bra idé att ge dem överbliven vitkål ;)

På landet gav de ju vitkål till kaninerna, inte ofta men då och då!
Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?