• linusida01

Vad tjänar du som ssk på vårdcentral?

Hej alla!
    Jag undrar vad en grundutbildad sjuksköterska tjänar i månaden på vårdcentral. Jag har fått ett erbjudande om anställning med 27000 kr i grundlön. Jag har varit färdig ssk i ca fyra år och har sedan dess jobbat på en akutvårdsavdelning på ett halvstort lasarett. Är 27000 kr/mån. rimligt???  
    Tack snälla för svar! 

• Svar på tråden Vad tjänar du som ssk på vårdcentral?
  • Sykepleie

Ja, med tanke på vad landstingen ger så är väl 27 000 - 30 000kr rimligt för ssk på vårdcentral utan någon vub.

• linusida01

Jag kan tillägga att jag har 24500 idag + ca 2500 kr ob /mån. Så det blir ingen direkt löneökning att byta jobb.
    Känns tilltalande att slippa jobba obekväma tider men vill inte heller gå in med för låg lön. 
    Hmmm 

• Sykepleie
    linusida01 skrev 2013-03-21 19:23:34 följande:
    Jag kan tillägga att jag har 24500 idag + ca 2500 kr ob /mån. Så det blir ingen direkt löneökning att byta jobb.
    Känns tilltalande att slippa jobba obekväma tider men vill inte heller gå in med för låg lön. 
    Hmmm 

Kräv 30 000kr så kanske ni kan enas på 28 - 28 500...
  • linusida01
    Sykepleie skrev 2013-03-21 19:26:34 följande:

Sykepleie skrev 2013-03-21 19:26:34 följande:

Det dumma är att jag sa att jag vill minst ha 27000 på intervjun och de köpte det direkt. Nu är jag erbjuden jobbet och jag vet inte om det är läge att ändra mig till 30000 nu. Men jag håller med dig. Jag är ju inte heller beroende av att få jobbet om det skulle gå åt skogen. Tack för svaret :)

Någon mer som jobbar på VC som kan berätta vad som är rimligt???

• Sykepleie
    linusida01 skrev 2013-03-21 19:36:36 följande:
    Det dumma är att jag sa att jag vill minst ha 27000 på intervjun och de köpte det direkt. Nu är jag erbjuden jobbet och jag vet inte om det är läge att ändra mig till 30000 nu. Men jag håller med dig. Jag är ju inte heller beroende av att få jobbet om det skulle gå åt skogen. Tack för svaret :)

Någon mer som jobbar på VC som kan berätta vad som är rimligt???

Fast 27 000 är ju ne häjning mot vad du har idag och meningen med att byta jobb är ju att höja sig
  • Scrubs81

Har du pratat med den förtroendevalda på arbetsplatsen? Där kan du få info om löneläget.
    Är det en vårdcentral inom primärvården eller är den privat?
    Du ändrar inte din lön men du kanske vinner mkt annat, som bättre hälsa tex.

• solenskiner

Det är en jättebra lön om du inte har vub! Jag är sjuksköterska och tjänar efter 3 år i yrket 22500 kr/mån.

• Eisa

En distriktssköterska på vårdcentral tjänar 27-30 000 så det är ju helt osannolikt bra att du som grundutbildad fått 27 000

• Ella S

Med din erferenhet tycker jag att du borde begära minst 30 000! Vårdcentraler ligger generellt högre i lönesättningen än sjukhusen. Lycka till!

• fjonkelina
    solenskiner skrev 2013-03-23 06:21:40 följande:
    Det är en jättebra lön om du inte har vub! Jag är sjuksköterska och tjänar efter 3 år i yrket 22500 kr/mån.
    Men det var lågt. Samma lön som jag har och då är jag skötare. Trodde verkligen att ni låg högre. Dags för uppror mot era låga löner!
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Ella S
    fjonkelina skrev 2013-03-23 09:03:46 följande:
    Men det var lågt. Samma lön som jag har och då är jag skötare. Trodde verkligen att ni låg högre. Dags för uppror mot era låga löner!
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................

fjonkelina skrev 2013-03-23 09:03:46 följande:

Ja, dags att sluta jämföra löner med landstingets! ALLA löner är bra jämfört med landstinget... Bättre att jämföra med andra yrkeskategorier som har motsvarande utbildningsnivå, ansvar, obekväma tider, stressig arbetsmiljö etc..... Då kanske vi inser vilka skämt till arbetsgivare landstingen är.
  • Sykepleie

Eisa: Det är väl inte osannligt att en grundutbildad får 27 000 på vårdcentral. Snarare kast att en dsk ska ha 27 000kr. Vet vårdcentralen uppe i norr som erbjuder minst 28 000kr för grundutbildad nyutexad sjuksköterska eftersom det är sådan brist.

• Sykepleie

fjonkelina: Missat upproret som är blands studenter och även de som redan jobbar?

• fjonkelina
    Sykepleie skrev 2013-03-23 11:55:11 följande:
    fjonkelina: Missat upproret som är blands studenter och även de som redan jobbar?
    Nej det har jag inte men det händer ju inte mycket med det heller. Ingen som tycks lyssna.
  • Sykepleie

fjonkelina: Då har du missat mycket de senaste dagarna och senaste dygnet.

• linusida01

Tack för alla kommentarer!
    Det är arbetstiden som ändå avgör i detta fallet. Lönen är inte jättehög men den är nog inte orimligt låg heller.
    Det är ingen privat VC. Att slippa jobba Jul, nyår, midsommar etc. helger, nätter och kvällar sliter på mig och på min familj. Jobb med med dessa arbetstider växer inte på träd för en ssk.
    Ha en fortsatt skön helg på er!

• Elin 885

är inte ssk själv men har en vän som är det, hon tjänar 35.000kr i månaden exl. ob.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Sykepleie

Elin 885: Vart jobbar din vän?

• Maria222

Jag hade vart nöjd med 27000 kr eftersom du dessutom får mycket bättre arbetstider! Det är underbart att slippa kvällar och helger och kunna fira högtidsdagar med familjen.

• Like holiday

Jag arbetar på vårdcentral i Västra Götaland. Distriktssköterskorna som arbetar hos mig har mycket lång erfarenhet, dvs 20-30 år. De ligger runt 30 000 - 31 000 kr i månadslön. Tycker att 27 000 kr som ssk med 4 års erfarenhet är rimligt, men du kan ju alltid ge ett motbud på 28 000 kr så kanske du får 27 500.

Svar på tråden Vad tjänar du som ssk på vårdcentral?