• syster yster

Island

Planerar en födelsedagspresent och det är en resa till island. Någon som varit där? Vilka ska man åka med? Vad kostar det ungefär och vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Island
  • evaoregon

Vi var där för några år sedan och köpte inte någon paketresa.  Det är enkelt att fixa flygbiljetter, hyra bil och ordna med hotell själv.  Vi flög med Icelandair, hyrde en lägenhet i centrala Reykjavik och bilade runt till diverse sevärdheter.  Om man är flera personer tror jag att det blir betydligt billigare att hyra bil än att åka på arrangerad bussresa.  Vi hade två barn med oss så vi ville ta allt i vår egen takt.  

Vi upplevde maten som dyr så vi valde att köpa en del mat i livsmedelsbutikerna och äta i vår lägenhet istället för att äta alla måltider på restaurang.  Trevliga människor, oehört vacker natur och ett land som jag gärna åker tillbaka till!  Glad

• MaryEllen

Vi var på Island förra sommaren. Jag tror vi betalade ca 15.000 kr för en vecka med flyg + hotell (2 pers). Då bodde vi på ett lite finare hotell, det finns billigare alternativ. Vi flög med SAS, men jag tror att SAS och Iceland Air har ungefär liknande priser.

Vi bodde i Reykjavik, där i princip allt finns på gångavstånd (om man inte har svårt att gå av någon anledning). Tidigare har Island varit känt som ett ganska dyrt land, men det har ändrats efter den ekonomiska krisen. Jag, som är bosatt i Sverige, upplevde det som förhållandevis billigt att äta ute, även på lite "lyxigare" ställen. Har tyvärr inga prisexempel såhär i huvudet.

Vi gjorde en hel del arrangerade dagsutflykter med Reykjavik Excursions  (www.re.is). Oerhört prisvärt måste jag säga!! En dagsutflykt runt den s.k. "golden circle" (Geysirområdet, Gullfoss och Thingvellir) kostade ca 800 kr per person. Barn åkte för halva priset. Jag tyckte att det var mycket prisvärt, med pålästa guider och bra "extrastopp" på vägen. Man fick mycket utflykt för pengarna.

Det är svårt att växla pengar utanför Island, men inga problem på plats. Jag tror att det har att göra med vissa valutarestriktioner som infördes efter bankkrisen. Islänningarna är generellt bra på engelska, så det är inga större problem att kommunicera (om man talar engelska själv förstås . Många islänningar som vi stötte på talade även norska eller danska, så att göra sig förstådd på svenska kan också gå, i alla fall hjälpligt.

Jag skulle gärna åka till Island igen. Ett underbart land med mycket fascinerande natur och trevliga människor. Vi kände oss väldigt välkomna. Extra plus att man får handla tax free, och alltså får tillbaka momsen på de varor man tar med sig hem.

• Ragnar

Numera finns det två flygbolag som flyger hit från Sverige och Danmark och det är Icelandair och Wowair. Wowair är ofta lite billigare men då ingår ju inte bagage och annat som vanligen kostar extra med lågprisflyg.

Var det är bäst att bo och vad jag skulle rekomendera beror helt och hållet på vad man är intresserad av, tex naturen, historia eller äventyr. Om det är dyrt eller billigt vet jag inte. För mig som bor här är Sverige rätt så dyrt i alla fall. Men priserna går upp väldigt fort här och bara på ett år har matpriserna höjts med flera %. Fast å andra sidan har kronan blivit svagare så i Svenska kronor har det inte gått upp lika mycket. Man kan betala med kort nästan överallt och det är inga problem att ta ut pengar på plats. Det går även att betala med evrur på alla ställe där det finns mycket turister men då läggs det på 7% på priset så det är inget att rekomendera.
    Ska ni på arrangerade turer rekomenderar jag de mindre företagen. De kostar oftast inte mer än de större och guidning och allt blir mer personligt.
    Annat att ha i åtanke vid reseplaneringen är hur pass länge man stannar. Ett vanligt misstag turister gör är att tro att landet är mindre än det egentligen är, det är heller inga motorvägar man kör på utan små, ofta smala, landsvägar. Man kan förvisso köra runt ön på 3-4 dagar men det är i princip utan stopp och man ser inte mer än hotellen där man övernattar. Vill man se lite och ta avstickare från huvudvägen tar allt betydligt längre tid. Runt Reykjavík finns det dock mycket att se och i alla fall på sommaren går det direktflyg till Akureyri om man vill tillbringa tiden på nordlandet.

