• TessTess93

Sjukt förstoppad!!

Jag är gravid i vecka 32 och jag är sjukt förstoppad.. Jag har inte kunnat få ut något sedan i söndags!! Jag är sjukt bajsnödig men det har blivit som en propp Så det spelar ingen roll hur länge jag sitter på toaletten det vill ändå inte komma ut.. Och nu har det gått så långt att jag är så sjukt rädd för att det ska göra ont... Jag har försökt pilla ut med fingrarna men det är för hårt.. Och jag har testat att äta typ kiwi och dricka kaffe och mycket vatten men det hjälper inte då de är som en propp.. Är det någon som har tips på vad jag kan göra?? Jag kan inte sova för att jag känner mig så bajsnödig och det känns som att jag ska bajsa ner mig även om det inte kommer ut något.., Jag har försökt ligga helt avslappnad på golvet och sett om det kom ut något men det gjorde det inte.. Jag kräks hellre än att ha det såhär.. Magen krampar som fan!! Jag skriver från telefonen så ser det konstigt så är det därför.. Hoppas ni förstår vad jag skrivit och kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Sjukt förstoppad!!
  • Philippa
    TessTess93 skrev 2013-03-22 02:57:02 följande:
    Vad menar du med vart den sitter? :)

Vart i tarmen förstoppningen sitter.... Sitter det högt behöver du laxermedel från munnen.... sitter det långt ned behöver du från rumpan...

Prata med apotekspersonalen! 
  • Anonym (abc)

Majs, ärtsoppa, katrinplommondryck.
    Det finns ett naturmedel som heter Frukt & Fiber (tror jag) - finns både på apotek och i hälsokosthandeln.

• PiffigaPedagogen

Ett tips som jag fick när jag var gravid var att sätta upp benen på en pall medan du sitter på toaletten. Då går det mycket lättare!
    Vet inte om det fungerar nu när ditt verkar ha gått så långt!ä, men testa det! Om inte annat så kanske det kan hjälpa dig framöver när du fått ut proppen!

• Psygodis

Hoppas att du får ordning på magen, kan rekommendera att alltid dricka mycket vatten. Det håller igång hela tarmsystemtet. 

• Anonym (puh!!)

Hej och jag lider med dig

Jag hade det likadant fast mitt kom mkt tidigare och varade fram till födseln. Jag testade allt som folk sa , fibrer, katrinplommon, vatten, linfrö, psyllisfrön  rubbet, även laktulos och INGET hjälpte, inte ens laktulosen som annars är vansinnigt bra. Jag fick ett bulkmedel utskrivet på recept (kommer inte ihåg men typ moktalole el nåt sånt) helt ofarligt och inte beroende framkallande och fick ta detta pulver i vatten 3 ggr per dag + psyllisfrö då fick jag ialla fall använda toan regelbundet. Fy fasiken va jobbigt det var, man blir liksom fixerad av detta. Men pröva detta medel helt klart det bästa! 

• Anonym (anna)
    Anonym (puh!!) skrev 2013-03-22 10:51:18 följande:
    Hej och jag lider med dig

Jag hade det likadant fast mitt kom mkt tidigare och varade fram till födseln. Jag testade allt som folk sa , fibrer, katrinplommon, vatten, linfrö, psyllisfrön  rubbet, även laktulos och INGET hjälpte, inte ens laktulosen som annars är vansinnigt bra. Jag fick ett bulkmedel utskrivet på recept (kommer inte ihåg men typ moktalole el nåt sånt) helt ofarligt och inte beroende framkallande och fick ta detta pulver i vatten 3 ggr per dag + psyllisfrö då fick jag ialla fall använda toan regelbundet. Fy fasiken va jobbigt det var, man blir liksom fixerad av detta. Men pröva detta medel helt klart det bästa! 
    Movicol heter det. Väldigt bra laxermedel som är skonsamt för magen. Min 3-åring har fått det utskrivet för sina magproblem och jag själv drack det under hela min graviditet. Men när inget annat hjälper så är klyx räddningen i nöden. Klyx (lavemang) finns att köpa på apoteket och spolar ut allt. När det är riktigt illa för mig så tar jag 4 påsar movicol och väntar fyra timmar innan jag tar ett klyx. Då släpper stoppet uppifrån och ner så att säga.

• Anonym (puh!!)

Moxalole hette det!!! Fråga efter det

• TessTess93

Efter att jag druckit kaffe till frukosten imorse så släppte det.. tack o lov!! men fasen de va ju inte skönt precis..

men nu ska jag vara extra noga med vad jag äter..

jag går hellre på toa flera gånger om dagen än att vara förstoppad..

Tack så jätte mycket för alla tips!

• TessTess93

HELVETE det kom tillbaka!! Jag som trodde att det släppte imorse..

• TessTess93

Ja jag får ta en tur till apoteket imorgon och hoppas att det har öppet..

• Prissan

Testa det här. Hittade på nätet. Hur bra som helst.

1,5 l vatten 1 pkt fikon 1 pkt katrinplommon 1 pkt russin 1,25 dl linfrö 1,5 dl vetekli

Kör i mixern och låt stå över natten på spisen med lock på

Tillsätt 1,5 dl vetekli och koka i 10 min

Lägg 2 msk på till exempel  flingor

Kan förvaras i kylskåp och frysas

• Erica80

Jag var grymt förstoppad ofta efter min andra graviditet.

Testade det mesta o lyckades bäst med Dulcolax. Finns som supp och tabletter.

Min kompis kallar dom för magsjuketabletter. Grymt bra!

Supparna verkar efter en liten stund o funkar om man har en klump längst ner. Tabletterna är bättre om man är förstoppad längre upp, dom tar runt 6 timmar innan dom verkar

Bästa jag har testat.

Dom är receptfria men läs om dom på fass.se

• Anonym

Gå till apoteket direkt imorgon, alltid bra att ha något hemma (även om det skulle ha släppt, för andra eventualiteter). Det låter sjukt jobbigt, hoppas du hittar något som hjälper.

• TessTess93

Nu har jag varit på apoteket och köpt microlax..

• TessTess93

Jag behövde inte använda microlax..
    Jag har ätit sjukt mycket kiwi i helgen så det släppte ändå...

Svar på tråden Sjukt förstoppad!!