• MaNiMi

Vi bokade en paketresa med flyg+hotell+bil. gick på ca 3500/pers..för 3 dagar.
    Vi uppgraderade dock bilen till en Jeep och stannade dessutom en vecka så det blev lite dyrare.
    3 nätter bodde vi i Reykjavik och tog oss runt till de sevärdheter och aktiviteter som fanns däromkring..samt en längre tur upp efter västra sidan. 3 nätter bodde vi lite längre österut och tog oss därifrån till sevärdheterna på den sidan. Hade inte skadat med ett par dagar till, samtidigt så hann vi med mkt mer än dem som åkte runt med buss ist.
    Bästa utflykten vi gjorde var till Jökulsárlon..är ett foto därifrån jag har som profilbild här
    Vi åkte enbart för att uppleva naturen och såna upplevelser är ju Island generöst med
    Förstår inte riktigt dem som åker dit, tar ett dopp i Blå Lagunen och sen festar lite i Reykjavik..de missar enormt mkt!

• evaoregon
    Ragnar skrev 2013-03-23 17:34:20 följande:
    Man kan betala med kort nästan överallt och det är inga problem att ta ut pengar på plats.
    Vi växlade inga pengar och tog inte ut några heller utan betalade med kort överallt så det stämmer verkligen att man kan betala med kort nästan överallt.  Vädligt praktiskt!  Glad
  • evaoregon
    MaryEllen skrev 2013-03-23 17:13:29 följande:
    Islänningarna är generellt bra på engelska, så det är inga större problem att kommunicera (om man talar engelska själv förstås . Många islänningar som vi stötte på talade även norska eller danska, så att göra sig förstådd på svenska kan också gå, i alla fall hjälpligt.
    Vi träffade även islänningar som kunde bra svenska.  Glad  Nästan överallt antog man att vi var islänningar och pratade isländska med mig så fort jag gick in på en bensinmack.  Flört  

Vi bor i USA så för oss funkade det bra med engelska, men det var kul att se alla skyltar på isländska och gissa vad de betydde.  En del var lätt.  Talad isländska förstod jag dock inte mycket av. 
  • Ragnar

Om ni inte är särskilt intressrade av Reykjavík, shopping och nattlivet rekomenderar jag att istället bo utanför stan. Det finns många bra ställen. Det räcker att ta sig 30 km utanför stan tex. till Hveragerði där man är närmare naturen och det finns massor att se. Där finns både lite dyrare hotel, med egen heitapott utanför rummet, och ett större billigare hotel. Vill ni bo lite lyxigare men ändå utanför stan finns Hotel Rangá. Ett fyrstjärnigt romantiskt hotel som ligger mellan Hella och Hvolsvöllur. Har ni barn med finns ett litet hotel utanför Selfoss som ligger på en bondgård där det bland annat finns möjlighet att se djuren.
    Kom ihåg att ta med badkläder. Det är ett måste att ta ett bad i en av det många poolerna. Då menar jag inte Blå Lagunen som är full med turister, utan något av de mindre badhusen. Varenda liten by har sitt eget badhus med utomhuspool och heita pott.

• Tisse

Vi var där på bröllopsresa.. Älskade det.. helt fantastiskt. Jag är glad i att äta fisk så maten var helt underbar, hamnade på en restaurang där vi fick den bästa middag jag ätit i hela mitt liv.. 

Svar på tråden Island